Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna_sophia

Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Inlägg av anna_sophia »

Har sett att andra startat trådar för barn födda vid olika tidpunkter. Tycker själv, som förstagångsmamma, att det skulle vara superskönt att kunna byta tips och tricks och bara höra hur andra föräldrar hanterar vardagen med sina småskräp födda under sommaren 2007. Min Anton är 9 veckor idag och är en glad och pigg kille som hela tiden vill att saker händer. Han gillar att sova på natten :lol: och vi arbetar idogt på dagslurarna :wink:
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej hej :D

Bra trådstart anna_sophia :!:
Jag har lilla Ingrid som föddes juli-05 och så fick jag lilla Anna den 17 juni i år.
Jag kämpar väl som du med dagslurarna (hon vaknar ofta och 45-min skarven är tuff!) men nätterna är toppen med en amning vid 4-tiden. Kvällstrassel har vi också....hon får en 20-minutare på kvällen men det vill sig inte riktigt ändå! Hon är lite för trött för att orka äta så mycket som jag vill men peppar, peppar nätterna funkar ändå.
Hur ser ditt schema ut?
Jag har 11 timmars natt.
07 God morgon
8,30 - 10 Sova 1,5 tim
12 - 14 Sova 2 tim
16-17,30 Sova 1,5 (här jag varit inne på att ta 45 min men det är nog fortf. för lite)
18,30 20-minutare
19,15 Kvällsslurk
20 God natt!

Mellan dessa tider, mat umgänge och social delaktighet!
Lägg gärna till när Anton är född under din signatur, det blir lätt att exakt se hur gammal han är då!

Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hej Malin och Anna!

Anton är född den 18 juni (ska stå i min signatur hoppas jag :? ) så Anna är en dag äldre!

Det verkar som att vi har väldigt lika scheman. Anton har också elva timmar natt men är ändå väldigt trött på kvällarna vilket ibland för med sig lite kvällstrassel.

Antons schema ser ut som följer.

6.30 God Morgon!
8-10 Sova två timmar
10-12 Mat
12-14 Sova två timmar
14-16 Mat
16-17 Sova en timma
17-19.30 Mat (kvällsslurk 19.15)
Nattmål 03.30

Det två första lurarna går nästan alltid bra. Det är den sista luren för dagen som strular då han bara vill sova en halvtimma. Jag funderar därför (liksom du) att korta den luren och låta honom sova två och en halv timmar på första luren. Vid den första luren får jag nästan alltid väcka honom när han sovit två timmar. Jag tror även han skulle kunna sova tolv timmar natt nu med ett nattmål eftersom han är trött på kvällarna och ibland kvällstrasslar. Jag ska vänta några veckor och se hur det utvecklar sig. Vagnar eller buffar du? Jag vagnar än så länge eftersom jag tycker det fungerar bäst på Anton. Har köpt en stor begagnad Emmaljuna som vi har i sovrummet.

Liksom för Anna består vakentiden av mat, umgänge och social delaktighet. Det går bättre och bättre med umgänget och den sociala delaktigheten ju äldre Anton blir. Som förstagångsmamma tror jag dock att jag ägnar mig åt lite överkoncentration och klistrar mig själv på Anton lite mer än vad som behövs. Anton är väldigt aktiv och vill hela tiden ha action. Om han ligger för länge på samma ställe börjar han gnöla och skriker efter ett tag. Jag försöker så gott jag kan under den sociala delaktigheten att inte ta upp honom utan låta honom klara ut det själv. Men det är inte alltid så lätt. Vad tycker du? Accepterar Anna detta utan att gnöla?

Jag antar att det är lite lättare på sätt och vis när man har ett syskon. Då kan man inte ägna all tid åt den nyfödda utan måste fördela sin tid mellan barnen, vilket säkert minstingen känner av och accepterar.

Anna
Lovis

Inlägg av Lovis »

Oj, du hade nog din signatur :oops: , när man skriver svar och tittar tillbaka på inlägget så syns det inte där...

Anna får jag oftast väcka vid morgonluren så där kanske jag skulle öka och istället minska e.m-luren....får fundera på det. Jag vill inte hålla på och ändra för mycket nu utan det kanske är bättre med en justering vid 3 månader. Hon är otroligt rastlös och gnölar lätt vilket jag är väldigt ovan vid eftersom Ingrid mest sov (hon sov jättemycket!) och åt och var nöjd att sitta i babysittern eller ligga på en filt. Anna vill gärna bli buren så det måste jag passa mig för så hon inte vänjs vid. Den sociala biten blir enklare med ett storasyskon, det löser sig självt eftersom Ingrid gärna sitter och pillar och pratar med lillasyster. Anna vagnas på dagarna och buffas inför natten, jag hade problem med buffningen i början för mina armar orkade helt enkelt inte :shock: så jag var på väg att skaffa en vagn till sovrummet. Men jag kom på mitt eget sätt att buffa så nu funkar det! Jag ska bara varna för vagnings/buffningsträsket som jag fastnade i förra gången! Svara på Antons frågor snabbt och backa i tid!!

Forumet här är fantastiskt! När man har ett barn så hinner man surfa hur mycket som helst (gjorde jag iaf) men nu med två blir det tuffare att hinna med. Men nu försöker jag gå in varje dag och kolla plus att man har frågor själv (trots att man gjort det här förr...). Ingrid sover fortfarande gott och ÄLSKAR att gå och lägga sig. Om hon någon gång skulle vakna på natten så funkar fortfarande ramsan fast vi använder den så sällan.

Malin

anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Det verkar som att Anton och Anna är väldigt lika. Anton är precis likadan. Gillar att bli buren. Ogillar att ligga för länge på golvet eller överhuvudtaget att saker är likadana för länge. Som du kanske sett av en annan tråd gillar han inte heller att ligga i sin vagn för länge eller att åka bil. Jag har tränat med honom och det har absolut blivit bättre, men jag tror att han är en liten filur som vill att saker händer hela tiden. Just nu ligger han bredvid mig på golvet där han faktiskt tillbringar cirkus tjugo minuter vilket är något av ett rekord. Hur gör du för att vänja Anna. Står du ut med att hon gnölar då och då eller hur gör du?

Jag tror också att jag kommer låta schemat vara och ändra det när han blir tre månader.

Forumet är verkligen super. Det är så fantastiskt att det finns så många underbara människor! Vilket fantastiskt stöd för alla mammor och pappor och tänkt vad mycket längre man kan komma genom att hjälpa och stötta varandra!
stjernan

Inlägg av stjernan »

hej på er!
Min lille Hugo är född 13 juli, mitt första barn. Jag har inte börjat SM med honom än fullt ut, men planerar att göra det. Hans rytm ser i nuläget ut så att han är lite tröttare på förmiddagarna och piggare på em, har rätt svårt att sova långa pass på em också.
Jag vill gärna testa SM fullt ut innan jag vågar mig på att vagna bort ett nattmål - vad tror ni om det? Han vaknar nu 2 ggr/natt, ca 1 och 4 lite beroende på när han somnar för natten såklart. Eller kan man börja vagna bort nattmålet direkt när man börjar med SM?
Han har ibland rätt svårt att somna om efter att ha fått mat på natten, något tips?? Kanske är det för att han är övertrött och inte har sovit ordentligt på em??

Kan tillägga att jag inte ammar utan ger ersättning kombinerat med urpumpad bröstmjölk.
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hej Stjernan!

Jag är ju långt ifrån en expert så jag överlämnar med varm hand åt mer vana SM anhängare att hjälpa dig med ett svar om mitt inte skulle vara riktigt. Jag tror dock att om du skall lyckas vagna över ett nattmål måste du använda dig av SM fullt ut annars kommer Hugo inte ha tillräckligt med mat i magen för att kunna sova över första nattmålet. Jag resonerar så här. Det är bätte att följa AW:s råd i barnaboken och här fullt ut för att slippa framtida problem. Följer man dem från början slipper man hålla på och kura vid fyra månader eftersom ens lilla guldklimp vet vad som gäller med SM, vagning etc. Jag tror det blir lättare att få dem att sova hela natten om man gör rätt från början.

Jag kände precis som du att jag i början inte var säker på att jag "vågade" vagna över nattmålet. Slutligen tog jag mod till mig för en vecka sedan och bestämde mig för att han skulle vakna 03.30 enligt det schema jag gjort upp. Standardmodellen har jag följt från det Anton var tre veckor. Första natten fick jag vagna två gånger vid ett och vid två tiden men därefter sov han till 03.30 då jag fick väcka honom för att ge honom mat. Jag fick även vagna honom lite på morgonen. Natt två fick jag vagna en gång och natt tre ingen gång! Det gick alltså som på räls. Jag tror absolut att du kan vagna bort första nattmålet så fort du börjar med SM om du tillser att Hugo får så mycket mat han någonsin kan äta i enlighet med modellen.

Mitt största problem är attityden som det talas så mycket om här. Att man känner sig lite osäker på att man gör rätt. Man vill ju sitt barns bästa hela tiden och när de någon gång gnölar eller gråter skär det i hjärtat. Jag känner dock att AW:s metod ger mig säkerhet och gör att jag ger Anton det han behöver!

Jag kan inte heller amma fullt ut eftersom jag är bröstreducerad. Jag slet som en gnu i början och ammade i princip dygnet runt för att få igång produktionen. Tyvärr hjälpte det inte och jag ammar nu så mycket det går och ger tillägg i flaska.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Hej, hej! Jag har en liten Clara som är född 9/6. Vi har använt oss av standardmodellen från start och vilken fantastisk tid det har varit! Clara är nöjd och glad, äter och sover, precis som ett AW-barn gör! Vi är så glada och det är en sådan skillnad mot att bli mamma den här gången. Det är en ren njutning :lol: :lol: När vår förstfödda dotter Emma föddes lyssnade jag på fri amning, sova på rygg och att följa barnet som de flesta förespråkar. Man vill ju göra allt rätt. Ja det blev ingen hit varken för henne eller mig... Jag ville så väl och det blev så fel. Hon snuttade dagar och nätter igenom och ville bara bli buren, helt klart övertrött men kunde inte komma till ro. Fann AW och kurade Emma vid fem månader och då blev hon den glada bebis som döljde sig bakom tröttheten! Sedan dess är jag en äkta AW-anhängare :lol:

Clara har 12 timmars-natt och en amning 05.00. Eftersom hon inte äter på nio timmar pumpar jag ur innan jag själv går och lägger mig. Det blir till att bada i mjölk annars. Jag har därför blivit bröstmjölksdonator till neonatalavd. Så kritiker som hävdar att standardmodellen leder till att man får mindre mjölk har helt klart fel :D
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej Stjernan och JosseS :D

Stjernan, du borde absolut köra SM fullt ut. Jag ser att du skriver testa men ska du köra så ska du köra (och det menar du kanske också :wink: )! Du kommer att bli så nöjd (för att inte tala om vad HAN blir :!: ) med att känna att du har koll på att Hugo sover sina timmar och du kommer vara säker på att han står sig x antal timmar på natten. Att han har svårt att somna efter maten på natten kan ha att göra med att han faktiskt inte sover sina timmar.
Heja på, sätt igång och strukturera upp dagarna nu så slipper du och Hugo framtida bekymmer. Det verkar vara så att de små fisar som får ersättning lättare sover över nattmålet.

Anna! Min lilla Anna (vackert namn du har förresten!) ville inte heller åka vagn men fixar det bättre nu om vi bullar upp bakom ryggen på henne. Bilåkandet passade inte fröken heller men där är liksom bara att bita ihop, måste vi åka så måste vi. Det funkar när hon är trött för då somnar hon men är hon pigg så blir hon såå arg! Gällande gnölandet så har jag tagit fasta på AW:s jag måste ta hand om dina 7 syskon och ut och mjölka korna .De mår inte dåligt av att ha lite tråkigt ibland, bara man finns där och vet att dom är mätta och nöjda och att dom vet att vi trots allt skulle klara oss MYCKET sämre utan dom :wink: . Jag har ju som sagt en underhållare i storasyster som genast springer till undsättning när lillfisan blir småförbannad!

stjernan

Inlägg av stjernan »

Tack för era råd!!
Jag har ju funderat och funderat på att börja köra SM fullt ut, men det har liksom kommit annat i vägen. Man måste ju betsämma sig och ta några dagar när man ägnar sig åt detta och enbart detta för att det ska sätta sig, antar jag.
Jag har antecknat Hugos ät - och sovtider i mer än 2 veckor nu oc tycker mig nog ha koll på att han äter ordentligt på dagen för att klara 6 timmars nattsömn. Jag trugar och trugar...
Men så är det ju detta med sömnen på dagarna som måste funka också, så det är den biten jag måste få till. Idag har han t.e.x inte sovit längre pass än 40 min :(
Hålla benhårt på 2-2 - måste man det?? Jag tycker mig kunna se ett mönster i Hugos rytm, att han är tröttare på fm och gärna sover ett långt pass, ca 2,5 timmar och ännu längre om jag inte väcker honom, mit på dagen. Då måste man väl kunna ha lite längre sömnpass på fm och tvärtom på em??
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

God morgon alla! Ännu en underbar natt där jag som vanligt fick väcka Anton vid halv fyra för mat och för morgonen halv sju. Så fantastiskt.

Josse:
Jag håller med dig om att livet blir fantastiskt med AW:s metoder. Bara det att få sova på natten gör ju hela skillnaden. Jag har själv kännt mig lite deppig efter Anton kom och hade jag inte fått sova ordentligt på nätterna vet jag inte vad som hade hänt. Han är hur underbar som helst det är mer mina hormoner som spökar.

Lyllos dig som har så mycket möjlk att du till och med kan donera. Fantastiskt tycker jag! :thumbsup: [-o<

Malin:

Gud vad de verkar lika. Jag tycker det är ganska kul med horoskop och måtte förklaringen ligga i att de båda är tvillingar. Där kan man snacka om action. Jag gör precis som du vid hanterandet av Antons gnöl och tänker in ett antal syskon och kor. Det går bättre och bättre. På något sätt känns det som att Anton faktiskt har vant sig vid att ligga mer själv nu och roa sig. Appropå vackert namn. Jag tycker du har valt två fantastiska namn till dina barn. Jag heter nämligen Ingrid Anna Sophia O:)

Stjernan:

Jag tycker du skall sätta dig ned med dina anteckningar och fastställa ett schema utifrån Hugos preferenser. Anton gillar att sova länge vid första passet men vill inte sova lika länge på sista. Jag har därför bestämt ett schema som följer vad han vill. Jag tror dock det är viktigt att inte börja ändra för tidigt i schemat utan att ge sig tusan på att genomföra det och ge det tid! Som AW säger klistra schemat på näsan och följ det bara utan att ifrågasätta om barnet är trött eller inte. Antons läggningar vid i princip alla sovtider går nu på mindre än två minuter och detta oavsett om han verkar trött innan eller inte. Våga Stjernan, du kommer vara evigt tacksam när du väl genomfört det!
JosseS

Inlägg av JosseS »

Stjerna; Standardmodellen är en hjälp och ger vägledning. Man behöver inte spika ett schema förrän barnet är ca två månader. Ha standardmdellen som ram och se till att passen fyller mat, mat, skötning, umgänge och mat igen och därefter sova. Försök få in fyra mål mat och en kvällsslurk innan nattsömn. Så mycket mat som möjligt ska ner på dagarna vid varje pass. Räkna vakentimmar. Ska var 8 timmar per dag. Lättare att räkna än sömntimmar. När du efter ett par dagar känner att det funkar med mat så kan du absolut vagna över första nattmålet eftersom månadsgränsen är passerad. För oss tog det två nätter och så var nattmålet ett i stället för två.
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis

Inlägg av Lovis »

Jahapp, då sover barnen då! Borde stryka tvätt men måste sätta mig med en kopp kaffe vid datorn först 8)

Stjernan, funderat mer på våra råd? Precis som JosseS skriver, man ska ha SM som en vägledning och det finns faktiskt dom på forumet som väntat till tre och fyra månader innan de spikar schema. Själv är jag vän av ordning (lite väl hysterisk ibland) så jag tycker mycket om när jag vet hur dagen kommer se ut (Anna, jag kan tala om att jag är Stenbock - är inte dom såna har jag för mig?) Haha, så lilla Anna och Anton är Tvillingar. Jag är inte speciellt intresserad eller kunnig på horoskop men min man är också Tvilling och är otroligt rastlös han också.....
Förresten Anna, en fråga som du inte behöver svara på, men du skrev att du är bröstreducerad. Då undrar jag om det är samma som att ta bort ett bröst eller två för att eliminera risken för bröstcancer? Min mamma dog av det när jag var liten och jag har hört att man kan se om man som dotter bär på en riskgen. Kanske inte alls har med saken att göra :oops: .

anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Malin!

Vad jag menade med bröstreducerad är att jag förminskade brösten eftersom de var så urbota stora så jag fick ont i ryggen. Gjorde det när jag var arton år och har aldrig ångrat mig.

Gud vad tragiskt med din mamma. Bröstcancer är väl något som alla kvinnor är rädda för att få. Jag har en kompis som har varit i Lund på undersökning för att fastställa hennes benägenhet för att få bröstcancer eftersom såväl hennes mormor som mamma har haft det. Jag vet inte hur det fungerar i praktiken men uppenbarligen har du rätt i att man kan fastställa om risken finns. Kanske något du borde undersöka närmare om du är orolig.

Du har så rätt vad gäller Stenbockar, de vill ha ordning och reda och att shceman skall följas!
lomme

Ny mamma med sommarbarn!

Inlägg av lomme »

Hejsan!

Jag vill gärna vara med i er klubb :D

Jag fick mitt första barn den 23 Juli 07 och hon heter Maja. Jag bor i Umeå egentligen men är nu placerad tillfälligt i Haparanda då min sambo ska jobba här 8 mån.

Jag har precis börjat med metoden på min dotter som är 4 veckor och funderar lite kring vagningen. Hur har ni gjort om det har behövts blöjbyte mitt i sovstunderna? Maja vaknar ibland och bajsar... ska jag då ta upp henne och byta. Det känns ju mest rätt trots att hela grejen blir lite förstörd. Hur har ni gjort? Jag har tagit upp och bytt blöja men det är väldigt svårt att få henne att somna om sen.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"