Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Indra: Hugo låter väääldigt lik din Teo, började krypa för ca 2 veckor sen, eller vänta på dagen 2 veckor sen :lol:
Reser sig mot allt, tar allt som gå-vagnar, matstolar, vanliga stolar, kartonger, syrans cykel ute name it, vi tar det! :wink:

Ang dagis ska Hugo få vara hemma tills han blir tre år, jag börjar jobba nu i höst :cry: och guben tar över, tom nyår, sen ska jag vara hemma 3-5 månader och sen tar guben över igen tom augusti el sept när han blir 2 år, och då börjar han jobba heltid igen och jag ska jobba halvtid, och farmor som bor i ett Hus på samma gård ska sköta han medans jag jobbar, men eftersom jag har "turen" att jobba på obekvämarbetstid, så kommer jag att förlägga mina skift på kvälls tid och då börjar jag 14.30 och guben kommer hem 16.00 så det är ju bara nån timme för farmor att sköta. :thumbsup:

Så det känns faktiskt himlans bra!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Åse

Inlägg av Åse »

Nian: Nu har vi varit på 10-månaderskollen, doktorn la fram två klossar för att se att bebisen tar dem och slår dem mot varandra, sen checkade han av pincettgreppet genom att hålla fram en snodd med plastplopp på (som är det bästa Joar vet i hela världen efter oss päron, så det blev en riktig dragkamp sen 8) ) Och så hjärta, lungor och testiklar. Allt bra.

Vår lilla muskelknutte växer fint sin egen kurva: 8,8 kg och 73 cm. Sköterskan, en vikarie, överraskade genom att inte ens nämna att han tillhör kategorin small :D

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Gäst

Inlägg av Gäst »

Pyttan fortsatt lång, 76 cm och 9,3 kg.

Fick prova trehjulingen på landet igår och LYCKA! Stort drama när hon blev borttagen och varken pappa eller mormor orkade dra runt henne längre. Fick istället nöja sig med att busa i det lilla IKEA-tältet. Ganska mycket lycka det också. Utmärkt när man leker tittut och så prasslar det så härligt.

Mat i stora lass går ner men nu har hon börjat bli lite mer petig och skakar på huvudet åt potatis (jag förstår henne men har inte visat att jag inte är så förtjust).

Hos oss innebar läkarkontrollet att läkaren fråga om hon slog två klossar mot varandra! Och det gör hon ju. Kände på höftleder och mage och lyssnade på hjärta och lungor. Allt OK.
Nian

Inlägg av Nian »

Hej!
Tack alla for era 10-manaderskontrollsrapporter... (oj vilket langt ord det blev). Vi vagde o matte hemma pa 10-manadersdagen forra veckan och fick foljande resultat:
Vikt: 8.95 kg
Langd: 71 cm
Vikten ar enligt kurvan, men langden ar densamma som de senaste tva manaderna :o . Vi har inte sa bra mätutrustning (en haller huvudet o den andre drar i fötterna), sa vi litar inte riktigt pa längdmåttet :) . Å andra sidan gick han for ett tag sedan inte alls upp i vikt i 6 veckor i strack... sa han kanske växer i etapper, den här lille filuren.

Griffin klappar klossar, rullar grejor över golvet och följer efter dem, eller kryper och "kör" med något som låter spännande mot golvet. Han klappar handerna och vinkar pa kommando. Han kan stå upp utan stöd i upp till 30 sekunder och krypa nerför och uppför de två trappstegen mellan köket och altanen. En dag i veckan tog han t.o.m. två steg själv. Däremot är han inte speciellt intresserad av pincettgreppet.

Tittut ar kul, krypa omkring och undersöka likaså. Han äter och sover som förut (tre lurar), men det blir ingen katastrof om den tredje luren blir kort eller av lagre kvalitet.

Vi fortsätter som förut. Glada sommarkramar på er allihop fran Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Duggan: Rackarns att jag inte kollat in här tidigare. Nu är vi på väg söderut igen. Vi har stuga på Renskär i Luleå-Kalix skärgård.

Det har blivit en riktig prövning för Viktor det här med semester och nya platser att sova på och nytt folk och allt möjligt. Det har gått jättebra! Har sovit hela nätter och inget problem vid läggning, till släktingarnas stora förvåning :D Bilturerna har vi gjort nattetid och sen lagt över i resesängen när vi kommit fram.
Daglurarna har fungerat lite sämre vissa dagar. En eftermiddag satt han och pratade och sjöng i vagnen i 1,5 timme utan att vare sig somna eller bli missnöjd eller arg. Kanske dax för en lur snart?

Är det någon som vet om det är ok att ge dom blodpudding? Jag har fått höra att dom inte ska äta det för ofta, men vad för ofta innebär vet jag inte. Vår lilla matvägrare anser nämligen att blodpudding hör till det godaste som finns! Varmkorv, nektariner och päron går också ner, men annars är det som oftast två skedar och sen tvärstopp :( Tur att han gillar välling.

Vet inte om Viktor är sparris eller muskelbyggare. Han äter som en sparris, men är envis som en muskelbyggare...
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
indra

Inlägg av indra »

Var ett tag sen sist jag skrev.. Teo kryper numera o ställer sig upp mot allt o har börjat ta sig fram längst med olika stöd ( ej gåstol än). Ingen korvis ålning blev det :( , är lite besviken på det, men tänkte att han kunde träna kryp i stället, läste någonstans om det, att man kunde låta dom krypa en vis sträcka om dan. Han har 3 nya tänder på gång ( har nu 7 tänder) o är lite gnällig nu, märks på ensamleken får ta upp han efter 45 min., förrut kunde han leka i 50-55 min. Har börjat att krångla med lurarna ( se sömntrassel), men det känns som det är en period bara nu. Att ta med han till folk som ej har barn gör jag sällan numera, märker att dom blir stressade när han vill pilla på allt :lol: . Min förra chef fick ej äta sin mat i fred sist gång vi var där, han hade ett perfekt lågt soffbord som Teo skulle kolla allt som stod på bordet. I går badade han för första gången ute, kröp omkring på stranden, han älskade det, annars har det mest varit barnpoolen ute.
Anna o viktor: Teo får blodpudding 1 gång i vecken, har ej hört att det skulle vara farligt att äta för mycket så det kan jag ej svara på.
Kör ni med 2 lurar än? Tänkte börja med en lur nu när han blir 1 år. Har ni några förlag vad jag kan köpa för leksak till han på hans ett års dag? Gärna någon aktivitetsleksak.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Gäst

Inlägg av Gäst »

Indra: Vet inte om det här kan ge några idéer.

http://www.abcleksaker.se/

Har själv inga förslag på vad vi ska köpa. Böcker är ju alltid bra, och kläder. Och när de är så här små så märker de ju inte riktigt av födelsedagen på samma sätt. Vi har lånat på biblan och Pyttan älskar "Stora bondgårsboken". Hon bläddrar och pekar på djuren och traktorerna (har ju storebror!) och brummar och gör djurläten (nåja).
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Uj uj det var ett tag sen sist för mig också. Har varit lite sommarledig från forumet :wink:

Elin har ju ålat ett bra tag nu, men på senaste tiden har hon också börjat krypa klassiskt. Hon ställer sig upp mot ALLT; mig, möbler, vagnen, sängen. Men blir lite ledsen när hon inte vet hur hon ska ta sig ner. Jag försöker visa hur hon ska göra, och det börjar sjunka in tror jag.

Dagslurarna strular en del, hon har svårt att somna. Sitter ofta upp och pratar lite, varvat med lite mer argt skrik, ibland ställer hon sig upp. Hm, vet inte hur jag ska tolka det - för lite vakentid :?: :?: :?: Det känns väldigt tidigt att gå över till en lur redan nu. Hur har ni andra gjort?

Nätterna sitter fortfarande som berget, bortsett från nån period för några veckor sen då hon vaknade och skrek i sömnen, förmodligen åtta/niomånadersångest. Men hon somnade om på en gång efter en pangramsa.

Hon äter verkligen MYCKET :shock: :) . Ibland 1,5 burk plus smörgås plus dessert, och är ändå vrålhungrig till nästa mål. Hon är rätt rund också, så det borde väl betyda att hon får i sig en del. Jag trodde hungern skulle AVTA från emot ett år, men här verkar det vara tvärtom, hon äter bara mer och mer. Kanske i och för sig kan bero på att hon rör sig mer nu?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
indra

Inlägg av indra »

:cry: Har gjort som man ej skall för första gången, jag tog upp Teo i natt. Han sommnade i förrgår utan problem men i natt blev det katasrof.. Han började gråta när jag lämmnade rummet med ramsan vid läggdags, sen blev det tyst, sen braka det loss efter 1/2 timma. Han skrek o hosta som han ej fick luft, grät i till o från i 45 min, jag gick in o gav han alvedon ( han har tre nya tänder på gång.. Sen började han gråta, ramsan tog ej, jag lade mig i samma rum., när han sommnat. Sen vakna vi av snickarna som håller på¨att byta tak på vårat hus kl.7, jag tog upp han 7.45. Skall köra en minikur på han nu. Känner att jag ej får till skrattet vid läggdags riktigt, kom gärna med några "skratttips".
Tack för länken Linbodel.
Lobilina: Teo äter mindre nu, mycket mindre, förrut åt han som en häst. Ändrar till en lur när han blir 12 månader ung,
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj då Indra vad tråkigt :cry:

Men du, en gång ingen gång!!!

Tor har faktiskt vaknat några gånger runt typ 23 tiden och skrikit som en stucken gris. Om han inte lugnat ner sig på 1 ramsa och jag varit inne och kollat läget utan att han lugnat sig av solfjäder som jag tycker varit acceptabelt. Så har jag faktiskt gett honom en alvedon. Utan att egentligen veta vad problemet är. 8)

Jag har resonerat som så att han får en alvedon för att sova vidare. På morgonen tar jag itu med problemet igen om det då kvarstår. (innan har jag ju självklart försäkrat mig om feber och andra STORA fel så klart :wink: ) När 20 min gått så har han faktiskt somnat. Då brukar jag ge en bekräftelse ramsa. När jag anser att vi har små fnurror, så minikurar faktiskt inte jag. Jag "bekräftelse ramsar"!

Tor är så himla gyllig för om det är riktigt jobbigt (typ tänder) och jag skall ge honom en alvedon, så ligger han med stjärten i vädret och man kan bara föra in handen under blöjan och peta in alvedonen. Sen lägger han sig ner och snyftar en stund men det märks att han vet att alvedonet fungerar och 20 min senare så somnar han :D

-----------------------------------------------------------------------------

Numera så klättrar Tor upp för trappen själv här hemma. Han tar alla 20 trappsteg på under 30 sekunder och som den mamma jag är så får han ju då snällt lära sig att "backa" ner för hela trappen också. Inte lika roligt hälsar Tor, men skall man få nöjet att krypa upp så får man väl lov att backa då :lol:

7 tänder har han, maten är toppen och ALLT går ner. Bah, mattrasslare... [-X :^o
Så kan man ha en mattrasslare som Tor var/är och ändå äta som en häst och ÄLSKA allt! så kan även den kinkigaste jag LOOOOOVAR! Men jobbet dit är inte lätt kan jag lova. :wink:

Han kan numera gå ner för sängen, soffan osv själv. Klättrar nästan ur spjälsäng och badkar. Går utmed alla möbler och kan stå korta stunder utan att hålla i sig.
Pincettgreppet är på G och snart fulländat.

Banan och blåbär är mindre gott men kikärtor MÅSTE man ha VARJE måltid!!

Nya ljud har vi också, numera kan man ju faktiskt göra ljud på inandningen. :lol:

Vi var och sov på hotel i helgen och det gick faktiskt bra!. Han sov i sin resesäng med ett svart skynke över som jag hängde dit när han somnat så farfar kunde titta på TV i samma rum. Han vaknade visserligen vid 06 och jag såg huvudet sticka upp en aning och han frågade.... Jag svarade med en ramsa och han la sig platt fall och somnade om. 8)

Hade med en påse med lite leksaker. Tor såg denna och skulle ABSOLUT ha ensamlek i hotelrummet så visst. Klart killen skall ha ensamlek!! 8)

---------------------------------------

Våra bästa skratt tips...

Kuddkrig i sängen när man slänger kuddar på honom! Rulla honom runt runt i sängen. Hoppa i sängen! Flyga med pappa gärna över mamma som hotar med en puss! Bygga upp förväntningar, super skoj. Luras, ännu mera skoj! Jaga och bli jagad. Prutta armhålan!

Viktigast av allt, inte ge dig! Skratt skall man ha och om du inte ger dig så kommer han fatta!

Tjolla hopp, nu skall jag på kurs och då mina vänner kommer jag inte att nöja mig med SM råd utan då hoppas jag kunna ge ett och annat "kurråd" också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Har också tagit semester från forumet ett tag :wink:

Vi har varit i Småland och Alice har entligen fattat att det går att sova i bilen \:D/ Vi har bytt från babyskyddet till nästa stol och den gillar hon betydligt bättre.

Alice fortsätter att åla men börjar inta lite krypställning emellanåt och försöker även krypa i sängen, så det kommer nog snart :D

Hon säger "mamma", "pappa", "titta" och "där" och så har hon alla möjliga konstiga ljud för sig med munnen :lol: Förövrigt pratar hon konstant :shock: :D .

Det blev inte någon 10 månaderskontroll för Alice. Lite konstigt med tanke på hur orolig läkarna var. Jag glädjer mig för säkert hade Alice inte velta slå ihop klossarna just då även om hon gör det hemma. Vi ska dit först 12 september och då är hon ju nästan ett år :shock:

TorsMamma, och Duggan, det låter så spännande med SHN-kuren i Gastsjön. Skulle velat vara med!
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra

Inlägg av indra »

Tack Tors Mamma för betryggande svar. Nattningen gick super, bara ett uppvak som han klara själv..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Åse

Inlägg av Åse »

Hej alla, en hälsning i all hast från jobbdatorn (huh, så ovant :shock: ). Joarpappan ha tagit över där hemma och de där två är SÅ nöjda :D Jag tycker det känns helt ok också, ser till att vara tidigt på jobbet och komma hem i bra tid, sen har vi tre timmar för lek och gos. Och så vet jag ju att jag ska vara hemma på halvtid i vår...

Den här tråden är en rolig logg för en själv, märker jag. Kollade bakåt och såg att vi höll på och solfjädrade Joar mest varje läggning för ett tag sedan. Det var en lindrig fnurra, inser jag nu, hade glömt av den helt - skönt.

Det är full rulle hemma, imponerande hastighet en krypande bebis kan få upp! Särskilt när J har byxor på och en busig förälder i hasorna, då liksom planar han 8) Han är en fena på trappor, kan även backa ned om man påminner honom. Och så ÄLSKAR han sina böcker. Han kan sitta i evigheter på golvet och bläddra så fint i riktiga pappersböcker, peka och bubbla för sig själv. Eller i famnen på någon som läser. På lunchen ska jag köpa lite nytt, det får nog bli Max lampa, Vad kör Molly och Pek-Elvis :D

Oj, en hälsning i all hast var det ju! Ha det toppen i Gastsjön, Duggan och Torsmamma :!: Ser fram emot rapporter. Och ha det fint ni andra med.

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Nian

Nu kan jag ga sjalv

Inlägg av Nian »

Hej pa er!

Ville bara skriva ett kort litet meddelande och beratta att jag precis den har helgen har lart mig ga alldeles sjalv! :D :shock: :D
Jag ar sa glad och sa stolt, och jag gillar appladerna som mamma och pappa belonar mig med, speciellt nar jag ramlat och rest mig upp igen for att fortsatta.
Helst vill jag sikta pa nagot som jag kan ta tag i nar jag kommer fram, och det ar sa kul och jag blir sa ivrig och vill skynda skynda framat, och sen hoppla star jag pa nasan... :D

Igar gjorde vi en utflykt och jag skulle ga med skor pa kullersten tyckte pappa och mamma. Det var allt bra knovligt och jag drattade omkull hela tiden, men det kom roliga hastskjutsar med turister forbi som jag ocksa var tvungen att titta pa sa jag glomde att jag slog mig.

Ska fortsatta att trana den har veckan!
Kramar fran Griffin
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Å så duktigt, att gå redan!!!

Annat tips på bus och skoj: Skrämmas! Titta fram bakom en kudde och säga bu och sen kittlas. Eller leka titt-ut med nån liten rolig nalle, den kan titta fram från överallt och sen hoppa upp och ner på golvet och sen på Elin innan den hamnar i hennes famn. Jättekul :D. Att bli jagad funkar här också, ibland, mest när Elin sitter på pappas axlar och blir jagad av mamma.

TorsMamma, jag ska testa kuddkrig, låter bra!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"