Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
mo

Inlägg av mo »

Låter ju som spjällsängen blir en hitt! den där övergången kommer ni ju klara galant! får se om vi vågar snart oxå... :oops:
Till maten. Bvc och sötpotatis (vi har en barnmorska som vi kommer sådär överrens med, hon gillar inte a-w och det har skapet en heldel disskutioner... minst sagt :evil: ) men det ända jag mena med sötpotatis är ju att den är just söt och bvc brukar väl rekomendera osött till att börja med. inget annat!
Här är maten fortfarande populär, men jag håller igen lite för att magen skall hinna med, får nog inhandla lite katrinplommon idag för jag tycker bajset börjar se för fast ut.. :?
mo
mo

Inlägg av mo »

Hej jenny!
vi skrev visst samtidigt.. Vad gäller morgonen är ju inte jag den bästa rådgivaren, men jag tror jag hade försökt skippa nattmålet om hon visar sådana trevliga tendenser. Kan det inte få bli lite tidigare morgon ett tag då, om hon har för vana att sova till sju återfaller hon väl säkert i det snart? Grattis till smidiga flytten!
kram mo :D
JH

Inlägg av JH »

Tack Mo :-)

Jag tror att jag helt enkelt matar om hon vaknar före 06, så kan vi kanske skjuta fram matningen lite på det sättet. Sluta helt känns lite läskigt än... :?

Blir spännande att se hur det går i natt.... :twisted:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hejhej!
Jag har inte gjort riktigt som man "ska" med nattmålet. Jag matar när hon vaknar. Det brukar vara kl. fyra eller halv fem. Jag tänkte att om hon skulle få för sig att sova över det så vet jag ju inte det om jag väcker henne. :-k
Men om det aldrig händer blir det väl en annan femma, då får jag väl börja vagna. Men jag lider av lite tvivel om hon verkligen står sig på mjölken. Sover hon inte självmant längre så väntar jag tills vi har introducerat lite mat så jag vet att hon är mätt, innan jag börjar vagna bort något mål. Jag är ändå pigg som en mört ju, behöver bara amma en gång per natt. Med Karl kunde det vara 5 ggr. Stackars Karl. :cry:

Igår väckte jag Liv så hon sov lite mindre på dagen, och då sov hon till 7.30. \:D/ Hoppas det håller i sig. Jag märker att hon blir störd om vi går omkring eller låter på morgonkvisten, fast i morse så gnölade hon bara, vaknade inte helt.

mo:
Bvc verkar ju vara ett lotteri, vem man råkar ha att göra med. En del är bra, en del inte. Om dom inte har något vettigt råd att komma med så kan man ju fråga någon annanstans. :wink: :D Eller fråga en annan bvc-sköterska om det finns någon. Deras personlíga åsikter styr nog en hel del.
Min bvc-sköterska jag har nu är helt ok, fast hon tror att barn måste vara på dagis för att må bra. Men jag orkar inte diskutera det, jag säger bara jaha, eller något intetsägande. :roll: Jag brukar säga att Karl går på öppis, och så ser jag nöjd ut, så nöjer hon sig.
Jag vet inte vad hon tycker om A.W., det har jag inte tagit upp, men hon gillade iallafall att Liv sover på natten, det tyckte hon var kanon. Hon tyckte Liv såg verkligt välmående ut. :D
Jag går dit mest för att det är kul att väga och mäta. Vi har ju inga särskilda problem. Vaccinationerna och läkarundersökningarna vill vi ju också ha.

JH:
Buffningen funkar fint om Liv bara gnölar lite, har lite svårt att komma till ro. Hon är ju liten så jag liksom fjuttar med fingertopparna. :lol: Annars blir det för hårt tycker jag.

Hon brukar inte skrika så mycket men jag har inte provat buffa ihärdigt om hon börjar skrika när jag lagt henne (Då ger jag mer mat, får för mig att det blivit för lite då, fast jag trodde hon var mätt. Kanske bara tok-en varg kanske- :shock: 8-[ , men iallfall så brukar hon ligga lugnare om jag lägger henne efter lite mer mat, och då funkar buffningen på en gång. Det är väl lite "fel" det med, men jag tar problemen om det kommer några. :)) Så jag vet inte om buffningen funkar menar jag.

En fråga:
:?: Hur ser era "mål" ut? Jag menar hur länge ni ammar/ matar, och när under vakenpassen? Håller ni det inom en timme?
JH

Inlägg av JH »

Usch, i natt gick det INTE så bra :evil: :x

Siri vaknade redan kl 01.30. Lät lite grand ett tag så jag avvaktade, men sen började hon bli ledsen så jag gick in för att buffa, vilket INTE funkade. Hon skriker och skriker och gråter :( Till slut la jag snabbt över henne i vagnen och tänkte att nu får jag väl vagna henne lugn istället. Men då blev hon helt vansinnig! Alltså rejält förbannad. Hon trodde väl att det var matdags och så blev hon lagd igen, helt förvirrande :oops: :? kl 02 matade jag henne och hon åt hur länge som helst (i vanliga fall äter hon max 5 min på natten). Sen sov hon faktiskt ända till 06.40. Ett par gnöl var det men så fort jag rörde på vagnen så slutade hon (så jag kanske inte hade behövt göra något alls)

Min man hävdar bestämt att hon var hungrig och därför inte somnade om, han tyckte att hon hade ätit lite under sista målet, men jag undrar om hon inte bara blev snuttig för att hon var så ledsen innan :( Usch och blä, nu känner jag mig helt osäker och vet inte hur vi ska göra. Fortsätta med spjälsäng eller återgå till vagn? Attityden känns som bortblåst :oops:

Mo
Kanske har vi inte så bra matningsschema, kanske blir hon inte helt mätt.... så här ser det ut: vi har 4 mål och nattslurk

Mål 1
ca 07.15 mat från ena bröstet
ca 08.00 mat från andra bröstet
(8.45 sova 45 min)
Mål 2
ca 10.15 mat från ena bröstet
ca 11.00 mat från andra bröstet
(11.30 sova 2 h)
Mål 3
ca 14.00 mat från ena bröstet
ca 15.00 mat från andra bröstet
(15.45 sova 45 min)
Mål 4
ca 17.00 mat från ena bröstet
ca 17.45 mat från andra bröstet
Nattslurk - ersättning
18.30

Det går nästan aldrig att truga mer när hon ätit från ena bröstet, men borde jag kanske erbjuda bröstet mer under timmen? Förut så blev hon jättearg när jag gjorde det, eller snuttåt bara, så jag började med att ge ett bröst i början av målet och det andra i slutet. Då åt hon mer ordentligt ur varje bröst. Men kanske är hon mer hungrig och ska äta fler gånger inom timmen? Hur gör du?

Äsch, jag borde bara coola ner mig :roll: och avvakta lite. Hon har ju bara ätit smakiskar i två dagar och kanske blir allt bättre bara hon börjar äta lite riktigt mat....
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Hej!
jenny, jag tror jag hade fortsatt med spjälsngen om jag nu hade påbörjat det (eller det hade jag antagligen inte om jag hade stått och hört på små ledsamheter, men om jag hade varit "nykter" och tänkt långsiktigt så hade jag fortsatt!) Hon vänjer sig säkert, hon har ju inte haft så många nätter på sig en... :!:
Bror gillade inte heller buffningen förut men älskar den nu! :D Jag gjord som så att jag talade lungnande först, typ ramsa och vid ett stilla ögonblik la jag snabbt handen på ryggen så han fick ner sitt lilla huvud och började buffa rätt hårt, sedan gick jag ner i styrka... Vet inte om detta gick att förstå... :roll: Det funkade för oss!
Jag har så smått börjat träna lägning utan vagning.... :oops: . Jag är dock lite feg, har provat att dra tills han ligger stilla men ögonen är uppna sedan lämnar jag honom med ramsa och går ut, funkade på förmiddags vila vi får se hur det fortskrider... :roll:
Vad gäller maten har jag aldrig lyckats få till det under timmen, mat tar lång tid här, Bror är en riktigt liten mat älskare!
kram, hörs snart, mo
mo

Inlägg av mo »

öppna, är ju ögonen så klart.... :oops:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Jenny! Mamman här :wink: .

Mitt tips: återinför vagnen eftersom du har Attityden då och introducera ramsan rejält! När du känner att ramsan tar (tar ej många dagar), börjar du gå över till ramsan helt och hållet. Vagna alltså inte! Du går från vagning till ramsa och när ramsan verkligen sitter/tar, DÅ lägger du Siri att sova i spjälsäng för gott. Just nu har du inget verktyg som lugnar, för att klara av övergången till spjälsäng.

Att buffa utan Attityd, går inte. Lägg ner buffningen.

Lycka till, Kramar!

/ Mamman till sönerna :D
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej!

har bara ögnat era senaste inlägg, men måste bara rappoortera våra nätter! Hade en 12 timmarsnatt i natt! :shock: Proppade henne fullkomligen full med mat. Vi är uppe i en full portion gröt på kvällen samt ger 3 msk matpuré samt katrinplommon på det till lunch.

La henne och hon somnade gott. Hörde att hon bökade vid 23.30, men somnade om av sig själv. Sedan vaknade hon 5.30, och då tänkte jag nu eller aldrig. Tar jag upp och ger mat nu tror hon att det är morgon... Så hon fick en ramsa och inget mer. Hon låg och bökde och pratade till 6.20 då hon kors i taket somnade om och jag väckte 7.25. :D

Så det går med lite attityd och mycket mat!

Jag återkommer i morgon,. är i Stockholm på minisemester.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hjälp, idag såg jag att Liv har fått en tand. :o Vad ska hon med den till nu. Hoppas hon inte biter mig. :?

Majamamma: Vad bra att det funkar bra med gröten.

Jag ammar ju mest hela vakentiden tycker jag. Bröst ett två gånger, paus en halvtimme kanske, bröst två två gånger. Eller en gång. Sen sista slurken innan hon ska sova.
Borde kanske ta bort den. Provade nyss, då gallskrek hon. Skrek inte ens mindre när jag vagnade. Då tog jag upp och gav sista slurken, hon åt någon minut, rapade lite, sen la jag henne så somnade hon på en minut utan gnöl.
mo

Inlägg av mo »

Usch och fy för tjorviga magar :evil:
Jag vet inte vad jag skall göra mer för att hjälpa min lilla solstråle :cry: ...
Detta har varit det ända och stora bekymret från start, då och då (och på senare tid tycker jag allt oftare) har vi riktiga "mag-nätter" här, så här ser det ut då. Ungeför varannan timme hörs gny och gnöl från vagnen efter ungefär fem-tio min kommer en stor prutt och sedan blir han ledsen, antagligen för att han väckt sig själv och så får vi gå upp och dra vagnen tills han lugnat sig... :cry: och så sova igen och vakna av gnöl, prutt, ledsen... :( . Han kan ha det tjorvigt på dagen också, bajsar och pruttar alltid under måltid, gissar att det hänger ihop med mjölkens laxerande effekt.
Förutom denna mage har han ett prima humör, är i princip aldrig ledsen vaken tid och får sina behov av mat, umgänge, delaktighet tillfredställda! Så det är nog helt klart magen som spökar på natten :evil: . Tycker jag prövat det mesta, inte äta mjölk, inte äta starkt, ingen mjölkersättning, gröten tycker jag dock inte att mage har reagerat så mycket på, men det har ju inte heller blivit bättre.
Har försökt hålla humöret uppe men efter denna natt känner jag mig som en sengångare med värdens sämsta humör... :x Men mest av allt blir jag alldeles olycklig av att jag inte kan hjälpa honom, han är ledsen och jag kan inget annat göra en att fortsätta med mina rutiner och hoppas hans mage växer och blir bra :) . Eller vet ni något annat, snälla, alla tips är välkomna!
Min lilla pojk... :roll: Eller gör jag nått knas :oops:
kram mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

När det gäller gaser: :)
Det finns något nytt som heter Magdroppar, från Semper. Finns på Apoteket eller så kan dom ta hem. Det är laktobaciller, precis som Pro-viva eller Laktipluskapslar. Bra för tjorviga magar.

Liv, hon kunde prutta så man blev rädd ibland. Men det blev mycket bättre när jag började dricka te på fänkål, anis och kummin.
1 tsk av varje till 5 dl hett vatten. Dra en minut, sila. Eller dra längre men då smakar det lite väl mycket lakrits för min smak.

Är det mycket gaser kan man även ge bebisen en tsk av det (kallt förstås) före amning.

Jag har märkt att om jag dricker kaffe så vaknar hon på natten, av gaserna. Drack förra veckan, då hade hon en sån natt, sen drack jag kaffe i torsdags, då blev det lika. Kaffe är inte bra för mjölkproduktionen heller, det är vätskedrivande.

Minifom? Den där medicinen mot gaser?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Liv bajsade, veckans stora händelse. :lol:

Glömde en sak, raparna. Rapar han varje gång han ätit?

Förresten, att man bajsar när man ätit /äter beror på ett hormonpåslag som sker när man äter. Det sätter fart på magen.
mo

Inlägg av mo »

minifom är han uppfödd på... Magdroppar har jag aldrig prövat, värt ett försök :wink: . De där teet är det typ samma som lazert te, de har jag nämligen testat men ej fänkål. Jag får nog köpa in det imorgon oxå och prova!
Blev ni av med Livs mag-bekymmer, vad var det i såntfall som var det avgörande? Tycker ni jag skall fortsätta med gröt eller bara amma helt? han behöver ju mer mat i magen för att bli mätt det känns, men annars är väl bara bröstmjölk det bästa för magen... :? Raparna ja, dem är livs viktiga och får stora applåder när dem kommer. En regel ingen kommer förbi här hemma: Bror måste rapa innan han kryper till kojs :!: :!: Raparna är sega att få upp, men dem kommer alltid till slut :wink:
Hade vi blivit av med dessa mag-bekymer hade livet varit en fest 8)
kram mo
JH

Inlägg av JH »

Mamman

Tack för tipsen! Vi har varit på landet ett par dagar och vi återgick till vagnen. Ramsan börjar ta så smått, hon lägger sig ner i sovställning direkt när hon hör den - gulligt ! :lol: Men jag tror att vi måste jobba mer på den för att få till den när hon INTE är dödstrött....

Mo

Vi har också fått en pruttunge :? sen vi började med smakisar för ett par dagar sedan! Hon bajsar inte alls så ofta, men men ser att hon försöker ibland och så dessa enorma fisar! :shock: Hon vaknade i morse och la ett par rejäla pruttar och sen sov hon bara 10-min pass tills det var morgon. En trööööött unge hade jag till första sovpasset! :( Vi har köpt sempers magdroppar, men jag har glömt ge dem till henne alla dagar :oops: så jag vet inte riktigt om de funkar. Ska bli mer noga nu.

Annars ser våra nätter ut så här nu att Siri faktiskt sover ända till matning som hon själv har skjutit fram från före 3 till ca halv 4 :D Sen tjorvar det sig runt 05.30. Första gången räcker det med att man skakar på vasgnen och ramsar, men om hon inte somnar helt då, ja då är det kalabalik och skrik och korta sovpass fram till morgon - pust! Men det känns ändå som att vi är på väg framåt. Jag gör som Mamman föreslog :D låter henne vara kvar i vagnen till vi har ett verktyg som fungerar. Min man lyckas bättre med buffningen och vi tänkte försöka vänja henne vid den. Dock fungerar det inte när hon är riktigt ledsen/förbannad.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"