Gillar inte att ligga i vagn, hjälp!
-
anna_sophia
Gillar inte att ligga i vagn, hjälp!
Min underbara son som är två månader den 18 juni gillar inte att ligga i sin vagn. Det går bra i cirka tio minuter men därefter börjar han gnöla tills han slutligen blir riktigt ledsen och gallskriker. Det känns inte särskilt kul att passera person efter person med en gallskrikande bebis. Är det någon som har tips på hur man kan hjälpa honom att komma över detta? Han sover alla dagslurar i sin vagn och somnar alltid bra så jag tror inte det är vagnen i sig som han inte gillar. Han är likadan när det gäller att sitta i en babysitter eller att ligga på golvet själv. Det kan han göra kortare stunder, cirka tio minuter, innan han börjar gnöla.
Tacksam för hjälp! :roll:
Tacksam för hjälp! :roll:
-
*frieda*
-
anna_sophia
Det är när jag är ute och går som problemen uppstår. Han äter hur bra som helst och sover efter ett schema sedan flera veckor tillbaka. Det verkar som att han tycker det är tråkigt att bara ligga platt på rygg. Jag ska testa att pallra upp honom med en kudde och se om det fungerar bättre. Det är så trist att inte kunna gå ut och gå.
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
-
Moonflower
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Två månader den 18 juni
*frieda* skrev två korta meningar. Hade jag skrivit detsamma hade det tagit en halv sida. Men det är precis de två budskapen jag skulle gett
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
anna_sophia
Tack Anna för välkomnandet! Jag är en stor fan och sprider lovord om dig till alla jag träffar. Min Anton har varit helt underbar sedan han föddes och jag är säker på att det till stor del beror på dina råd. Han sover åtta timmar sedan någon vecka tillbaka.
Visst skrev jag fel. Självklart är han född den 18 juni och därmed två veckor den 18 augusti.
Jag testade uppbullningsmetoden vid vår promenad idag. Han var nöjd i cirka tio minuter och tittade sig omkring med stora ögon. Därefter blev han lite missnöjd och gnölade. Efter ett tag till blev det stor gråt. Jag tippade då lite på vagnen körde lite slalom och pratade med honom. Det fungerade så pass bra att han i vart fall inte gallskrek
. Förhoppningsvis är det en fas han går igenom som kommer att gå över. Jag älskar att gå ut och gå och vill gärna visa honom världen.
Jag tror helt enkelt att han är ett väldigt aktivt barn som inte gillar att göra samma sak för länge. Det är likadant när vi skall åka bil. Han sitter i barnstolen ett kort tag innan han börjar gnöla för att därefter gråta. Han gillar även att "stå" i mitt knä när jag håller honom under armarna. Jag framhärdar dock med såväl bilåkandet som vagngåendet och tänker inte ge mig. Som sagts så många gånger här. Det gäller att ha attityden!
Visst skrev jag fel. Självklart är han född den 18 juni och därmed två veckor den 18 augusti.
Jag testade uppbullningsmetoden vid vår promenad idag. Han var nöjd i cirka tio minuter och tittade sig omkring med stora ögon. Därefter blev han lite missnöjd och gnölade. Efter ett tag till blev det stor gråt. Jag tippade då lite på vagnen körde lite slalom och pratade med honom. Det fungerade så pass bra att han i vart fall inte gallskrek
Jag tror helt enkelt att han är ett väldigt aktivt barn som inte gillar att göra samma sak för länge. Det är likadant när vi skall åka bil. Han sitter i barnstolen ett kort tag innan han börjar gnöla för att därefter gråta. Han gillar även att "stå" i mitt knä när jag håller honom under armarna. Jag framhärdar dock med såväl bilåkandet som vagngåendet och tänker inte ge mig. Som sagts så många gånger här. Det gäller att ha attityden!
-
anna_sophia
En liten annan fråga
Kom på en annan sak jag undrar över. I barnaboken står det att man inte skall mörklägga vid sovlurarna på dagen utan att rummet skall vara i alla fall halvljust och att det skall vara ljud i huset. I en del trådar på forumet står det dock att man skall mörklägga vid sovlurar i vagnen. Det underlättar ju kollosalt om man är ute och går och det är sovtid att kunna mörklägga och likadant om man åker bil och det är sovtid. Jag har haft lite problem med Antons eftermiddagslur som skall vara en timma men som under några dagar bara blev tjugo minuter. När jag mörklade vagnen sov han dock hela timman utan några problem. Kan det göra honom förvirrad avseende när det är natt och när det är dag tror ni?
Slutligen undrar jag om det är rätt att fortsätta på den tråd jag har påbörjat eller om man skall börja på en ny tråd när man har en ny fråga?
Måste också säga att jag älskar detta forum!!! Man får så mycket bra råd och man förundras över vilka underbara människor det finns i denna värld och hur långt man kommer genom att hjälpa varandra!
Slutligen undrar jag om det är rätt att fortsätta på den tråd jag har påbörjat eller om man skall börja på en ny tråd när man har en ny fråga?
Måste också säga att jag älskar detta forum!!! Man får så mycket bra råd och man förundras över vilka underbara människor det finns i denna värld och hur långt man kommer genom att hjälpa varandra!
Min Adrian var exakt likadan i vagnen när jag var på promenad... Till slut vågade jag inte gå ut på promenad för jag visste att det bara skulle bli skrik tills han blev så trött av att skrika så att han somnade. Inte kul!
Vändningen kom när jag började låta honom sova på mage även i vagnen. Jag vet inte om han sover på mage annars i sängen? Om han gör det är det säkert därför han blir arg när du försöker få honom att sova på rygg när ni går med vagnen. Så om det finns plats i vagnen, vänd honom till mage så blir det säkert annat ljud i skällan
Vändningen kom när jag började låta honom sova på mage även i vagnen. Jag vet inte om han sover på mage annars i sängen? Om han gör det är det säkert därför han blir arg när du försöker få honom att sova på rygg när ni går med vagnen. Så om det finns plats i vagnen, vänd honom till mage så blir det säkert annat ljud i skällan
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
och Gustav, född 30 juli 2008
-
Hanna_Lasson
- Kontakt:
Håller med föregående kommentar, min lille Félix skrek och skrek (jag visste att han var trött) men vägrade att somna. Så nu bullar jag upp med kuddar när det är vakentid och sen när han ska sova vänder jag på honom och lägger över ett tygstycke samt drar ett par tag med vagnen - det tar ca 1 min för honom att somna
Jag har en fråga dock, när de är runt 6 mån ska man ju sätta dem i sittvagn (har en vagn med separat liggdel och sittdel. Sittdelen är "skålformad" (fattar ni???) så när han ska sova kommer jag INTE kunna vända på honom (så att han ligger på mage). Har ni smarta föräldrar några tips????
Jag har en fråga dock, när de är runt 6 mån ska man ju sätta dem i sittvagn (har en vagn med separat liggdel och sittdel. Sittdelen är "skålformad" (fattar ni???) så när han ska sova kommer jag INTE kunna vända på honom (så att han ligger på mage). Har ni smarta föräldrar några tips????
Félix född 2007-04-10
Sélène född 2008-10-19
Sélène född 2008-10-19
-
anna_sophia
Självklart sover han på mage med larm! Han sover oftast hur bra som helst i vagnen. Det är vakentiden i vagnen som inte är så poppis. Men jag fortsätter med uppbullningen och hoppas att han kommer tycka mer och mer om sin vagn. Jag går ut och går där det är lite folk så jag slipper pinsamheten av en gallskrikande älskling
. När han visar prov på att gilla läget bättre kan vi vistas på mer befolkade ställen. Det har faktiskt blivit bättre med att sitta i bilbarnstolen de senaste dagarna och det känns jäkligt skönt. Han ser ju inte jättglad ut när han sitter i sin bilbarnstol men han gallskriker i vart fall inte.
Vad gäller mörkläggningen av vagnen på dagslurarna vore jag supertacksam för några synpunkter på om det kan göra att han inte känner skillnad på natt och dag.
Vad gäller mörkläggningen av vagnen på dagslurarna vore jag supertacksam för några synpunkter på om det kan göra att han inte känner skillnad på natt och dag.
-
Gäst
Hej! 
anna_sophia!
Hanna_Larsson!
. Mitt förslag till dig är:
behåll liggdelen ett tag till, om den inte är för liten. Och låt honom sova på magen i vagnen.
använd sittdelen och din attityd av självklarhet att han ska sova på rygg. Kan du fälla ryggstödet lite? Jag fattar nog inte riktigt vad du har för vagn, men något sovläge finns det väl ändå?
Anton sover på rygg i vår vagn, för att den är för trång för en magsovare. Han har sovit på rygg i vagnen sedan han var 5-6 månader. Proceduren är då:
ryggstödet fälls så långt det går (vår vagn är rätt scrappy, så ibland går ryggstödet inte helt tillbaka).
filt på
snutten delas ut
suffletten upp!
när han var mindre hängde vi på ett mörkt tyg, men numera räcker ovanstående.
Återkom gärna med frågor!
/Jenny
anna_sophia!
Vi har alltid mörklagt vid dagslurar. Både vagn och sovrummet. Inte så att det blir becksvart, är ju rätt svårt i vagn. Men mörkt och avskärmat har det varit. Inga problem för oss iaf. Om det funkar med att mörklägga dagslurarna - så kör på det!Vad gäller mörkläggningen av vagnen på dagslurarna vore jag supertacksam för några synpunkter på om det kan göra att han inte känner skillnad på natt och dag.
Hanna_Larsson!
Ja, dagens vagnar är ju gjorda för att bebbarna ska sova på rygg...Jag har en fråga dock, när de är runt 6 mån ska man ju sätta dem i sittvagn (har en vagn med separat liggdel och sittdel. Sittdelen är "skålformad" (fattar ni???) så när han ska sova kommer jag INTE kunna vända på honom (så att han ligger på mage). Har ni smarta föräldrar några tips????
Anton sover på rygg i vår vagn, för att den är för trång för en magsovare. Han har sovit på rygg i vagnen sedan han var 5-6 månader. Proceduren är då:
Återkom gärna med frågor!
/Jenny
-
Gäst
-
TorpSara
-
anna_sophia
Jag har testat det också vilket resulterade i att han var glad cirkus tio minuter var lite småsur fem minuter och därefter somnade. Alltid något! 8) Men visst ser han mer när han sitter i bilbarnstolen än när han ligger i vagnen. Det lär väl i och för sig dröja lite innan han verkligen ser vad som finns utanför vagnen. Han är ju lite för liten än för att ha ett fullutvecklat seende.