nattvaksfnurra för 1 år 9 mån.

Saara

Inlägg av Saara »

Rapport natt 4:

19.30 sambon lägger för natten. Allt väl.
22.00 kommer ett högt skrik som genast får en ramsa x4 och det blir tyst
23.33 samma sak. Nu tar inte ramsan och hon verkar gå igång på samma sätt som förra natten så jag går snabbt in och lägger tillrätta och ut med ramsa som förhoppningsvis förmedlade "nu tänker jag inte lägga tillrätta mer, lägg dej ner och sov!". Det blev tyst :D
1.45 gnyr, avvaktar, tyst
3.20 gnyr, avvaktar, tyst, ropar till och jag tror att hon tänker ropa upp sig så jag ramsar högt och sjungande x4 - det blir tyst
6.30 hörs några stilla ljud, snabb ljus, glad ramsa x4 - tyst
6.45 storebror mumlar nåt och hon svarar - tyst
7.00 sparkar i sängen, annars tyst
7.30 klockan ringer, hämtar en vaken, lugn tös :D

Det gick ju inte så illa. :D Fyra ingripanden på hela natten. Idag fick vi också till en klockren dagslur på 1,5 timme, yes :D Målet är förstås att få till en hel natt utan ingripanden för vår lättsovande tös :wink:

Vi ska väl fortsätta på samma sätt nästa natt med rätt snabba ingripanden ändå? Inte vid första pip/skrik, men om hon verkar gå igång?

Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Strålande! :D

Ja fortsätt på samma sätt, men försök undvik nu att gå in i hennes rum. Från och med nu ska ramsan räcka, den måste ta helt enkelt. Du ska gå in endast vid absolut kris, då hon liksom håller på att drunkna och du är tvungen att dra upp henne ur vattnet. Annars fastnar ni lätt. Tösen kan inte göra framsteg förrän ni gör baksteg.

Allt beröm, jag tycker du är JÄTTEduktig!

Kram :P
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Saara

Inlägg av Saara »

God morgon. Då har vi natt 5 bakom oss. Också här både positivt och negativt.

19.30 läggning. Allt väl, lagom trött och somnar rätt omgående. Inne och kollade täcke och snuttis efter tio min. Hon ligger på rygg med armar och ben utsträckta :shock:

22.50 ropar ganska högt 2-3 ggr, får en hög ramsa x 3
22.55 hög gråt, hög bestämd ramsa x 4

23.45 gråter lågt, blir högre - avvaktar lite - men ger sen en hög svängande ramsa x 4 - tyst - några "hackande" gnöl - tyst
23.52 går hon igång för att jag hostar :shock: och får sig en ramsa x 4 som är arg i början och blir ljus på slutet - tystnad råder

1.07 nu är hon arg - ropar till 3 x (var är du morsan, kom och lägg mig tillrätta :?: ) - jag avvaktar - tyst

POSITIVA HÄR VAR ATT VI FIXADE KVÄLLEN UTAN ATT GÅ IN :D

4.00 gnyr - hinner inte ens tänka ramsa innan det blir tyst

5.30 lågmäld gråt - ljus, glad ramsa x 4. Först blir det tyst, sen äh-äh-äh och spark i sängen
5.40 några arga rop - kickar den stackars sängen igen
5.55 gnyr och sparkar runt - jag avvaktar ännu
6.00 samma som ovan
6.06 lite högre, argare rop - nu får hon en småarg, barsk ramsa x 4 som blir mjukare på slutet
6.08 bråkar igen, nu knakar sängen i fogarna :wink:
6.20 gläfser tre gånger - jag avvaktar - hon är arg nu
6.25 tröttnar jag och går och hämtar morgontidningen - hon går igång - snabbt in, lägger tillrätta och ut med en rätt arg ramsa den här gången
6.30 arga höga rop - nu tröttnar jag och sätter på Mozart - det blir tyst

:( En hel timme var hon alltså vaken och grälade från och till. Först när jag satte på Mozart tystnade hon. Jag tror att hon somnade om och sov 20 min. mellan 6.30 och 7.30
7.30 hämtade jag upp en lugn tös

:? Eländig vargtimme med andra ord. Positivt ändå att hon lugnade ner sig, somnade om även om det var kort, och orkade vänta på väckning utan att gå igång.
Nu då jag sitter och rapporterar och ser natten med klarare ögon :wink: så undrar jag:

:?: Blev det för mycket åtgärder där på morgonkvisten :?

:?: Sådana här strulmorgnar använder jag gärna Mozart för att
1) ge henne nåt annat att tänka på och
2) skapa en ridå så hon tror att hennes gnölande inte hörs. Men de morgnar då hon somnar om genast på den ljusa, glada ramsan så har jag inte spelat nån musik. Är det förvirrande för henne? Musiken är liksom vår morgonkrishjälp :roll: Tänker här på det där att hålla en linje.

Well, kör vidare och ger henne lite tid att få ihop det här. Kollar här att av våra fem kurnätter har det varit morgonvak 3 nätter, kvällsstrul 1 natt, och inga som helst strul en natt (det var tvåan).

Jahapp, ut i vårsolen då. Kram,
Sara
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

God morgon Sara!

Inte var den väl ändå SÅ eländig vargtimmen tycker jag :shock: :D Och inte tycker jag du gjorde för många ingripanden heller :) Tre stycken om jag räknat rätt. Alldeles lagom på en timme nu när ni är inne på kurens slutraka. Och vad gäller musiken är det precis som du säger KRISHJÄLP. Klart du inte behöver sätta på den de gånger hon lugnar sig av enbart ramsan. Det är ju så vi vill ha det egentligen :wink: Men om och när det blir morgontrassel med stora bokstäver är det skönt att ha ett verktyg i bagaget som man vet att hjälper. Och du resonerar förträffligt rätt vad gäller musikens funktion :thumbsup: :-({|=

Finemang att ni inte behövde gå in under kvällen/natten :!: Du var också jätteduktig med att avvakta, hon fixade ju flera uppvak själv :wink:

Kram i vårsolen, vi hörs!
Saara

Inlägg av Saara »

Tack igen Linda :!:

OK, då tror jag mig ha någotsånär kläm på det hela tills vidare. :idea: Jag kör på och försöker vara rätt sparsam med ingripanden. Återkommer om cirkus en vecka med rapport ifall det inte STORKRISAR :shock: här under den tiden :wink:

Det finns annars en intressant tråd om förtrots och sömn under Barnafostran, startad av Nancy. Förtrots, sömn och lite annat heter den visst. Kände lite igen mig där :wink:

Tusen tack för allt stöd och pepp :D ,

Sara
Saara

Inlägg av Saara »

Hejsan!

Dags för rapport med natt 13 bakom oss.

Under uppföljningsveckan (natt 5 till 11) klarade vi oss utan att gå in och lägga tillrätta. Varannan natt har varit rätt bra med korta uppvak som hon antinget fixat själv eller klarat med en ramsa. Varannan natt har dock varit sämre med många uppvak (som mest varannan timme), som delvis ramsats. Ibland har hon varit vaken en lite längre stund på natten (max 45. min.) också innan hon somnat om. Under uppvaken har hon varit ganska arg, natt 11 var hon riktigt sur. Men samtidigt hördes det ganska tydligt hur hon kollade läget typ "svarar nån om jag låter riktigt arg? Nä, inget svar, lika bra och sova vidare". :wink: Att prata med sambon är också ett bra verktyg :wink:

Efter den riktigt arga natt 11 har vi nu två riktigt bra nätter i bagaget. Endast ett uppvak per natt kring tolvsnåret och sista natten gick helt utan ramsa t.o.m. Och dessutom fick jag väcka henne i morse :shock: :D :D :D

Summa summarum har det blitt bättre, men vägen var nog lite krokigare än jag trodde den sku vara. Men det måste väl beaktas att vi har en förtrots som spökar också.

Det ska bli spännande att se fortsättningen. Just nu har jag inga direkta frågor, får vänta och se :wink:

Hej och hå,

Sara
Saara

Inlägg av Saara »

Hej! Nu var det frågor:

Det går inte framåt, ungefär hälften av nätterna är inga bra. Nu börjar jag faktiskt undra varför nätterna inte blir bättre? Jag tycker ju att jag gör allt jag ska :? men

:?: är det nåt jag missar här?

Läget: Natt 12, 13 och 15 var bra med lågmälda eller korta uppvak och inget ramsande. Natt 14, 16,17 har det varit 3-5 uppvak som behövts ramsas. Igår natt t.o.m. ett längre uppvak på 45 min. Inga besök på rummet och tillrättalägganden medan hon varit vaken. Dagslurarna är ok, ca 1,5 t. Det har jag märkt att de nätter hon sovit bra så sover hon längre och bättre på morgonen också. Förtrots har vi till viss grad på dagarna.

Till saken hör att vi ska på resa med sambon och barnen ska vara hos mormor och morfar två nätter. Nu undrar jag vad jag ska ge mormor för instruktioner, när/om fröken vaknar. Barnen sover i eget rum, med mörka gardiner.

:?: Borde mormor ramsa genast eller avvakta i och med att det är ett annat ställe och en annan ramsare? Eller ska jag säga is i magen och avvakta? Och alltså köra samma stil som jag i det här skedet, dvs. i början av natten avvakta lite, ramsa om hon verkar gå igång, resp. ramsa genast vid tidiga uppvak.

Det var frågorna,

Tack på förhand.

Sara
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig Sara!

Du måste ha mer tålamod. Din tös är så gammal nu att hon inte är lika lättövertygad som ett spädbarn. Hon ifrågasätter mer för hon har en så lång vana av att vakna nattetid. Hon är också så pass stor att hon ORKAR fråga mer. Jämför man med en 5-månaders som kuras är de vanligtvis så utslut av sömnbristen att de sover som grisar efter 3-4 nätter. Nu är ju inte din tös så slut. Hon har sovit hyfsat hela sitt liv, eller hur? Med en liten ovana att vakna ibland nattetid. Den ovanan måste vänjas bort, man får inte förvänta sig att den kan kuras bort på fyra nätter. Kuren är startskottet, men sedan måste man hålla ut hela maratonloppet till slut.

Du gör alldeles rätt. Fortsätt i samma stil. Vad gäller mormor och morfar tycker jag du ska säga att ramsan gäller relativt omedelbart vid uppvak. Det är ett nytt ställe och om tösen hinner skrika upp sig blir det så mycket svårare att lugna henne, och då kanske din mor tappar attityden och blir osäker = kaos. Däremot ska hon inte ramsa om det inte är gnäll eller gråt. Nu vet jag inte hur din flicka brukar låta nattetid. Om hon vaknar och stortjuter direkt eller om hon kan ha läten i sömnen. Det får inte finnas risk för att mormor "väcker" henne med ramsan heller förstås.

På morgonen pangramsa genast precis som du gör!

Kram kram :D
Saara

Inlägg av Saara »

Hej och tack, Sagalinda!

Ok, då taggar jag ner förväntningarna. Och du har så rätt, tösen har verkligen en beundransvärd energi och kraft, önskar bara att hon kunde lägga den på nåt annat än att ifrågasätta nattsömnen :wink: Och ser man till helheten, så har hon ju sovit rätt hyfsat hela sitt lilla liv, så helt slut är hon ju inte. Och de underbart sköna långa nätterna med sovmorgon gör ju att hon laddar batterierna rätt bra, hoppas nu att det så småningom ska gå upp ett :idea: och hon förstår hur skönt det vore att sova så varje natt (eller nästan, ingen e perfekt :wink: )

Jag kollade upp mina gamla trådar och det var vid 1 år 2 mån. som hon började med uppvaken i samband med att både fysiken och talet utvecklades rätt snabbt. Då fick jag rådet att avvakta och ramsa vid behov. Nån månad efter det var det faktiskt i en månads tid en lite lugnare period med uppvaken. Sen blev det sjukdomar och förtrots, vilket antagligen ledde till fnurran. Nu är hon då 1 år och 10 mån. och talet och fysiken går snabbt framåt igen. Dessutom är hennes personlighet sån att hon ger ganska fort hals om hon inte gillar nåt, och inte är det ju kul att vakna på natten alla gånger.

Men minikuren behövdes definitivt för att klargöra begreppen för henne och mig. Nu är det inget oklart: på natten är det faktiskt meningen att man ska sova. Nu ska det "bara" sjunka in. Mera tålamod, mera attityd *laddar upp*

Tack för peppen och kram tillbaks!

Sara
Saara

Inlägg av Saara »

Hej igen! Nu är det länge sen jag var inne och rapporterade. Och så här har det gått:

Överlag har hon fortsatt i samma stil med sina små uppvak som för det mesta inte behöver ramsas (utom på morgonen). De brukar infalla klockan 23-24, 2-3 och 5-6. Vad gör hon då när hon vaknar? Alternativen är 1) skriker till mer eller mindre, för det mesta bara helt kort 2) gnölar lite 3) babblar lite 4) bökar om tyst i sängen. Vi har också tagit ett litet steg framåt och fått till en och annan HEL natt också då hon inte låtit om sig alls före morgonen :D :D :D

Sen har vi klippt en halvtimme från morgonen och i samband med det finjusterades schemat lite och är nu: natt 19.45-7.15, lur 13-14.30. Den tillkomna vakna halvtimmen går till ensamlek och morgonbestyren som tar lite längre då hon ska göra mer och mer "telv" :D

MEN, MEN

nu har både hon och storebror varit sjuka igen, de turas om att vara sjuka en vecka i taget och nu är det igen mera uppvak pga ögoninflammation, öroninflammation, förkylning...suck. För storebror har förkylningarna alltid satt sig i luftrören och han hostar rätt mycket, speciellt i vargtimmen, vilket håller både mig och tösen vakna. Hon kan bli riktigt arg på hans hosta mellan varven :cry: Positivt är dock att det har räckt med ramsan vid alla dessa uppvak :D . De få dagar som hon varit frisk mellan sina sjukdomar så har hon automatiskt själv gått tillbaka till att sova bättre. Det har inte behövts nån mer minikur, jippii :D

:?: En fråga har jag och det gäller ramsandet vid sjukdom. SHN är ju en process, det går fram och tillbaka enligt omständigheterna vilket jag nu märkt. Visst är det ok att "backa åt andra hållet" då hon är sjuk? Jag menar alltså att ingripa snabbare med ramsan då hon är sjuk jämfört med då hon är frisk?

hälsningar,

Sara
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Sara!

Va roligt att höra från dig! Har funderat på hur det gått för er, hade sett fram emot att träffas den där fredagen...

Jag tycker nog det är helt ok att ingripa snabbare då barnet är sjukt. Jag brukar gå in i rummet nästan genast då Saga vaknar nattetid under sjukdom :oops: Bara för att kolla att hon inte spytt eller frossar i feber. Men det beror på att Saga spyr väldigt lätt - minsta hostattack brukar aktivera hennes kräkreflexer. Och har hon spysjuka kan hon spy i sömnen för att sedan vakna helt inkletad...

Barnet är ju lite förvirrat då sjukdom råder. De mår inte "normalt". Därför är det viktigt att inte förvirra dem mer med att frångå rutinerna och till exempel ta upp dem ur sängen (förutom om man då måste sanera den...) Att ta barnet till föräldrasängen gör alltså ingen människa glad. Däremot tycker jag att barnet ska få svar på eventuella frågor relativt omgående, i form av ramsa :wink:

Ja er lilla tös tycks vara en sådan som vaknar lätt under natten - och det är väl inte så mycket att göra åt. FIxar hon det själv så finns det ingen orsak att stressa upp sig. Det viktiga är som sagt att hon har förutsättningarna för att sova, och det har hon bara hon inte är ledsen. Tycker du sköter det hela exemplariskt! :D :D :D

Kram :P
Saara

Inlägg av Saara »

Hejsan! Jaså, du är hemma ännu :wink: Det ska väl börja röra på sig så småningom :D :D :D Ja, jag hade också jätte, jättegärna kommit då på fredan...men får hoppas på fler träffar!

Stackars Saga som spyr så lätt. Det lät inte alls roligt :( :(
Däremot tycker jag att barnet ska få svar på eventuella frågor relativt omgående, i form av ramsa
Ja, tösen lilla verkar ha fått några frågor besvarade i förrgår kväll, för igår kväll vaknade hon också säkert en gång i timmen fram till midnatt. Inga stora ljud dock och hon somnade om omgående. Sen var det tyst fram till 7.45 (tog till en marginalhalvtimme där).
Ja er lilla tös tycks vara en sådan som vaknar lätt under natten - och det är väl inte så mycket att göra åt. FIxar hon det själv så finns det ingen orsak att stressa upp sig. Det viktiga är som sagt att hon har förutsättningarna för att sova, och det har hon bara hon inte är ledsen.
Ja ledsen är hon ju inte, snarare går det åt det arga hållet de gånger hon tar sig ton. Jag får se det som så att hon blivit en mästare på att somna om, men att hon inte gör det utan att reagera med ljud :D :D :D Ja, några hela nätter utan ljudliga uppvak har vi ju faktiskt fixat sen minikuren 8)

Jag är lite nyfiken på att se om hon börjar sova "lugnare" efter att ha gått in i den behärskande tvåårsåldern. Fram till 1 år och 2 mån. så sov hon ju faktiskt hela nätter utan pip. Sen kom uppvaken då hon började gå och lite prata just vid 1 år och 2 mån.. Under den här tiden har det ju också varit så mycket som hon måst lära sig och lite ifrågasätta :wink: Levnadsglad är hon som bara den och aptiten på livet är stor! Säkerligen blir det lite väl mycket mellan varven :wink:

Tack för coachingen än en gång och Glada Vappen, kanske du får fira den på BB :D

kram,
Sara
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Glada vappen på dig också Sara - här blir det nog bara mjöd och struvor för oss alla... :lol: Maken har muttrat lite över att han blir tvungen att skippa festandet, men egentligen tror jag han tycker det är skönt att bara få ta det lugnt :wink: Eller så blir det födelsedagskaffe på BB - vem vet :?: :D

Stor kram :P
Saara

Inlägg av Saara »

Hej! Jag tänkte bara avlägga slutrapport för denna långa tråd.
Jag är lite nyfiken på att se om hon börjar sova "lugnare" efter att ha gått in i den behärskande tvåårsåldern. Fram till 1 år och 2 mån. så sov hon ju faktiskt hela nätter utan pip. Sen kom uppvaken då hon började gå och lite prata just vid 1 år och 2 mån.
Jo, det gick så. Men inte utan en rejäl svacka före. I två-tre veckors tid sportade hon med att vara vaken 1,5 t varje natt :shock: Mer eller mindre arg. I samma veva tog hon ett stort kliv i utvecklingen när det gäller att röra på sig och prata. Vi höll dock linjen. Det blev mycket musik och bykvikning dessa nätter. Men, lite över tvåårsdan så lade sig lugnet och nu skulle jag nog titulera henne säker sovare. Nu är hon 2 år och 3 mån. gammal och somnar in och sover lugnt hela natten var som helst. Ibland hör jag att hon är vaken, sparkar i sängen, men hon för inget annat oväsen. Tar vi dagsluren i vagn tenderar den att bli 45 min. i stället för 1,5 t, men det sker så sällan så det är inget problem. Tiderna är nu natt 19.30 - 7.00 och dagssömn 12.30-14.00.

Nu ska vi bara göra allt för att det ska hålla i sig (är mentalt förberedd på eventuellt strul i samband med trotsåldern men inget jag tar ut i förskott). Vill ännu säga ett STORT TACK till vår coach Sagalinda. Och naturligtvis ett STORT TACK till Anna också som delar med sig av sin stora kunskap om barn och upprätthåller detta forum.

:heart: :heart: :heart:

/Sara
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

I'm back!!! :D :D :!:

Och vilken härlig rapport att mötas av sen! Underbart att du tog dig tiden att rapportera hur det gick, och tackar ödmjukast för berömmet :oops: :lol: Jag är så glad för er skull, och hoppas på att få träffas snart igen. Jag mailar!

Kramar!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"