God morgon. Då har vi natt 5 bakom oss. Också här både positivt och negativt.
19.30 läggning. Allt väl, lagom trött och somnar rätt omgående. Inne och kollade täcke och snuttis efter tio min. Hon ligger på rygg med armar och ben utsträckta
22.50 ropar ganska högt 2-3 ggr, får en hög ramsa x 3
22.55 hög gråt, hög bestämd ramsa x 4
23.45 gråter lågt, blir högre - avvaktar lite - men ger sen en hög svängande ramsa x 4 - tyst - några "hackande" gnöl - tyst
23.52 går hon igång för att jag hostar

och får sig en ramsa x 4 som är arg i början och blir ljus på slutet - tystnad råder
1.07 nu är hon arg - ropar till 3 x (var är du morsan, kom och lägg mig tillrätta

) - jag avvaktar - tyst
POSITIVA HÄR VAR ATT VI FIXADE KVÄLLEN UTAN ATT GÅ IN
4.00 gnyr - hinner inte ens tänka ramsa innan det blir tyst
5.30 lågmäld gråt - ljus, glad ramsa x 4. Först blir det tyst, sen äh-äh-äh och spark i sängen
5.40 några arga rop - kickar den stackars sängen igen
5.55 gnyr och sparkar runt - jag avvaktar ännu
6.00 samma som ovan
6.06 lite högre, argare rop - nu får hon en småarg, barsk ramsa x 4 som blir mjukare på slutet
6.08 bråkar igen, nu knakar sängen i fogarna
6.20 gläfser tre gånger - jag avvaktar - hon är arg nu
6.25 tröttnar jag och går och hämtar morgontidningen - hon går igång - snabbt in, lägger tillrätta och ut med en rätt arg ramsa den här gången
6.30 arga höga rop - nu tröttnar jag och sätter på Mozart - det blir tyst

En hel timme var hon alltså vaken och grälade från och till. Först när jag satte på Mozart tystnade hon. Jag tror att hon somnade om och sov 20 min. mellan 6.30 och 7.30
7.30 hämtade jag upp en lugn tös

Eländig vargtimme med andra ord. Positivt ändå att hon lugnade ner sig, somnade om även om det var kort, och orkade vänta på väckning utan att gå igång.
Nu då jag sitter och rapporterar och ser natten med klarare ögon

så undrar jag:

Blev det för mycket åtgärder där på morgonkvisten

Sådana här strulmorgnar använder jag gärna Mozart för att
1) ge henne nåt annat att tänka på och
2) skapa en ridå så hon tror att hennes gnölande inte hörs. Men de morgnar då hon somnar om genast på den ljusa, glada ramsan så har jag inte spelat nån musik. Är det förvirrande för henne? Musiken är liksom vår morgonkrishjälp

Tänker här på det där att hålla en linje.
Well, kör vidare och ger henne lite tid att få ihop det här. Kollar här att av våra fem kurnätter har det varit morgonvak 3 nätter, kvällsstrul 1 natt, och inga som helst strul en natt (det var tvåan).
Jahapp, ut i vårsolen då. Kram,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum