Hej!
Tittar runt härinne på forumet lite och ser in ett inlägg följande text:
"Ni är ju jätteduktiga!! Nu har ni nästa steg: Nu ska ni tro på hans egen förmåga att somna om. Ramsan ska bara ges vid kris, och utanför dörren. Kris betyder inte hosta, eller att man är vaken, utan att man är ledsen. Detta kommer att gå galant! Det märker du ju!"
Vad jag fattar det som så ska man ramsa så fort han (i vårt fall) piper till för att visa att vi finns där, inte bara vid kris som det står ovan. Har jag fattat det fel?
Kram
Ramsa vid kris
Hej igen trollet
Ett liten vädjan
; var snäll och skriv i din "gamla" tråd om du har funderingar, så blir det lättare för oss alla som vill läsa och hjälpa, om man har hela bakgrunden
Det gör inget om det är någon "ny" fråga, eftersom tråden aktualiseras när det skrivs i den, så åker den automatiskt upp!
Så till dina funderningar om ramsan:
Det är alldeles riktigt att du ska ramsa på en gång under kuren! Därför ska man hålla sig vaken första nätterna, så att man direkt kan ingripa när barnet vaknar!
Men sen måste man lära sig backa, och låta barnet klara sina uppvak själva, vilket de gör med bravur bara de får chansen! Många är vi som kan vittna om att ibland stör man med ramsan, när det vaknas mitt i natten. Så avvakta, och se om han klarar av att somna om själv, när första kurnätterna är gjorda!
(Dock kan uppvak i vargtimmen ramsas på direkten, en sk pangramsa, för att verkligen visa att det fortfarande är natt!)
Hoppas du förstår hur jag menar
Kram!!!
Ett liten vädjan
Så till dina funderningar om ramsan:
Det är alldeles riktigt att du ska ramsa på en gång under kuren! Därför ska man hålla sig vaken första nätterna, så att man direkt kan ingripa när barnet vaknar!
Men sen måste man lära sig backa, och låta barnet klara sina uppvak själva, vilket de gör med bravur bara de får chansen! Många är vi som kan vittna om att ibland stör man med ramsan, när det vaknas mitt i natten. Så avvakta, och se om han klarar av att somna om själv, när första kurnätterna är gjorda!
(Dock kan uppvak i vargtimmen ramsas på direkten, en sk pangramsa, för att verkligen visa att det fortfarande är natt!)
Hoppas du förstår hur jag menar
Kram!!!
-
Trollet1969
Tack, det ska jag göra! Visste inte riktigt hur det funkade med de olika frågorna och forumen.
Du säger alltså att det är enbart under kuren egentligen som man ramsar sen så ska de fixa det själva?
Men om de efter säg tex 8 nätter av kuren sätter igång ett illvrål på natten, då kan jag ta till ramsan eller ska jag även avvakta och se?
Många frågor blir det....
Kramis
Lena
Du säger alltså att det är enbart under kuren egentligen som man ramsar sen så ska de fixa det själva?
Men om de efter säg tex 8 nätter av kuren sätter igång ett illvrål på natten, då kan jag ta till ramsan eller ska jag även avvakta och se?
Många frågor blir det....
Kramis
Lena