Vi håller på att ta bort nappen på vår 2 åring (2:5). Hon har varit en relativt säker sovare sen ca 8 månaders ålder. Alltid somnat själv och sovit bra. Vi har alltid haft tydliga dagsrutiner/tider. Nu i sommar i samband med trots etc. har nappen dominerat mycket och det har blivit tjat om detta. Därför tog vi bort den för en vecka sedan. Detta i samband med hemgång från semesterresa. Första veckan utan napp gick ganska bra men nu har det blivit mycket frågor vid insomnandet. Även en del uppvak på natten.
Nu vill vi kura/minikura henne. Ramsa har vi använt lite till och från länge så den är lite "halv-betingat"
Ikväll gjorde jag så här. Full matmage. Skrattet till godnatten. Lägga ner, gosehunden, solfjäder. När hon var sömntung ramsade jag ut. Ramsade ute i köket + hushållsljud. Hon vart nöjd av solfjädern men vansinnig när jag gick och ramsade. Efter första rams-omgången var jag tyst och lyssnade av henne. Skriket stegrade. Hon vart arg. Stälde sig upp. Jag gick in, la ner, solfjädrade och ramsade ut. Hon var tyst vid solfjäder men frågade mycket när jag ramsade där ute. Jag avvaktade. Gick återigen in o solfjädra, ramsa ut. Hon ropade efter mig och skrek. Jag ramsade återigen där ute utan att gå in emellan. När skriket stegrade gick jag in o solfjädra, ramsa ut.
Skriket lugnade sig medans jag ramsade. Jag lyssnade av . Hon tyst,. Jag hushållade ute i köket, bankade o grejade. Efter några minuter hörde jag att hon andades tyngre då bekräftelseramsade jag en gång. Tystnad.
Gjorde jag rätt?
Hur vet jag när bekräftelseramsan ska sägas?
Vill ju inte stoppa in mitt ansikte för att se om hon sover.
Jag ska väl bekräftelseramsa när hon är jättenära att somna va?
Om hon nu vaknar till: Ska jag då pangramsa eller ska jag solfjädra nu första kvällen/natten?
Hjälp vid kurning (bort med nappen) vid 2:5år...........
Hjälp vid kurning (bort med nappen) vid 2:5år...........
Mamma till Elin 050309 
och Albin 080125 född på BF+4
Tack för ditt svar!
jag har även fått många bra svar i en liknande tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
jag har även fått många bra svar i en liknande tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Mamma till Elin 050309