Som jag har förstått det kan man väl inte ge hostmedicin åt ettåringar
Vad göra åt hosta om nätterna?
Vad göra åt hosta om nätterna?
Efter en liten harmlös förkylning besväras nu Saga betydligt mer av "efterslängarna". Snuvan kan man ju "näsdroppa" bort en hel del av, men vad göra åt denna förbaskade torrhosta som stör så vansinnigt i hennes skönhetssömn
Det vet man ju själv hur det är att hosta sig genom nätterna, och hur skönt det känns i halsen på morgonen!
Nej rent hostdämpande ger man inte till barn vad jag har förstått. Har fått det förklarat för mig att det beror på att de måste få behålla hostan för att kunna hosta upp ev slem. Om de inte kan det så riskerar de att dra ned infektionen i lungorna. Däremot så kan man få tex mollipect utskrivet vid tillfälig hosta men jag vet inte hur mkt det hjälper mot rethostan (den är slemlösnade och bronkvidgande).
Om jag är helt felinformerad så får gärna ngn rätta mig
Om jag är helt felinformerad så får gärna ngn rätta mig
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Glömde huskuren jag lärde mig här nyligen
Ställ in en halv lök i rummet. Det stinker rå lök i hela rummet men gör tydligen gott för luftvägarna för jag tyckte att mina små hosta mindre när vi "lökpreppade" rummet.
Linda
Vi fick ett par olika sorters hostmedicin redan när vår lilla var 5 månader. Så det finns...men jag tyckte inte att det hjälpte förstås.
Mammut har också skrivit att alvedon fungerar som hostdämpande.
Det enda jag kan lugna med är att de små verkar vänja sig bättre än vi vid hostan (vi hade ju ett par månader
) och bara somnar om när de förstår att det inte är en varg.
Krya på henne
Mammut har också skrivit att alvedon fungerar som hostdämpande.
Det enda jag kan lugna med är att de små verkar vänja sig bättre än vi vid hostan (vi hade ju ett par månader
Krya på henne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
jag skrev det på ett annat innlägg men blöta handdukar på elementen och en hink vatten vid sängen för att öka luftfuktigheten.
vilma är sjuk också och hostig (igen)och vi kan inte ge näsdroppar måste vänta 10 dagar då vi hade en kur för inte så länge sedan så vi har kört på ångbad och försöka få det fuktigt i rummet och svalt!
hoppas det blir bättre!
vilma är sjuk också och hostig (igen)och vi kan inte ge näsdroppar måste vänta 10 dagar då vi hade en kur för inte så länge sedan så vi har kört på ångbad och försöka få det fuktigt i rummet och svalt!
hoppas det blir bättre!
Intressant, vi fick veta att det inte fanns till så små. Tidigast från 6 mån ch då var det i alla fall inte hostdämpande... förvirrande.Susanne* skrev:Vi fick ett par olika sorters hostmedicin redan när vår lilla var 5 månader. Så det finns...men jag tyckte inte att det hjälpte förstås.
Sarika: Näsdroppar... jag visste att man bara fick ge dem 10 dagar i följd men måste man hålla uppe minst 10 dagar innan man börjar om
Förkylningar, förkylningar. När Emil var liten var vi väldigt förskonade... trots att vi var ute och blandade oss med mkt folk. Nu tycker ja ginte att vi gör annat än kurerar oss...
Linda
ja tyvärr, kollade med Apoteket.
risken är annars att man utvecklar något som jag inte kommer ihåg vad det heter men det som händer är att man förstör sina slemhinnor dvs de blir tjocka trots att man inte är förkyld. man måste hålla upp 10 dagar oavsett om man gett full kur/dag eller inte. så nu får vi klara oss utan, är extra jobbigt men vi har inget alternativ. vi sköljer dock ofta med koksaltlösning.
risken är annars att man utvecklar något som jag inte kommer ihåg vad det heter men det som händer är att man förstör sina slemhinnor dvs de blir tjocka trots att man inte är förkyld. man måste hålla upp 10 dagar oavsett om man gett full kur/dag eller inte. så nu får vi klara oss utan, är extra jobbigt men vi har inget alternativ. vi sköljer dock ofta med koksaltlösning.
Konstigt
I och för sig hade hon en kikhostevariant men ändå.
Tror att en av sorterna var Bricanyl. Tyckte inte att den hjälpte och hon blev snarare speedad (och det behöver hon verkligen inte hjälp till
). Den andra sorten kommer jag dessvärre inte ihåg. Hjälpte lite. Hon var precis 5 månader när hon fick det.
Samma här...är inne på andra gången under en månad med den lilla. Blåser i munnen också nu...inte kul.
Tror att en av sorterna var Bricanyl. Tyckte inte att den hjälpte och hon blev snarare speedad (och det behöver hon verkligen inte hjälp till
Samma här...är inne på andra gången under en månad med den lilla. Blåser i munnen också nu...inte kul.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
OK hade hon kikhosta så är det väl skillnad... det måste ju behandlas. Lite skillnad mot "vanlig" förkylningshosta... Satt faktiskt här och funderade lite och kom fram till att min lillebror hade kikhosta när han var 2 mån och han fick ju ngt mot det (ventoline tror jag) så det är klart att det finns hostmedicin även till de små men de är nog restriktiva med att skriva ut det (om det nu stämmer med den förklaringen jag fick att man inte skulle dämpa hostan eftersom det i sin tur kunde leda till lunginflammation).
Bricanyl har vi också fått till minstingen efter en förkylning (kommer inte ihåg på rak arm hur gammal han var då men det var över halvåret i alla fall) när rosslet i halsen aldrig ville släppa. Men det är ju inte hostmedicin, det är luftrörsvidgande...
Bricanyl har vi också fått till minstingen efter en förkylning (kommer inte ihåg på rak arm hur gammal han var då men det var över halvåret i alla fall) när rosslet i halsen aldrig ville släppa. Men det är ju inte hostmedicin, det är luftrörsvidgande...
Linda
Hejsan,
hostan ska inte dämpas just för att man riskerar att ungen får bronkit eller lunginflammation. Egen erfarenhet tyvärr. Däremot finns det ju slemlösande mediciner som snabbar upp processen så att hostan blir "blöt" istället för torr, och sen försvinner den så småningom.
Jag gör kamomillté med massor av honung i som nattslurk. Lenar i halsen och hjälper att sova. Sen ska de ju vara fuktigt i rummet, men använd helst inte luftfuktare, de kan ju vara rena bakterifällan.
hälsningar
Anna i Milano
hostan ska inte dämpas just för att man riskerar att ungen får bronkit eller lunginflammation. Egen erfarenhet tyvärr. Däremot finns det ju slemlösande mediciner som snabbar upp processen så att hostan blir "blöt" istället för torr, och sen försvinner den så småningom.
Jag gör kamomillté med massor av honung i som nattslurk. Lenar i halsen och hjälper att sova. Sen ska de ju vara fuktigt i rummet, men använd helst inte luftfuktare, de kan ju vara rena bakterifällan.
hälsningar
Anna i Milano
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
-
Mamasita med twins
Hej allihopa
,
En annan huskur mot hosta är anis te. Det är hostdämpande, slemlösande och kramplösande. Mina småttingar har också varit förkylda med jobbig hosta och jag fick då reda på att man kunde ge aniste. När jag gav det så märkte jag på en gång att det hjälpte. De slutade nästa hosta helt på nätterna första gången jag gav det och på dagen ger jag dem några klunkar när de börjar hosta igen. Det hjälper bra och smakar också gott, mild lakritssmak
Jag har köpt hela anisfrön och krossar de lite innan jag häller över kokt vatten. Sedan låter jag det dra i ca 10- 15 min och silar. Sedan är det bara att ge dem det när det kallnat eller är ljummet.
Det är också bra för oss vuxna
!
En annan huskur mot hosta är anis te. Det är hostdämpande, slemlösande och kramplösande. Mina småttingar har också varit förkylda med jobbig hosta och jag fick då reda på att man kunde ge aniste. När jag gav det så märkte jag på en gång att det hjälpte. De slutade nästa hosta helt på nätterna första gången jag gav det och på dagen ger jag dem några klunkar när de börjar hosta igen. Det hjälper bra och smakar också gott, mild lakritssmak
Det är också bra för oss vuxna
Mamma till tvillingar f?dda maj 2004
(flicka och pojke)
(flicka och pojke)
Susanne* skrev:Bricanyl kan nog användas mot det mesta. Nageltrång kanske...![]()
Står i fass att "underlättar upphostning av segt slem".
Jag fick det dock också när barnen som legat i säte skulle vändas.
![]()
Linda
-
Jennie + 2 sm
pratade med läkare!!!!!
Har en 5 mån med torrhosta, eländes. kollade honom i fredags lyssnade på lungor m.m.
och fick rådet i dag per telefon av samma läkare Nipaxon hostdämpande.
iochmed torrhostas så var det ok hade den varit slämmig så skulle man inte ge hostdämpande.
Bisolvon är annars från 1 år.
nipaxon skall inte ges utan ordination från läkare under 2 så prata mrd bvc.
kram jennie
och fick rådet i dag per telefon av samma läkare Nipaxon hostdämpande.
iochmed torrhostas så var det ok hade den varit slämmig så skulle man inte ge hostdämpande.
Bisolvon är annars från 1 år.
nipaxon skall inte ges utan ordination från läkare under 2 så prata mrd bvc.
kram jennie