Jag har några frågor som kanske någon kan hjälpa mig med:
1) Ska två syskon helst ha samma ramsa ifall man skulle behöva ramsa båda två vid ett uppvak eller kvällsnattning?
2) Om det "äldre" barnet vaknar upp på natten, ligger ner och frågar: Ska man då pangramsa och inte gå in? Sen bekräftelseramsa innan den somnat in?
3) Ska man bara gå in och lägga tillrätta om barnet ställt sig upp? (och sen gå därifrån med ramsa)
Några funderingar....
Några funderingar....
Mamma till Elin 050309 
och Albin 080125 född på BF+4
och Albin 080125 född på BF+4
Hej Yosa!
Ska se om jag kan hjälpa dig lite här...
1. Japp, samma ramsa! Till slut ramsar de varandra
2. Jag brukar inte göra så mycket alls om det vaknas på natten, jag väntar och ser vad som händer... Bekräftelseramsar gör man bara i början på kuren, för att nöta in ramsan! Man lär sig höra när på natten det kan behövas en ramsa, och oftast ligger jag kvar i sängen och ramsar in i barnens rum, vid kris ställer jag mig vid dörren och ramsar! Men som sagt, på natten väntar jag så länge det går att gå in!
3. Om barnet KAN lägga sig ner (och de kan de
) så undvik i det längsta att gå in alls! Annars hamnar man lätt i "lägga-tillrätta-träsket"! Så tilltro till barnet, att h*n KAN lägga sig själv!
Hoppas det klarnade lite
kram Mia
Ska se om jag kan hjälpa dig lite här...
1. Japp, samma ramsa! Till slut ramsar de varandra
2. Jag brukar inte göra så mycket alls om det vaknas på natten, jag väntar och ser vad som händer... Bekräftelseramsar gör man bara i början på kuren, för att nöta in ramsan! Man lär sig höra när på natten det kan behövas en ramsa, och oftast ligger jag kvar i sängen och ramsar in i barnens rum, vid kris ställer jag mig vid dörren och ramsar! Men som sagt, på natten väntar jag så länge det går att gå in!
3. Om barnet KAN lägga sig ner (och de kan de
Hoppas det klarnade lite
kram Mia