Olika sömnbehov?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Moonflower

Olika sömnbehov?

Inlägg av Moonflower »

Hej!

Den här frågan har säkert redan ställts men jag lyckas inte hitta något svar med hjälp av sökfunktionen.

Jag har läst om standardmodellen och tycket att det verkar intressant. Min 8 veckor gamla son har nästan hela sitt liv varit vaken väldigt mycket. Det finns dagar då han sover 2 timmar som mest under dagen. Men oftast verkar han nöjd med det. Vårt trumfkort har alltid varit att ta en promenad med sjalen för att få honom att sova och han kan efter att ha varit vaken nästan en hel dag vara nöjd med att sitta vaken och titta omkring och då tolkar jag det som att han inte är trött.

Men jag kan inte låta bli att vara orolig eftersom att det känns onaturligt för honom att vara vaken så mycket. På natten sover han alltid bra. Sover från 22 med mat vid 02, 04 och 06 men efter kl 06 är det svårt att få honom att sova om. Då skulle han säkert kunna sova lite till men besväras av gaser. Han brukar ligga och maratonprutta vid den tiden.

Så min fråga är finns det utrymme i standardmodellen för barn med mindre sömnbehov eller är teorin att min son egentligen sover för lite?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, Jag kan på rakarm svara att din sover för lite. Om han sover ca 2 timmar på dagen och så sover han 8 timmar på natten (inte sammanhängande) så blir det ynka 10 timmar per dygn, vilken är väldigt mycket för lite.
Men jag kan inte låta bli att vara orolig eftersom att det känns onaturligt för honom att vara vaken så mycket.
Jag förstår din oro och jag tror det skulle underlätta mycket för er att börja strukturera upp hans sömn och mat med hjälp av standard modellen.

Tänk på dom brukar ha en oknings period runt 8 veckor så då är det verkligen mer mat och ännu mer mat som gäller.
Vårt trumfkort har alltid varit att ta en promenad med sjalen för att få honom att sova
Har ni någon vagn? Isåfall vill jag råda er till att använda vagnen till sömn, och träna upp vagningstekniken, står utförligt i "verktygslådan", så kan han åka sjal när ni ska vara ut och titta på världen :heart:

Har du Barnaboken, isåfall finns det ett kapitell och exempel om en 2 månaders liten knodd..undra just om det inte heter -Hugo 2 månader? Läs det! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Moonflower :D!
Och hjärtligt välkommen :D!

Som du själv anar, och Duggan bekräftat, blir det allt för lite sömn totalt per dygn. En 8 veckors bebis bör sova ca 16 tim/dygn och förmår sova 8 av de timmarna i sammanhållande sträck på natten, utan nattmål, OM han fått den mat och delaktighet han behöver under dagen. Mer om sömnbehov hittar du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

En liten knodd kan synas förnöjd över sakernas tillstånd länge. För HAN vet ju inget annat. Somliga barn håller sig förnöjda på för tok för lite sömn i flera månader. Andra blir - vad det lider - griniga och missnöjda - och då TVINGAS man som förälder att göra något åt situationen. Tråkigast att se är de barn som ser alldeles hålögda ut och inte har någon energi att upptäcka världen runtomkring utan bara vegetativt betraktar omgivningen.

Oavsett vilken personlighet barnet har så hjälper föräldrar sitt barn att orka med allt de ska lära sig och utveckla om man ser till att fylla de grundläggande behoven - och FÖRUTSE dem. Dvs tillhandahålla mat och sömn i tillräcklig mängd och på förutsebara tider. Då vet den lille att det inte är HANS uppgift att se till att hålla reda på sånt, utan kan istället använda all kraft på att njuta och lära av tillvaron :D \:D/ . DET tycker jag är den stora vinsten med att, som förälder, hitta och införa en sån struktur.

Vill du läsa mer om hur standardmodellen, som modell, kan inspirera till ett mer strukturerat liv där barnets behov av både mat, sömn och umgänge/delaktighet uppfylls - med råge - så finns det här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26

Återkom gärna om du har mer du vill fråga om eller bolla!

/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Moonflower

Inlägg av Moonflower »

Tack för era svar!

Jag var lite skeptisk till att min lille nyfikne kille skulle vilja sova 16 timmar men samtidigt känndes det konstigt med så lite sömn så jag tänkte att jag skulle prova i alla fall.

Gissa min förvåning när jag la ner honom på mage efter en god måltid och han sov 2 timmar. Han har annars alltid vaknat efter 40 minuter. Tänk att det var så mycket skönare att sova på mage.

Jag var lika förvånad på natten när han sov längre mellan måltiderna. Natten blev : somna 20.30, vakna 24.30, 03.30 och till sist 06.30. Det var en härlig skillnad för mig som annars alltid fått amma varannan timme.

Tanken var att följa exempelschemat:
7 - 8.30 vaken
8.30 - 10 sova
10-12 vaken
12-14 sova
14-16 vaken
16-17.30 sova
17.30 - 20 vaken
med måltider under natten.

Det gick sisådär eftersom att vi försov oss på morgonen, men han kom i säng vid 8.30 ändå, sov dock inte riktigt till 10. Sedan vaknade han 13.30 och jag fick honom inte till att somna om. 14-16 vakenheten avbröts med att han okynnessomnade i vagnen :) (Jag var tvungen att gå ut). Det kompenserade jag med en powernap vid 18 under 16-20 vakentiden.

På natten försökte jag vagna när han vaknade 24.30 och visst somnade han snabbt om men vaknade igen 5 minuter senare. Efter 3 gånger gav jag upp och tänkte att han är nog för hungrig för att sova eftersom att jag läst här på forumet att om de vaknar inom 30 minuter beror det antagligen på hunger. Samma sak inträffade vid 03.30. Det känns som att jag måste få honom mer mätt på kvällen.

Över lag verkar SM fungera bra men schemat kan behöva justeras något för att passa Garion.
Garion - 070604
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen :D!

Du var allt bra snabb på att förändra sakernas tillstånd :thumbsup:!
Tänk att det var så mycket skönare att sova på mage.
Ja, tänk! Visst är det fantastiskt vilken skillnad det gör.

Det kan ta några dagar för både små sötnosar och för stora matproducenter att hänga med i takten. Och just vid 7-8 veckor är det ökning av maten som gäller, så det kan du säkert märka av nu de första dagarna. Men med mat, mycket mat och mera mat så ska du se att han kommer att sova på bättre och bättre. De brukar göra det. Alldeles självmant :heart:.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Moonflower

Inlägg av Moonflower »

Efter 2 bra dagar har vi haft 2 dåliga. Han har sovit dåligt och vaknat inom en timme men konstigt nog inte vid sömnskarvarna. Kan det bero på värmen?

Eller så beror det på maten. Efter att ha ätit normalt i 5 minuter börjar han böka och grymta. Han sparkar ifrån, drar huvudet bakåt, tappar greppet och söker desperat efter bröstvårtan igen. Det känns som en ond cirkel då jag spänner mig och det känner han säkert av. Men plötsligt blir han lugn och någon sekund senare har han nästan somnat vid bröstet.

Nattmatningen blir en pina med minst 2 timmar av bök. Han somnar, jag lägger ner honom, han vaknar och så bökas det lite till. Samtidigt har jag inte ätit middag och blir mindre och mindre tålmodig.
Garion - 070604
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, satsa på mer mat :thumbsup: , mer mat och mer sömn, allt hör i hop.
Magläge och vagn, var det så :?: Annars tycker jag att du ska prova det.
Verkar han äta dåligt, så lägg lite kraft på att han ska sova lite längre emellan måltiderna. Vagna vid uppvaken, och mata i nnu mer nsta måltid.

Nu följer de ju inte alltid sm mallen till punkt och pricka, i bland blir sömnen bara 1.5 timmar tex, men försök gärna att lära dig se, när han är på gång att vakna, och så tar du upp och ger innan han börjar skrika. På så vis kan han ta lite mer avslappnat i början.

Men kära du, inte fuska med middagen [-X inte bra för amningen. Du ska äta dig mätt med råge du med :!:

Min pojke var inte helt tyst efter matningen på natten, det var bök och knorr, stånk och stön, men jag räknade det som han sov, och då gjorde jag det också. För knorra och böka lite får man ju, men inte skrika, då tar man vagnen och hjälper till ro :)
Pimm

Inlägg av Pimm »

Hej
Låter till mångt och mycket som min lilla tjej som också är sådär nyfiken och glad och inte vill sova.
Vi har henne redan på mage med larm och det hjälper ibland (vissa dagar) andra dagar har hon ingen ro alls att sova. Jag tror inte heller att barn kan ha så olika sömnbehov. Det är bara ett svar man ger för att man inte har någon lösning.
Kommer följa de råd du får och ta hjälp av dem.
Kramar Pimm
Moonflower

Inlägg av Moonflower »

Oj, jag utryckte mig lite klumpigt. Nattmatning för mig är det sista målet för dagen. Ska tänka på vilka ord jag väljer i framtiden. Kan ju inte skylla på sömnlösa nätter nu längre :)

Men jag tycker att dagarna är så svåra. Vi har inte genomfört någon enligt schemat än. Det blir alltid något strul. Ett läkarbesök som bokades för länge sen och som hamnar mitt i ett sömnpass, sömnpass som blir för korta och läggningen som aldrig inträffar innan 20 till exempel.

Nu ska vi bort i helgen. Jag får väl satsa med nya tag på måndag men det är inte helt lätt det här.
Garion - 070604
Moonflower

Inlägg av Moonflower »

Ett tillägg däremot. Det är ju mitt fel när det blir galet. Jag som inte orkar vagna hela tiden ut, som inte trugar i tillräckligt med mat eller rapar ordentligt.

Men idag havererade allt, jag blev påmind om hur det var innan och insåg plötsligt att Garion faktiskt inte skrikit något de senaste dagarna. Det ger mig ork att fortsätta. Förhoppningsvis även när jag står och vagnar mitt i natten.
Garion - 070604
Ewa

Inlägg av Ewa »

Inte misströsta! Ni har ju precis börjat!
Men jag tycker att dagarna är så svåra. Vi har inte genomfört någon enligt schemat än. Det blir alltid något strul. Ett läkarbesök som bokades för länge sen och som hamnar mitt i ett sömnpass, sömnpass som blir för korta och läggningen som aldrig inträffar innan 20 till exempel.
Någon enstaka miss i planeringen gör inget, men när du nu ska ta nya tag på måndag, så kan du ha med det följande i bagaget :D:
:arrow: Läkartider/BVC osv. går nästan ALLTID att boka om. "Oj då, nu ser jag att tiden infaller just under hans allra bästa sovtid - är det möjligt att få någonting lite tidigare/senare". FÅ skulle ställa sig ivägen för det argumentet :wink:! Det är ju också en fantastisk vinst med att veta i förväg hur dagarna ser ut. Då kan man planera in aktiviteter och tider att passa så att de passar med ens egna tider.
:arrow: Sömnpass som blir för korta - antingen vagnar/buffar man, för att hjälpa till över skarven, eller så tror man att det räcker fint så. Och då spelar det mindre roll. Använd marginalkvartarna, som din bästa vän. Har du läst om hur de funkar. Annars får du hojta så tar vi en genomgång :D.

Du jobbar finfint, så ge inte tappt så lätt :thumbsup:.

Kram Ewa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Såg inte ditt senaste inlägg. Så härligt med självinsikten också. Och lön för mödan i form av mer nöjd son är ju den bekräftelse som gör jobbet mödan värd :D .
Moonflower

Inlägg av Moonflower »

Tack så mycket för uppmuntran!

Vi kör på med schemat så gott vi kan även nu när vi är hos svärföräldrarna. Ett problem har jag dock. Han vaknar nästan alltid kl 6 har jag märkt och tänkte då att vi kanske ska satsa på att ha morgon vid den tiden. Det kanske är hans naturliga rythm? Pappan stiger upp då också så det skulle passa ganska bra. Nackdelen är att han har väldigt svårt att hålla sig vaken. Somnar vid frukosten eller till och med när jag håller honom uppe i armhålorna.

Tror ni att vi borde försöka få honom att somna om istället?
Garion - 070604
Ewa

Inlägg av Ewa »

Visst kan man ha morgon kl 6, om man orkar leva med det :lol:. Jag är inte av den sorten, själv. Men visst. Fundera annars över om det verkligen är riktigt, riktigt beckmörkt där han sover... Svart plastsäck eller aluminiumfolie för fönstret ett par nätter så ser du om du får någon skillnad!
Moonflower

Inlägg av Moonflower »

Hehe, du har rätt Ewa, jag är inte heller en person som klarar av det. :)

Tyvärr är det den enda vanan som jag har sett hos Garion vad det gäller sömn. Han vaknar vid 6 och har väldigt svårt att somna om.

Inatt vaknade han vid 2 och då tyckte jag att det var okej att servera mat eftersom att han då kunde äta igen vid 5 och därmed kanske vara tillräckligt mätt och belåten vid 6 för att inte vakna. Men det gick helt fel.

Han kräktes mycket under måltiden och vaknade kl 6.15 i alla fall. Jag vagnade till 6.45 och bestämde sedan att då var det morgon.

Är det här ett fall av den berömda vargtimmen?

Dagen gick okej. Förmiddagsluren kunde jag bara lägga honom i vagnen, lägga till rätta och mörklägga så somnade han av sig själv. Utan insomningsslurk och allt. Han vaknade ett par gången men var lättsövd.

Middagsluren kom med insomningsslurk och ett par vagntag. Där gjorde jag nog ett misstag när han vaknade under luren och vagnade vid ett tillfälle då han kunde ha löst det själv. Det kändes som att han blev upprörd av att plötsligt skakas sådär och det tog lång tid att lugna ner honom.

Eftermiddagsluren skedde ute. När klockan blev 4 och han såg trött stannade jag på trottoaren, mörklade vagnen och vagnade. Det tog ett litet tag men han somnade. Däremot vaknade han tidigt.

Och som vanligt kämpar vi med nattningen, Han åt vid 17 och vid 19 igen. Jag försökte lägga honom men kunde inte lugna honom i vagnen. Jag tog upp honom men kunde inte söva honom med bröstet heller. Vid 20.30 satt jag i soffan nära till tårar pga lång dag, ömma bröst och för lågt blodsocker så sambon blev lite illa berörd och tog med plutten ut i sjalen.

Nu är det läggdags för mig och planen för inatt blir en enda måltid vid 4 och
morgon vid 7. Det ska väl gå? :)
Garion - 070604
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"