hej!
lilltjejen har strulat lite det sista med sömnen. semestern har väl gjort sitt till. hon har sovit tillsammans med oss och i våran koj och i samma rum som oss i egen säng på grund av platsbrist i båt och stuga.
normalt har vi natt 19-7 och daglur mellan 12-13.30.
nu har vi lagt henne snarare kl 19.30 och sen har det tagit upp till en timme för henne att somna. dagluraen har varierat mellan 45 min och 1 timme och 15 min. hon vaknat av sig själv på daglueren. hon har sovit övervägande av dessa lurar i vagnen. och då när hon vakanar finns det ju så mycket att göra så att somna om i vagen är inget alternativ.
det har tagit lång tid att få henne att somna både på kvällarna och dagarna. kvällarna började nog strula redan för ett par månader sedan.
hon har en tendens att vakna mellan 6.45 och 07.00 åter igen av sig själv. vi hinner inte väcka henne längre???!!!
nu är vi hemma igen.
funderar på att dra ner middagsluren till 45 minuter???
som det är nu somnar hon ju inte förrän närmare 13 och då blir ju kl halv tre innan hon ska vakna om hon skulle sova hela sin lur- vilket hon inte gjort senaste veckorna. iaf resulterar ju det i att hon inte är trött kl 19 utan kl är 20 eller mer än det innan hon somnar för natten. vi har alltså kommit in i en ond spiral.
hur mycket sömn behöver dem när de blivit två- det är ju inte så långt kvar till hon blir två... hur länge har man middagslueren kvar? har bara sett att anna skriver 13,5 timmes dygnssömn under hela andra levnadsåret, sen då?
tips och råd tas tacksamt emot?!
ska testa svarta sopsäckar för att totalmörklägga hennes rum också- det finns en liten strimma ljus nu i rummet.
lilla mia[/b]
snart två år- minska middagsluren?
snart två år- minska middagsluren?
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Hej!
Min tös är 18 mån och sover 12 tim natt och 1,5 tim på dagen. Min 3,5-åring har sovit 12 tim natt och 45 min på dagen fram tills idag, då vi införde vila (som han sov sig igenom
). Så svaret på din fråga om sömntid är nog att det kan sovas rätt friskt, rätt långt upp i ålder. Och är man knappa 2 år, så lär man med största säkerhet behöva 1,5 tim. Vi kortade till 45 min när min stora var 2 år och 10 mån (om jag minns rätt). Däremot kan alla få perioder då det sovs sämre. Sen går de över och sömnen blir lika given som tidigare. Utan att det betyder att sömnen inte längre behövs, om du är med. Jag tror istället att det är mörkläggningen och ev. lite gungigt om vad som gäller efter båt- och stuglivet, som bara behöver rätas ut lite. Så HÅLL på tiderna, och börja inte gunga ni också. Och se till att det är rejält mörkt, delar ni rum, ska hon varken se ER eller något annat. Och så förstås MYCKET uteaktivitet, men det vet du säkert - spring och klättring föder sömn
.
Kram Ewa
Min tös är 18 mån och sover 12 tim natt och 1,5 tim på dagen. Min 3,5-åring har sovit 12 tim natt och 45 min på dagen fram tills idag, då vi införde vila (som han sov sig igenom
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
hej eva!
tack för snabbt svar!
jag insåg när jag skrivit mitt något invecklade inlägg att problemet faktist varit just semestern- och jag själv
man tänker så gärna: det gör inget om det blir en halvtimme senare idag- det är ju så fint ute... känns tråkigt att behöva gå hem tidigare från middagen för att lillan ska sova osv.
tillbaka till rutinerna och inga snedsteg från mamma.
jag har förhoppningarna att det ska ordna upp sig om ett par dagar när vi är tillbaka i vardagen igen. om inte- hör jag av mig!
en liten grej till bara...om lillan inte somnar dagluren i tid så att hon senast vaknar 14.00 (vi klockar från den tid hon somnar efter läggandet kl 12) så tänkte vi att hon bara får en 45 minutare istället för 1,5 timme den dagen. är det ok? annars blir det så sent in på em...
lilla mia
tack för snabbt svar!
jag insåg när jag skrivit mitt något invecklade inlägg att problemet faktist varit just semestern- och jag själv
tillbaka till rutinerna och inga snedsteg från mamma.
jag har förhoppningarna att det ska ordna upp sig om ett par dagar när vi är tillbaka i vardagen igen. om inte- hör jag av mig!
en liten grej till bara...om lillan inte somnar dagluren i tid så att hon senast vaknar 14.00 (vi klockar från den tid hon somnar efter läggandet kl 12) så tänkte vi att hon bara får en 45 minutare istället för 1,5 timme den dagen. är det ok? annars blir det så sent in på em...
lilla mia
Yepp! Precis så gör man då.en liten grej till bara...om lillan inte somnar dagluren i tid så att hon senast vaknar 14.00 (vi klockar från den tid hon somnar efter läggandet kl 12) så tänkte vi att hon bara får en 45 minutare istället för 1,5 timme den dagen. är det ok? annars blir det så sent in på em...
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
vad fantastiskt det är att vara hemma- nu fungerar livet som vanligt igen!
hon sover som en liten ängel. och så har jag börjat tejpa fast rullgardinen mot fönterkarmen till natten- vilket gjort att de tidiga uppvaken är puts väck!
AW- du är toppen!
kram lilla mia
hon sover som en liten ängel. och så har jag börjat tejpa fast rullgardinen mot fönterkarmen till natten- vilket gjort att de tidiga uppvaken är puts väck!
AW- du är toppen!
kram lilla mia