Det här tål inte jag... fast jag blir inte dödsdålig, bara kass i magen och får blåsor i munnen av en del!
Äpple
Kiwi
Persika
Päron
Banan
Nötter
Mandel
Potatis
Morot
Selleri
Ris
Kamomill
Kryddor
Apelsin i för stora mängder
Det är alltid bra med ett test, så vet du vad du kan tänka på i mathållningen. Men som alla allergiläkare jag har träffat säger, så ska man inte ta bort precis allt hela tiden från maten eftersom man får en torftig kost och sen är det svårt att införa livsmedel igen. Man kan undvika de man tål minst och sen vara sparsam med övriga och hela tiden medveten när man äter dem. Om man inte är hyperallergisk då och det innebär livsfara att äta vissa saker...
Enligt en stor europeisk undersökning så har det framkommit att allergier, även eksem och astma, uppkommer som en inflammation i tarmen. Om spädbarn och ammande mödrar får mjölksyrebakterier så kan man minska allergierna. Tyvärr måste det ju testas om och om igen innan socialstyrelsen får rekommendera intag av mjölksyrebakterier.... men det är värt att tänka på!
Jag "botade" antagligen Miras allergier på tidigt stadium då jag läst artiklar om studien, och hon fick illande eksem över hela kroppen som 1,5 åring, men efter 2-3 veckor med mjölksyrebakterier la sig eksemet totalt och har knappt uppkommit efter det. Hon får en svag reaktion något år vid björkpollensäsongens inträde... Jag fick byta bvc eftersom jag vägrade smörja med kortison, och sköterskan på det första mer eller mindre kallade mig en dålig mamma för det!!! Men nu är jag evigt glad att jag stod på mig, och med en stor läkarstudie i ryggen så vågade jag det! På barnmottagningen på ett större sjukhus möttes jag däremot av respekt och förståelse för mitt val!
Herregud, vilken utläggning det blev av det här, men jag blir upprörd än idag över hur vi behandlades av vissa sköterskor...
Iallafall, testa dig Åsa och tack igen Fjällmor för att du saxar hit info till alla!