Behöver hjälp med bakslag
Behöver hjälp med bakslag
Hej!
Härligt att forumet är tillbaka.
Vi startade kuren för vår lilla tjej den 5 nov och det gick jättebra. Redan 4:e natten sov hon utan att vakna och redan efter 6:e naatten gnällde hon inte ens vid läggdags.
Vi har däremot fått problem nu, snart 3 veckor efter införandet.
Det började förra veckan i torsdags då hon skrek jättemkt vid kvällsluren vid 18-18.45. Vi fick ta upp henne med hjälp av marginalkvarten. Samma sak på fredagen fast vid läggningen 20.00. Vi lyfte över henne till vagnen och efter en del vagnande somnade hon till slut.
Igårkväll vid 18 skrek hon så mkt att hon kräktes vilket kändes fruktansvärt. Jag känner nu att jag inte vågar chansa att lägga henne inne de lurarna på kvällen uta går hellre ut med henne i vagnen. Men samtidigt vill vi få rätt på detta problemet. Någon vänlig själ som kan hjälpa oss och vår lilla bebis tillbaka på banan igen. Tacksam för tips. Susanne G. :cry: :cry:
Härligt att forumet är tillbaka.
Vi startade kuren för vår lilla tjej den 5 nov och det gick jättebra. Redan 4:e natten sov hon utan att vakna och redan efter 6:e naatten gnällde hon inte ens vid läggdags.
Vi har däremot fått problem nu, snart 3 veckor efter införandet.
Det började förra veckan i torsdags då hon skrek jättemkt vid kvällsluren vid 18-18.45. Vi fick ta upp henne med hjälp av marginalkvarten. Samma sak på fredagen fast vid läggningen 20.00. Vi lyfte över henne till vagnen och efter en del vagnande somnade hon till slut.
Igårkväll vid 18 skrek hon så mkt att hon kräktes vilket kändes fruktansvärt. Jag känner nu att jag inte vågar chansa att lägga henne inne de lurarna på kvällen uta går hellre ut med henne i vagnen. Men samtidigt vill vi få rätt på detta problemet. Någon vänlig själ som kan hjälpa oss och vår lilla bebis tillbaka på banan igen. Tacksam för tips. Susanne G. :cry: :cry:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Halloj!
Jo hennes rutiner ser så här.
Morgon 7
äta 7-8
sova 8.30-9.15
mat 9.30-10.30
sova 11-13 går inte alltid hela turen, vaknar ibland efter 1 timme men oftast ok(alltid ute)
äta, pure 13 eller ca 13.30 en hel burk (125.g) + fruktpure
sova 15-15.45
käk 16-17
sova 18-18.45
19 gröt
20 sova natt
Hon har alltid varit lite svårtrugad med maten, ammar henne, men hon är stor och lång så man tycker hon borde få tillräckligt.
Hon är inte jätteförtjust i att ta flaskan men tar lite ibland. Jag tycker själv att min mjölk inte flödar lika mkt som innan vi startade kuren kanske behöver hon mer påfyllning
De senaste tre mornarna har hon även börjat vakna 35-40 minuter innan hon ska. Vi ignorerar henne eftersom hon inte gnäller till att börja med men efter 20 min (imorse)börjar hon bli missbelåten så då gick jag upp(hon sover i samma rum som oss) innan hon skulle hinna bli ledsen.
Här finns väl lite att bita i hoppas du kan hjälpa till.
Susanne G
Jo hennes rutiner ser så här.
Morgon 7
äta 7-8
sova 8.30-9.15
mat 9.30-10.30
sova 11-13 går inte alltid hela turen, vaknar ibland efter 1 timme men oftast ok(alltid ute)
äta, pure 13 eller ca 13.30 en hel burk (125.g) + fruktpure
sova 15-15.45
käk 16-17
sova 18-18.45
19 gröt
20 sova natt
Hon har alltid varit lite svårtrugad med maten, ammar henne, men hon är stor och lång så man tycker hon borde få tillräckligt.
Hon är inte jätteförtjust i att ta flaskan men tar lite ibland. Jag tycker själv att min mjölk inte flödar lika mkt som innan vi startade kuren kanske behöver hon mer påfyllning
De senaste tre mornarna har hon även börjat vakna 35-40 minuter innan hon ska. Vi ignorerar henne eftersom hon inte gnäller till att börja med men efter 20 min (imorse)börjar hon bli missbelåten så då gick jag upp(hon sover i samma rum som oss) innan hon skulle hinna bli ledsen.
Här finns väl lite att bita i hoppas du kan hjälpa till.
Susanne G
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
såhär gjorde vi
<Hej
när vi startade kuren (sonen var då drygt fem månader) såg vpårt schema ut såhär
6.30 vakna
8.30-10 sova
12-13.30 sova
15.30-16.15 sova
19.30 sova natt
Jag skulle ta bort sista sovluren, senare lägga den vid 15 en liten stund kanske bara en kvart och sedan göra natt 19 eller 19.30
Jag kan tillägga att vi la om läggtiden till 19 eftersom det var en hel del gnöl vid läggdags och så upptäckte vio att det var lättare att lägga honom tidigare. Det gjorde inte att han vaknade tidigare på morgonen.
Lycka till
när vi startade kuren (sonen var då drygt fem månader) såg vpårt schema ut såhär
6.30 vakna
8.30-10 sova
12-13.30 sova
15.30-16.15 sova
19.30 sova natt
Jag skulle ta bort sista sovluren, senare lägga den vid 15 en liten stund kanske bara en kvart och sedan göra natt 19 eller 19.30
Jag kan tillägga att vi la om läggtiden till 19 eftersom det var en hel del gnöl vid läggdags och så upptäckte vio att det var lättare att lägga honom tidigare. Det gjorde inte att han vaknade tidigare på morgonen.
Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Hej Susanne! Jag känner igen mig i din beskrivning. När vår dotter var 4.5 månad så började 4:e luren strula. Det är helt enkelt så att vi glömmer att våra barn växer och blir större.....
Hon är så stor nu så hon är inte tillräckligt trött för att sova vid den sista luren. Dra ner till 3 dagslurar som fler föreslagit så kommer det att gå utmärkt.
Lycka till!
Hon är så stor nu så hon är inte tillräckligt trött för att sova vid den sista luren. Dra ner till 3 dagslurar som fler föreslagit så kommer det att gå utmärkt.
Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Hej och tack för svaren.
Ikväll skippar vi 18- luren och lägger henne 19.15 istället så blir det samma antal timmar. Känns bra redan nu och som att det nog kan vara svaret på problemet. Hoppas hoppas.
Känna dock som att ett mål mat försvinner och att det blir svårt att få i henne tillräckligt, men det lär vi väl märka.
Ikväll skippar vi 18- luren och lägger henne 19.15 istället så blir det samma antal timmar. Känns bra redan nu och som att det nog kan vara svaret på problemet. Hoppas hoppas.
Känna dock som att ett mål mat försvinner och att det blir svårt att få i henne tillräckligt, men det lär vi väl märka.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Hej Susanne
F'låt, räknade till typ 11 ställen där det stod att det var en tösabit
Håller med ovanstående talare, dock lite tidigt i kuren att ändra. gjorde det själv och fick en redig rövspark
men nu är ju rövsparkaren bortrest, "so do what you have to do and stick to it"
Lycka till
F'låt, räknade till typ 11 ställen där det stod att det var en tösabit
Håller med ovanstående talare, dock lite tidigt i kuren att ändra. gjorde det själv och fick en redig rövspark
Lycka till
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
Inte bra att lägga sig hungrig! Ge henne en kvällsslurk precis innan hon går och lägger sig för kvällen (typ 18.45 om hon ska somna 19) så är hon mätt och belåten och sover som en stock! 
Solstråle född i april 2004.
Hej!
Självklart ger jag henne en nattslurk innan läggning men det känns ändå som att ett mål försvinner. Vet inte riktigt när hon ska hinna få i sig gröten och att hon ska vara hungrig. Igår ville hon knappt ha ngt pga av att hon käkat mjölk när hon vaknade 16. Hon åt i två omgångar till 17 sedan gröt vid 18 , klart att hon inte var sugen på det. Ngn som kan tipsa om hur ni hade gjort. Ska jag ge henne gröt redan 16?
Susanne
Självklart ger jag henne en nattslurk innan läggning men det känns ändå som att ett mål försvinner. Vet inte riktigt när hon ska hinna få i sig gröten och att hon ska vara hungrig. Igår ville hon knappt ha ngt pga av att hon käkat mjölk när hon vaknade 16. Hon åt i två omgångar till 17 sedan gröt vid 18 , klart att hon inte var sugen på det. Ngn som kan tipsa om hur ni hade gjort. Ska jag ge henne gröt redan 16?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Hej, Om jag har räknat rätt så ger du nu 5 mål mat plus nattslurken efter gröten. Meningen är väl att det ska bli 4 mål plus nattslurk?! Är hon hungrigare vid målen har du lättare att få henne att äta bättre. Försök få till tre timmar mellan målen. Med undantag för nattslurken som kan komma redan 1 timme efter sista målet, som en sista säkerställande påfyllning så att vi och hon säkert vet att det är fullt. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Hej igen, så här ser vårt schema ut för Jonas (nu sex månader men han har haft det sen han var drygt 4 mån).
0700 Godmorgon
0730 Mat
0900-1030 Sova
1100 Lunch
1230-1330 Sova
1400 Mat
1600-1630 Sova
1700 Middag
1830 Nattslurk
1900 Godnatt
0700 Godmorgon
0730 Mat
0900-1030 Sova
1100 Lunch
1230-1330 Sova
1400 Mat
1600-1630 Sova
1700 Middag
1830 Nattslurk
1900 Godnatt
Linda
Vi har precis lagt om schema för pluppen som är en vecka yngre än din tjej. Det är på gränsen till lite för mycket sovtimmst men så snart det blir strul tänkte vi korta ner eftermiddagssovningen
6.30 morgon
6.30-7.30 amning
8.30-10 sova
10-11 amning och puréer
12-13.30 sova
13.30-14.30 amning
15.30-17 sova
17-19 amning, gröt bad ...
19 sova natt
Jag provade ett tag med gröt 17 och amning 18-19 men han bara vände sig bort från bröstet och med trugande blev han till slut riktigt sur. Det blev alltså bara gröt.
Nu så ammar jag 17 och ger gröt 18 och skippar alltså kvällsslurken
Louise
6.30 morgon
6.30-7.30 amning
8.30-10 sova
10-11 amning och puréer
12-13.30 sova
13.30-14.30 amning
15.30-17 sova
17-19 amning, gröt bad ...
19 sova natt
Jag provade ett tag med gröt 17 och amning 18-19 men han bara vände sig bort från bröstet och med trugande blev han till slut riktigt sur. Det blev alltså bara gröt.
Nu så ammar jag 17 och ger gröt 18 och skippar alltså kvällsslurken
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.
Tack än en gång för responsen.
Nu har vi kört nya tiden i 2 dagar och de har funkat bra. I morse vaknade hon dock 6.12 men somnade om då jag ramsade henne.
Jag har bestämt mig för att lägga gröten vid 17-17.30 så att hon är riktigt hungrig.
Jag har slurkat henne inför varje sovperiod vilket jag nu fattar som att det har varit fel. Inte konstigt att hon aldrig är riktigt vrålhungrig när hon småätit så mkt som hon gjort. Jag hat t ex gett henne mat 7-8 i 2 omgångar och sedan slurkat henne 8.20 när hon ska sova 8.30. Hon har oxå 2 tänder så för att spara dem måste de vara lite paus i ätandet
Nu har vi kört nya tiden i 2 dagar och de har funkat bra. I morse vaknade hon dock 6.12 men somnade om då jag ramsade henne.
Jag har bestämt mig för att lägga gröten vid 17-17.30 så att hon är riktigt hungrig.
Jag har slurkat henne inför varje sovperiod vilket jag nu fattar som att det har varit fel. Inte konstigt att hon aldrig är riktigt vrålhungrig när hon småätit så mkt som hon gjort. Jag hat t ex gett henne mat 7-8 i 2 omgångar och sedan slurkat henne 8.20 när hon ska sova 8.30. Hon har oxå 2 tänder så för att spara dem måste de vara lite paus i ätandet
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.