Elakt blöjexem!!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

*frieda*

Elakt blöjexem!!!

Inlägg av *frieda* »

Dottern har fått ett mastigt elakt blöjexem som medför lite dystra miner här hemma. Det ser nästan ut som hon har skavsår i baken :shock: Jag är noga med blöjbyten och låter henne inte gå våt länge. Nu har jag bytt till Liberos blöjor, så får vi se om det blir bättre. Jag har smörjt med lite olika salvor: idomin först, sedan zink-pasta och nu silonsalva, men utan resultat :evil:

Tips mottages :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Normalt sett skulle jag inte rekommendera salvor med "mineral olja" men. Har du provat Inotyol? Det kan ta ett par dagar, men är bra tycker jag. Har dock haft turen att inte behöva smörja med den så mycket. (läs en gång...)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och för framtiden, om du nu behöver ta till Inotyol nu, om du inte redan hört det: ta bröstmjölk (av den feta, gräddiga på slutet - om du ammar) och så mycket vädring som går. Går hyfsat bra på sommaren - att vädra små bara rumpor, ändå.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Var på väg att tipsa om just Inotyol men ser att det redan skrivits. Lägger till olivolja. Vi har aldrig använt tvål eller liknande på Leia utan vid behov fuktat tvättlapp och hällt på några droppar olivolja. Tar bort bajsrester fint. Därefter försiktigt torkat torrt med frotté.

Annat värt att tänka på är att undvika allt vad våtservetter heter tills dottern din blir bra i huden igen. Leia är två år och tål fortfarande inte våtservetter utan blir alldeles röd och irriterad av dem.

Hoppas att Engla blir bättre snart :heart:

Kram från Nancy
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Det enda som hjälpt mina ungars röda rumpor är Weledas zinksalva!
Den är helt fenomenal!

Max 2 dagar, sen mjukgörande kräm på i nån dag eller så.

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack alla goá människor för bra tips :D

TorsMamma Inotyol har jag inte provat, inte ens hört talas om. Men nu har jag läst om det på Fass. Kanske kan vara värt ett försök.

Nancy Blöjexemen uppstod faktiskt efter att jag använt våtservetter, varpå jag slutade med det på en gång. Använder istället vanlig fuktad tvättlapp. Olivolja det kan jag tro är bra :!:

Ewa Ewa, å jag vet, men jag har begränsat med mjölk så jag vill helst att det hamnar i Engla och inte på :roll:

AnnaO Ok, vad skiljer Weledas zinkpasta från apotekets :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

*frieda* skrev: AnnaO Ok, vad skiljer Weledas zinkpasta från apotekets :?:
MINERALOLJOR!! Jag har aldrig som du läst haft problem med Tor och eksem, sår, röd stjärt osv...

Jag använder bara Weledas produkter, inga Natusan oljor osv... De enda wipes jag använder är coops egna som är miljömärkta eller änglamarks (dessa är samma) Som jag har när vi är ute och våtservetter är (för mig :roll: ) ett måste :wink:

Använder inte heller någon tvål på Tor utan Weledas badcreme istället för tvål. Badar varje kväll och lägger öronen iblöt.
Smörjer med weledas zinksalva inför varje natt :wink:

Inga, inga, inga mineraloljor mera i min värld kan jag lova (efter att ha läst här på forum) :twisted: [-X (inte ens solkräm med mineralolja mera)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ewa, å jag vet, men jag har begränsat med mjölk så jag vill helst att det hamnar i Engla och inte på
Det har jag full förståelse för, men det handlar bara om 3-4 droppar. Som du kan trycka ut när hon ätit färdigt och är mätt. Så tro för all del inte att det handlar om flera matskedar eller så. Ett par droppar räcker väl att smörja små rumpor med. När sötnosan ätit ur B1 och det är dags för skötning, precis enligt SM.

Enda gångerna vi haft problem med röd rumpa här är när vi varit iväg och vi använt våtservetter. Rejält röd på en gång, blev hon. Så mycket talar nog för att du där har största boven. Numer har vi med tvättlappar och vattenflaska.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Alla har väl hört att Karl inte tål mineralolja speciellt bra. Men Inotyol funkade faktiskt jättebra trots mineraloljan. Det kanske inte är så mycket i den?
Jag brukade smörja på riktigt tjockt så att bajset inte kom åt huden under, så läkte det på nån dag om han var röd. Han bajsade så ofta så han blev röd ibland. 10 ggr /dag var det. :shock:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ja, det var ju då inte alls blöjexem utan svamp :? liten Engla hade :( Men nu är den behandlad och borta och fröken är mer nöjd med tillvaron. Om man så säger :wink:

Kram :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur behandlades den? Väninnans sötnos har svårt att bli av med sin svamp, så därför frågar jag - för hennes räkning.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ewa: Med cortimyk. Enligt läkares föreskrift. Annars är cortimyk en fotsvampsalva för vuxna och något man ska vara försiktig med :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ewa: Vega fick en otäck och segdragen svamphistoria för två somrar sedan. Då fick vi rek. Daktacort, också en fotsvampssalva egentligen, men fungerar på all sorts svampinfektion. Finns receptfritt på apoteket.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
J och Å

Inlägg av J och Å »

Det var precis det jag tänkte tipsa om, att det kan vara svamp. Det kan tydligen sprida sig också. Så det är värt att kolla upp hos läkaren om det inte ger sig.

Vi smörjer uteslutande med ekologisk kallpressad rapsolja. Har aldrig smörjt barnen med mineralolja. Körde med dermanords grejer. Men kom sen på att det innehåller ju också en massa olika saker, dock från växtriket, men man kan ju reagera på det också. Jag menar, jag tål inte gräs, och blir jättedålig då det blommar. Och eftersom huden är kroppens största organ och man tar upp ca 60 % av det man smörjer på så har vi nu bara kört rapsolja. Funkar kanonbra. Jag kör även det i ansiktet. Olivoljan är säker bra också, men den är dubbelt så dyr och med 5 i familjen som badar/dushar varje dag blir det lite kostsamt.

Skönt att det löste sig :D
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

ACO:s livsmedelsdugliga barnolja är toppen :thumbsup: Den är baserad på bomullsfröolja :wink:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"