Tillrättavisning- Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Agneta 41

Tillrättavisning- Vad skulle jag ha gjort annorlunda?

Inlägg av Agneta 41 »

Min 6,5-årige pojke slog av misstag till sin 4,5-åriga lekkamrat så att hon började gråta. De fäktades på lek och träffen skrämde nog mer än gjorde ont. Med diverse syskon och föräldrar närvarande bad jag då min pojke att han skulle säga "Förlåt, det var inte meningen" eller nåt i den stilen helt enkelt. Jag såg ju att han blev både rädd och ledsen över att kompisen grät och hans känslighet gjorde att han inte kunde förmå sig att säga något alls, istället blev han alldeles tyst :( . Jag framhärdade då i att han bara skulle säga "Förlåt", och bedyrade att ingen var arg på honom och att vi förstod att det var en olyckshändelse, osv. Då blev allt så jobbigt för honom att han, med gråten i ögonen, tryckte upp sitt låtsassvärd rakt i ansiktet på mig!

Det är ju så korkat, för jag förstår att han gjorde det i ren frustration och för att få mig att lämna honom i fred, men då blev det plötsligt någon sorts prestigeförlust för mig så jag ilsknade till, höjde rösten och sa något i stil med "Du hotar inte mig på det där viset, då kan du gå härifrån istället" :x , varpå jag föste honom in i ett annat rum.

Vad blev fel ?! Det är så viktigt för mig att han skall lära sig de regler som gäller i samspelet med andra men samtidigt blev det ju jag som förudmjukade honom inför den andra familjen istället, och det var inte det som var meningen. Skulle jag ha bett om ursäkt å hans vägnar eller skulle jag ha slätat över alltihop och sagt att jag förstår att du är ledsen för det som hände- det var inte så farligt osv. Usch, vad det är tråkigt att göra den man älskar ledsen, speciellt när man vet att han har ett hjärta av guld och är så lätt att kränka. Vad skulle ni ha gjort? Slagit den elaka mamman, kanske? :oops:
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Jo, jag missade ju upplösningen av det hela: Det blev inget av "förvisningen" eftersom han tvingade ur sig ett "Förlåt" till kompisen. (Jag avkrävde honom givetvis inget förlåt till mig- det var istället jag som senare bad honom om ursäkt för att det hela hade gått så långt och fått alldeles för stora proportioner :oops: ) Det spelar förmodligen in att jag tycker att den andra familjens barn "kommer undan" med för mkt i fråga om sitt uppförande och att jag på ngt sätt skulle "statuera exempel" :?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Beklagar att du fått vänta på svar men det är ju lite semestertider... :D

Jag tycker egentligen att du svarar så bra själv på din egen fråga. :wink: Vad mer kan jag säga. :?:

:idea: Viktigt är ju som sagt att inte kränka barnet inför andra. När en sådan här sak då inträffar så har du ju då två alternativ (minst i alla fall).

:arrow: Ta honom åt sidan och ha en föreläsning om hur man gör i sådana här lägen. Se till att han genomför.

:arrow: Ta direkt honom i handen och led honom igenom. Oj då, så tokigt det blev. Förlåt säger vi och klappar om. Gör man det gemensamt så blir det som om han gjorde det själv och ingen känner sig trampad på och han lär sig dessutom hur man bäst gör.

Olyckshändelser är inget att säga om och ingen som någon ska bli straffad för eller ha en konsekvens för. Det är alla inblandade i leken som är så att säga inblandade. Misstänker man att det faktiskt var lite med flit så hade jag ändå gjort som ovan och sedan hållt en lång föreläsning på tu man hand.

Och gör du enligt ovan tycker jag också att du kan vara mer än nöjd inför de andra föräldrarna då du aktivt genomför något. :wink:

Kram :D

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Tack för ett upplysande svar!
Det är förstås helt rätt att säga "Förlåt" tillsammans med honom, bredvid, som ett stöd och en tolk för honom. Jag visste ju att det inte var känslan som saknades utan förmågan hos honom att uttrycka den! Mkt bra och tydligt förklarat. Då blir ju slutresultatet detsamma utan att jag hade behövt "punktmarkera" honom och peta ut honom i kylan :cry: , så att säga.
Tack! :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"