2-åring som vaknar för tidigt och inte är utsövd

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Yosa

2-åring som vaknar för tidigt och inte är utsövd

Inlägg av Yosa »

Jag har en fråga som berör min Elin som är 2 år och 4 månader. Förut sov hon alltid 19-07 och sen en 30-60 minuter på dagen efter lunch. För ca 2 månader sedan började hon att vara svårsövd dagtid och vaknade väldigt tidigt på morgonen (ca 5.30). Vi skippade då dagsovningen de dagar vi är lediga och är hemma, dvs ca 3-4 dagar/vecka.

Nu har vi semester sen 2 veckor tillbaka och Elin läggs runt 19. Hon somnar på 30 sekunder och sover inte dagtid. Om hon sover en snutt dagtid så blir det bara 5 minuter i så fall. Nu senaste veckan har hon börjat vakna före 6 och inte verka utvilad. Hon är kinkig och grinig dagen igenom efter att bara ha fått 11 timmar natt.

För ca 2 veckor sedan flyttade vi henne till eget rum (se högre upp i denna länk). Detta med gott resultat men nu har som sagt mornarna börjat strula.

Hon har aldrig varit ett AW barn då jag inte "upptäckte" AW förän i höstas

I förrgår tänkte jag att jag skulle introducera lite "egentid" för henne i sängen när hon har vaknat. Detta istället för att springa runt och samtidigt får hon vakna i lugn och ro på egen hand.

Jag berättade att det fanns böcker (favoritböckerna) brevid sängen som hon kunde läsa i och även dockan som hon kunde mata med lite tallrik och sked. Ensamleken dessa två mornar har fungerat bra och idag hade hon sång-samling med dockan

Men problemet med hennes trötthet finns ju kvar på dagen. Hon skulle behöva sova 19-07 istället för 19-06.

Hur ska vi göra för att hjälpe henne med det??

Jag har prövat att lägga henne en stund efter frukost, i tron att det inte ska förstöra natten så mycket. Problemet är att då somnar hon inte. ska tilläggas att hon alltid sovit i egen säng och alltid somnat själv sen ca 4-5månaders ålder och alltid älskat sin säng och gillat att sitta där och greja (långt innan jag visste vad Annas "ensmlek" var för något)
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej! :D
Min spontana tanke, om hon har 11 h natt kanske hon kan sova en stund på dagen? Vi har 11½ h natt och 1½-2 h dagslur...
Bara min tanke, andra har säkert andra idéer!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för ditt svar!

Som jag beskrev ovan så har vi rätt så nyligen skippat dagsovningen. Anledningen var att hon visserligen kunde somna på kvällen men vaknade istället runt 5-6 på morgonen om hon hade sovit på dagen. Dessutom var det svårt att få henne att somna på dagen. De få dagar hon är på dagis sover hon dock. Hon behöver det då.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Yosa!
Men problemet med hennes trötthet finns ju kvar på dagen. Hon skulle behöva sova 19-07 istället för 19-06.

Hur ska vi göra för att hjälpe henne med det??
Några tankar:

Du kan naturligtvis ha morgon 06 om DU bestämmer det. Och istället införa dagsömn igen. Det går ju alldeles utmärkt att sova 11 tim natt och 45 min på dagen istället. Ska dock sägas att min 3,5-åring fortfarande sover 12 tim natt och 45 min dagtid, men är hon utvilad med 12 tim/dygn, så är ju allt bra.

ELLER så tycker ni att hon behöver 12 tim natt och då får man stå för det. På natten händer ingenting, då sover alla som griiiiiisar, brukar vi ju säga. Och underhållning i form av ensamlek när man vaknar innan morgonen börjar, motsäger ju då det. Det GÅR alldeles utmärkt att införa ramsa även på så stora barn som din flicka, om du skulle vilja ha ett verktyg att använda vid för tidiga uppvak. Läs på SHN för större barn, och återkom med frågor OM du skulle vilja göra det.

Är det alldeles kolsvart i rummet? Inte minsta ljusstrimma! Mina sover som grisar tills jag väcker på molniga dagar, men kan ofta vakna till något tidigare om solen strålar utanför, trots 3 lager mörkläggning :shock: :roll: :lol: .
För ca 2 veckor sedan flyttade vi henne till eget rum (se högre upp i denna länk). Detta med gott resultat men nu har som sagt mornarna börjat strula.
Hänger inte riktigt med här, hittar ingen länk som hänvisar till hur hon sovit innan. Men det goda resultatet som inte blev särskilt långvarigt kanske bara är att betrakta som frågor från henne. Som bör besvaras med att det är natt och på natten sover man. Och det ser NI till.

Klocka kan införas som ringer prick 7 (eller 6 om ni bestämmer er för det) varje morgon så att det blir en given och tydlig signal om när morgonen börjar. Det är INTE dotterns uppgift att göra morgon. Där är DIN! Och då är klockan ett mycket bra hjälpmedel. Återkom gärna om jag missat något!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

tack Ewa för ditt svar! :-)

När jag skrev "se högre upp i denna länk" så blev det fel. Jag hade från början lagt ut min fråga på späda barn och små i en tråd som jag har där. Sen fick jag rådet att flytta min fråga hit och då kopierade jag frågan då detta " se högre upp i denna länk" följde med från den gamla tråden.

Ja vi har mörkläggningsgardin (införskaffad nyligen) men hur gör du för att det inte ska sippra in ljus på sidorna? tejpa?

Det där med ensamlek hade jag nog missuppfattat. Jag trodde att de var att de liksom lekte själva innan det var tid för att vakna om de vaknade för tidigt. Jag har SHN-boken och ska ta och läsa vad som står om de äldre barnen där.

Uppdatering:
Problemet att vakna redan kl 6 känns som vi har löst nu. Som Anna Wahlgren skriver om de späda barnen "mat, mera mat och mera mat" så tänkte jag om där lite. Hon får middag runt 17-17.30 och eftersom hon inte tål välling så har hon fått "mjölk" (nutramigen) i tv soffan och läggs sen 19. Nu har vi tillfört en banan i soffan som ska mätta lite mer. Desssutom har vi nu varit på semester och hållt igång hela dagarna och då har hon sovit som en stock 19-07.30 och varit mer nöjd på dagarna. Undantagsvis vid behov en 5-minutare på dagen.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hej!

Låter som ni har fått till det bra.

Några svar:
Ja vi har mörkläggningsgardin (införskaffad nyligen) men hur gör du för att det inte ska sippra in ljus på sidorna? tejpa?
Jag (och många med mig) har kardborreband - den mjuka fastsytt på tyget, och den hårdare remsan fäst kring fönstret/väggen. Därmed sluts det helt tätt och väldigt lite ljus sipprar in. Hos oss räcker inte det. Solen går ner i barnens rum, och i väntan på vår nya markis som ska hjälpa till lite, har vi en längre kappa sydd av mörkläggningstyg, som hänger på skena precis som vilken gardin som helst. Den sluter inte tätt, men gör att det blir mörkare totalt sett i rummet.

Det där med ensamlek hade jag nog missuppfattat. Jag trodde att de var att de liksom lekte själva innan det var tid för att vakna om de vaknade för tidigt. Jag har SHN-boken och ska ta och läsa vad som står om de äldre barnen där.
I BB stämmer det så till vida att när man gjort morgon och de små (och stora) barnen fått sin morgonvälling/bröstmjölk etc. så kan man med fördel förlägga ensamleken då, för att SJÄLV få slumra till lite ytterligare. Men morgonens start bestäms fortfarande av de ömma. Och det är alltså först EFTER att man gjort morgon som ensamleken då inträffar. Hur du väljer göra är förstås upp till dig. Men vill man ha natt mellan vissa givna tider får man förstås undvika underhållning. Det var därför jag gav dig det rådet jag gjorde. Sen MÅSTE man inte ha ensamlek just på morgonen, det är ju upp till en själv när det passar bäst på dagen. Vi har på em, efter sovluren - och det är ett väldigt skönt sätt att vakna till då också, tycker mina sötnosar.

Mätt i magen är ju en förutsättning, ja. Fint att du tänkte till där :D!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för dina kloka råd och svar! :D

Ja det känns som att vi fått till det nu. Någorlunda :) . Ja pga av att vi inte kan "tratta" i en flaska välling så blir det numera "mjölkmugg" och banan. Igår blev middagen lite dålig så då blev det 3 kalla köttbullar också och det mättade fin fint :lol:

Jag har mest fokucerat på nyfödd, SM och så i och med att bebis väntas. men jag ska ta o läsa lite om 2åringar också och SHN.

Tack!

:heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte kan du väl ha blivit hänvisad hit, till Barnafostran :?: Frågan hör hemma på Kurbarnens hjälpforum för äldre barn - även om du inte kurat i stor stil kan du ju (uppenbarligen) behöva minikura nu :wink: :lol:

Jag föreslår att den här tråden avslutas här och att du om och när du vill prata vidare i saken gör det på rätt forum :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Yosa

Inlägg av Yosa »

Okey ska så bli :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"