Kåvepenin

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

liw
Kontakt:

Kåvepenin

Inlägg av liw »

Hej, min lilla stora pojke har åkt på ngn dunderinfektion a la influensa (inte virus). Han fick kåvepenin, 3x5 ml i 10 dagar. Nu har vi kämpat i snart 5 timmar med första dosen. Det svider i halsen och i förkylningsblåsan han har på insidan, han säger att det känns som att dricka glas.
Det är iofs en förbättring fr förra gången han fick kåvepenin - då kräktes han bara. Vi fick blanda ut det i cola för att få i honom det. Han tyckte nog att vi var lite knepiga då... i vanliga fall dricker vi mer eller mindre bara vatten eller mjölk och helt plötsligt så serverades det cola till frukost :lol:
Men det gamla knepet har vi testat nu också och det funkade inte... colan svider än värre (naturligtvis) än bara medicinen :?
Så... hjälp! Är det ngn som har ngt bra medicintips - hur ska vi få i honom detta?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Liw!

Jag har nog dessvärre inga bra tips för hur medicinen kommer ner - annat än medelst spruta, om det bara inte vill sig annars. Vi mutade och tog det i 3 omgångar som varvades med favoritdryck som man annars aldrig får. Men en kompis som är gammal hästtjej kör spruta när det bara inte går annars :?.
Det svider i halsen och i förkylningsblåsan han har på insidan, han säger att det känns som att dricka glas.
När man har riktigt ont i halsen brukar det kunna hjälpa att ta flytande Panodil eller Alvedon, eftersom det då bedövar även i mun och svalg. Så fick vi göra på Disa när hon var yttepytte och hade RS - annars kunde hon inte äta alls (då ammades hon bara), så det kan vara värt ett försök, om ni inte redan gjort det.

Krya på sig-kramar!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Precis som Ewa nämner så är apotekets dosspruta ett bra alternativ.

Man sätter den i mungipan, en bit bak i svalget alltså, och sprutar ut medicinen lagom fort... En mycket kortare procedur, och därmed skonsammare :wink: för en liten sjukling som behöver sin medicin..

krya på sig :!:
/Fjällmor
fjällström
Kontakt:

glass

Inlägg av fjällström »

Hej!
Gillar harn glass? Isåfall, blanda det i glass med strössel och kolasås :D
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej alla, tack för många bra tips :D

Sprutan är redan testad - då blir han illamående. Små små doser går hyfsat för att unvika illamåendet men då sprutar tårarna pga svedan. En stor dos för att göra plågan kort - då kommer allt i retur.

Panodil får han och tar fint - men vägrar sen i sten att öppna munnen för annan medicinering.

Men glass och kolasås... det har jag inte testat. Affären är stängd nu men imorgon köper jag en bunke glass. Har isglass hemma som jag har provat ge för att bedöva smaklökarna lite men han vill helst inte äta ens det...

liten telpaus...

Läkaren ringde precis och vi får tabletter att krossa i ngt gott till imorgon. Fick oxå tipset att varva ipren och panodil för bättre smärtlindring. Håller tummarna för att det ska gå bättre då.
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Glass brukar vara toppen mot sårig hals, det lenar ju av kylan! Favoritglassen ska du absolut testa. Milkshake är superbra på superhängisar, :wink: och man kan trolla i en hel del näring också när aptiten tryter. Banan, nötter, avokado...
K-ina

Inlägg av K-ina »

Stackarn!

Har inga rikltigt bra tips jag heller...
Men jag föredrar iallafall den där "skopan" som apoteket har framför sprutan. Har kört hårda linjen de få gånger som vi behövt penicilin. Placerat barnet på en stol, stått vid sidan om med en arm om ryggen på barnet och "skopat" in medicinen med andra och "mantrat" orden: "Man måste äta medicin" Jag resonerar som så att det är mindre jobbigt att klara av det hela snabbt med en liten (eller stor) konflikt än att göra en större sak av det hela och trixa... Men... ingen medicin har kommit upp igen heller... :? Då blir det hela värre inser jag.

Ett annat tips - OM man vill vänja av barnet med vällingflaskan... Häll i äckelmedicinen i vällingen och simsalabim så är saken ur världen. Så gjorde jag utan baktanke med Axel och han totalvägrade välling efter den proceduren. Vill du avvänja sonen från favvoglassen så kanske det funkar på samma sätt! Jag skulle nog krossa tabletterna och blanda med sylt, mata in den med bestämdhet och med glass-muta - efter medicinen!

Hälsa lilla sjuklingen och lycka till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Uh så jobbigt för er.

Håller med föregående talare. Spruta samt snabbt och övertygande.

För andra tillfällen så begär annat penicillin. Kåvepenin är tydligen ett av de allra värsta, dock är det det penicillinet som SKA skrivas ut som förstahandsalternativ. Amimox smakar "överkomligt" samt är mer bredspektrat.

Krya på er

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hallå!

Usch! Jag kom på att vi en gång fick lite starkare smärtlindring, jag tror det var Xylocain i sprayform, när ett barn hade virusblåsor i hela svalget. Man sprutade bara in lite innan själva medicineringen skulle till att avklaras :wink: . Det funkade rätt bra vill jag minnas!

Annars glass, glass i stora lass :D .

Lycka till,
/Åsa
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Halloj, liten rapport om hur det går... :D

Igår fick vi tabletter utskrivna istället, av samma märke. Dessa är ganska små och vi krossar dem i Lingonsylt. Pappan står och trixar och blandar den lättsockrade sylten med extra socker för att det ska gå i lätt. Mamman är tuffare och blandar bara med sylt och mantrar, "medicin ska bara ätas". Sonen äter men säger att pappa är bättre på medicin. :roll: Men nu går den i alla fall i.
Jag vill inte som pappan hålla på och blanda och mixa för mycket. Tycker att det ger för stort utrymme för trixande. Men men det viktigaste nu är väl att det går i :D

Sprutan som fler har föreslagit är suverän. Den kör vi på all annan medicinering och då tar han den tom själv och trycker i hela dosen på en gång. Men just Kåvepeninet fixar han inte, det kommer upp på en gång om vi gör så.
Den där andra sorten, Amimox, blev vi erbjudna men jag är kanske lite fånig men jag vill inte ge mer bredspektrat än vad som behövs... lite rädd att den dag när man verkligen behöver antibiotika sen så hjälper det inte???
Linda
K-ina

Inlägg av K-ina »

Vad skönt att det fungerar bättre och "går i". Nu är det bara att vänta på att sonen mår bättre också! Hur är det med honom?
Mamma till två pojkar.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Tack för att du frågar, jo han mår mycket mycket bättre. det var två dagar som han var riktigt heldäckad. Det märks fortfarande att han är sjuk men nu orkar han tom bråka lite med brorsan :wink:
Linda
K-ina

Inlägg av K-ina »

:lol: Ett gott tecken!

Här har vi kört en kur Kåvepenin också i sommar. Gustav fick Borrelia! Och vi som inte ens bor i de mest fästigtäta områdena... Verkar vara ett riktigt fästingår! Burrrr!!!! :twisted:
Mamma till två pojkar.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

FY borelia, vad läskigt. Vi bor i Uppland där det ska vara ganska gott om fästingar men peppar peppar har ingen av oss fått ngn än (ingen mer än katten).

Men när vi ändå pratar antibiotika - vad tror ni om detta. Läkaren som skrev ut kåvepeninet hittade lite bakterier och skrev ut en 10-dagarskur. OK då tar man ju emot det, vill ju att sonen ska bli frisk. Sen när det strulade så ringde jag ju till Ackis igen och fick prata med en anna läkare som läste ur journalen för att bli lite insatt i Emils historia. Han säger då att den förra läkaren skrivit att det mest troligt var en virusinfektion men att han hade hittat lite bakterier och därför satt in antibiotika. Känns det inte lite tufft med en 10-dagarskur då?
Jag vet inte... men jag har fått för mig att antibiotika ska man vara rätt restriktiv med och inte ge i onödan???
Linda
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Hej! Angående Amimox och även penicillinet (ännu bredare) Spektramox: En liten varning utfärdas! Vår son som alltid haft känslig mage blev riktigt risig i magen av det, och sen åkte han på en magsjuka som inte ville gå över. Han blev JÄTTEdålig! Flera av läkarna vi stötte på (blev inlagd för uttorkning och allmänt dåligt tillstånd) blev betänksamma över att vår läkare skrivit ut Spektramox för en öroninflammation, eftersom det sätter ner immunförsvaret så kraftigt i tarmen när det är Bredspektrumpenicillin. Vet att Kåvepenin smakar illa och de andra är lättare att få i - men ha detta i åtanke och diskutera åtminstone med er läkare först! SÄRSKILT om det är magsjuketider - era barn kan bli dubbelt så sjuka om de fått ett bredspektrumpenicillin och redan har subbad tarmflora!
Ollesmamma
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"