Syskonvagnar - en djungel!
Ja, alltså vi har teutonian med stora svängbara hjul. Har dem bakåtvända ännu, men idag på eftermiddagen vände vi ett tag, och oj vad glada de blev.
Jag funderar lite över hur bra hjulen blir till vintern. De är ju helt platta, det måste väl nästan bli som vattenplaning.
Någon som vet?
Jag funderar lite över hur bra hjulen blir till vintern. De är ju helt platta, det måste väl nästan bli som vattenplaning.
Någon som vet?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
70-talsmamman
Ingen återvändo längre!
Köpte en begagnad Teutonia S4 med hårdlift häromdagen. 8) Kommer att ha den hemmavid och på långa promenader med vovven. Skööönt att det beslutet är taget!
Åsa, du skrev att du hade en del om shoppingvagnar... Är intresserad utav något som är lätt att ta in och ur bilen. Vi är dessutom inne på en vagn med s.k travelsystem, t.ex Akta Gracos "Stadium Duo". Har du någon erfarenhet utav dessa? Har även sett en Peg Perego "Aria Twin" där man kan ha bilbarnstolen i vagnen. Sen finns det ju förstås de där Jane-vagnarna.
/Emelie
Köpte en begagnad Teutonia S4 med hårdlift häromdagen. 8) Kommer att ha den hemmavid och på långa promenader med vovven. Skööönt att det beslutet är taget!
Åsa, du skrev att du hade en del om shoppingvagnar... Är intresserad utav något som är lätt att ta in och ur bilen. Vi är dessutom inne på en vagn med s.k travelsystem, t.ex Akta Gracos "Stadium Duo". Har du någon erfarenhet utav dessa? Har även sett en Peg Perego "Aria Twin" där man kan ha bilbarnstolen i vagnen. Sen finns det ju förstås de där Jane-vagnarna.
/Emelie
Mamma till pussgurkan Alva född 060505 samt till smilisen Adam född 071101.
Vi har en akta graco, där de sitter framför varandra. Den är ok. Vi shoppar inte så mkt, men den är lite lång. På babyproffsen har de en annan akta graco, som ser mkt mindre ut, kika på den. Peg Pergo är ju sååå dyr. Men det finns massor på utländska siter. Jag har länkar, kan leta på dem åt dig.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
70-talsmamman
Hej,
det vore jättebussigt om du kunde leta fram de där länkarna åt oss. Den där andra Akta Graco-vagnen heter "Quattro Tour Duo". Den är något mindre säger de i barnaffären, men tycker inte att det är så jätteviktigt. Dessutom har de den andra på rea. Vi är inte heller några shopping-freaks. Tur man bor i en liten stad så man kan göra vad man skall på en timme. Sen börjar det susa i öronen!
/Emelie
det vore jättebussigt om du kunde leta fram de där länkarna åt oss. Den där andra Akta Graco-vagnen heter "Quattro Tour Duo". Den är något mindre säger de i barnaffären, men tycker inte att det är så jätteviktigt. Dessutom har de den andra på rea. Vi är inte heller några shopping-freaks. Tur man bor i en liten stad så man kan göra vad man skall på en timme. Sen börjar det susa i öronen!
/Emelie
Nu hoppar jag också in i barnvagnsdiskussionen!
Jag har köpt min svägerskas Baby Travel syskonjogger från Babyproffsen. Jag var väl medveten om att barnen kommer vara vända ifrån mig men jag tänkte att jag kommer använda den så sällan så att ett bra pris och smidig vagn fick gå före..
Nu har jag kommit på att liggdelen är ju så pass liten så att lillflickan kommer ju redan att få sitta framåtvänd när hon kanske bara är 4-5 månader! Usch!
Jag lär inte använda vagnen så väldigt mycket men ändå känns det inte bra. Framför allt inte om man t.ex. åker till stan och hon bara kommer se alla människor..
Jag har möjlighet att köpa en Teutonia S6 (med de små hjulen) till ett bra pris.
* Tror ni att de här små hjulen gör vagnen dålig? Har inte provkört än men jag får för mig att det kanske inte är så bra...
* Någon som har erfarenhet av det större barnets (2 år) reaktion på att få sitta vänd bakåt igen? Ingrid satt vänd mot mig väldigt länge utan tecken på att vilja hänga ut och se framåt.
* Hur mycket har ni använt er sykonvagn egentligen? Det kanske är onödigt att lägga så mycket energi på det här? Ståbräda har vi för korta turer.
Känner mig smått barnvagnshysterisk och min man bara suckar
Kom gäääärna med kommentarer!
Jag har köpt min svägerskas Baby Travel syskonjogger från Babyproffsen. Jag var väl medveten om att barnen kommer vara vända ifrån mig men jag tänkte att jag kommer använda den så sällan så att ett bra pris och smidig vagn fick gå före..
Nu har jag kommit på att liggdelen är ju så pass liten så att lillflickan kommer ju redan att få sitta framåtvänd när hon kanske bara är 4-5 månader! Usch!
Jag lär inte använda vagnen så väldigt mycket men ändå känns det inte bra. Framför allt inte om man t.ex. åker till stan och hon bara kommer se alla människor..
Jag har möjlighet att köpa en Teutonia S6 (med de små hjulen) till ett bra pris.
* Tror ni att de här små hjulen gör vagnen dålig? Har inte provkört än men jag får för mig att det kanske inte är så bra...
* Någon som har erfarenhet av det större barnets (2 år) reaktion på att få sitta vänd bakåt igen? Ingrid satt vänd mot mig väldigt länge utan tecken på att vilja hänga ut och se framåt.
* Hur mycket har ni använt er sykonvagn egentligen? Det kanske är onödigt att lägga så mycket energi på det här? Ståbräda har vi för korta turer.
Känner mig smått barnvagnshysterisk och min man bara suckar
Kom gäääärna med kommentarer!
---------------------------------------------------------------------
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Hej! Vill bara berätta att jag också grubblade mig blå och grön över det här med syskonvagn. Till slut blev det en baby travel syskonjogger. Var sugen på teutonia länge men det var tveksamt om den fick plats i bilen och jag var tveksam till om jag skulle orka kånka i och ur den ur bilen (nu blev det inte så att vi flyttade som vi trodde då så det har nästan inte blivit något bilåkande men i alla fall...) Vi har 18 månader mellan barnen och har använt vagnen jättemycket och jag känner att smidigheten är värd ganska mycket. Jag har haft lillebror i den där insatsdelen fram tills nu i princip (nu är han 10 månader) så att han har kunnat sitta bakåtvänd. Han har suttit i den uppbackad med kuddar och grejer och fastspänd i extern sele. Nu sitter båda framåt men det är i alla fall inte så rörigt här där vi går och så har han ju storebror precis bredvid så det känns lite bättre än om han skulle sitta framåt ensam... Lycka till!
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
Uppdatering:
Vi köpte tillslut en NY Teutonia, hämtade den i lördags. Det fanns inga begagnade i närheten och det var inte så lång leveranstid som jag hade fått för mig.
Den är jättesmidig att köra och Tuva sitter bra i den. Himla skönt att det inte är lufthjul, för jag har redan plockat ur en vass glasskärva ur däcket...
Dock var besvikelsen stor när den inte gick in genom dörren här hemma. Jag har liksom inte tänkt på att även om dörren är 80cm så är öppningen bara 76 eftersom dörren bara går att öppna 90 grader. Desstom så är vagnen 80.5cm över handtaget eftersom det sitter ett par skruvar där. Mät alltså era dörrar ordentligt, är mitt råd.
Tror inte att jag kommer att få in den i bilen själv heller, mest för att den är så bred, tyngden beror ju mera på min egen fysiska form (som just nu är HÖGGRAVID!) Vi fick lirka lite med den för att få in den i bagaget också, men man ska ju kunna ta av hjul och allt möjligt, så ska man åka långt är det nog inga problem. Det är bara jag som inte har någon lust att plocka isär hela vagnen för en liten biltur.
Måste erkänna att det känns maffigt med en så stor vagn. man känner sig märkligt stolt, på nåt vis
Vi köpte tillslut en NY Teutonia, hämtade den i lördags. Det fanns inga begagnade i närheten och det var inte så lång leveranstid som jag hade fått för mig.
Den är jättesmidig att köra och Tuva sitter bra i den. Himla skönt att det inte är lufthjul, för jag har redan plockat ur en vass glasskärva ur däcket...
Dock var besvikelsen stor när den inte gick in genom dörren här hemma. Jag har liksom inte tänkt på att även om dörren är 80cm så är öppningen bara 76 eftersom dörren bara går att öppna 90 grader. Desstom så är vagnen 80.5cm över handtaget eftersom det sitter ett par skruvar där. Mät alltså era dörrar ordentligt, är mitt råd.
Tror inte att jag kommer att få in den i bilen själv heller, mest för att den är så bred, tyngden beror ju mera på min egen fysiska form (som just nu är HÖGGRAVID!) Vi fick lirka lite med den för att få in den i bagaget också, men man ska ju kunna ta av hjul och allt möjligt, så ska man åka långt är det nog inga problem. Det är bara jag som inte har någon lust att plocka isär hela vagnen för en liten biltur.
Måste erkänna att det känns maffigt med en så stor vagn. man känner sig märkligt stolt, på nåt vis
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Vill du veta något om den så kan jag skvallra. :-$ Jag har nämnligen denna till Tor sen 1år tillbaka...
http://www.activekids.nu/CX.htm
Rekommenderar dock en REJÄL (ala danskmodell) liggvagn som komplement!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Fjällfolket
Jag köpte till slut en begagnad Teutonia Team S4. Den har jag kånkat ut max 4 ggr på ett halvår.
För det första så gick den inte in genom dörren. Jodå, jag hade mätt men eftersom dörren bara gick att öppna 90 grader (precis samma problem som Puffis hade!) så blev det till att hyvla av lite på dörren (vad glad min man var då...). Tur att vi bor i ett gammalt hus och att den dörren snart ska bytas!
Men framför allt, 2-åringen går själv eller så står hon på ståbrädan. Där står det stora åbäket i källaren och jag vet inte om vagnen någonsin kommer att användas
Typiskt att man ska vara så hysterisk att köpa saker i förväg innan man har känt om man verkligen behöver den.
Någon har sagt till mig att jag säkert kommer få användning för den till sommaren....kommer jag det?
Är ni några därute som har klarat er utan syskonvagn? Med ca 2 år mellan barnen? Skulle vara intressant att höra lite åsikter eftersom jag är mycket trött på kolossen som står där och tar plats. Samtidigt är jag rädd att jag kommer ångra mig.
Hej
En fråga, vad ska du göra till sommaren
Då kommer din stora vara 3 år och ha ännu mindre behov av att sitta ( fast finns det vagn så kanske hon vill sitta)
Jag köpte syskonvagn när 2an kom, (22 månader emellan)då använde jag den mycket, gick till ÖF för motionens skull.
Detta år då lillebror funnits har jag inte använt vagnen när jag har varit iväg någon gång,( har använt den hemmavid när jag motionerat) mellantjejen var 2,5 år när lillebror föddes.
Så ställ dig frågan vad ska du göra till sommaren
Annars så tycker jag du ska sälja den, när du får något för den.
//N
En fråga, vad ska du göra till sommaren
Jag köpte syskonvagn när 2an kom, (22 månader emellan)då använde jag den mycket, gick till ÖF för motionens skull.
Detta år då lillebror funnits har jag inte använt vagnen när jag har varit iväg någon gång,( har använt den hemmavid när jag motionerat) mellantjejen var 2,5 år när lillebror föddes.
Så ställ dig frågan vad ska du göra till sommaren
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Ja du Nilam, jag undrar också vad jag ska göra till sommaren
Kanske att man är ute mer eller att man är iväg hela dagar på ett annat sätt, inte vet jag...
Det var bra att höra att du inte använt din vagn till senaste barnet, då blir jag lite mer säker på min sak. Ska sälja!
Jag har bara 50 m till ÖF så där behövs ingen vagn och jag ser helst att Ingrid går för egna ben när vi är ute. Skulle det bli för långt att gå eller för sent så får jag ta bilen.
Tack för input
Kanske att man är ute mer eller att man är iväg hela dagar på ett annat sätt, inte vet jag...
Det var bra att höra att du inte använt din vagn till senaste barnet, då blir jag lite mer säker på min sak. Ska sälja!
Jag har bara 50 m till ÖF så där behövs ingen vagn och jag ser helst att Ingrid går för egna ben när vi är ute. Skulle det bli för långt att gå eller för sent så får jag ta bilen.
Tack för input
-
70-talsmamman
Hej,
jag har använt min Teutonia Team S4 varje dag. Den har varit toppen! Har hund, så den måste ju ut och rastas. (Hunden alltså
) Har dock ännu inte gått på de där lååååånga promenaderna som jag tänkt men det kommer väl, lilleman är bara två och en halv månad och vädret är tråkigt. Längtar till våren nu.
Tycker att vagnen varit jättebra att köra och gått om plats är det för barnen med tanke på alla tjocka overaller och åkpåsar. Men kånka med den in och ur bilen själv, det skulle jag aldrig göra! Min sambo tycker att det är bra handtag på den. (Han är rätt lång). Och att den är rejäl och hållbar.
Hälsningar,
Emelie
jag har använt min Teutonia Team S4 varje dag. Den har varit toppen! Har hund, så den måste ju ut och rastas. (Hunden alltså
Tycker att vagnen varit jättebra att köra och gått om plats är det för barnen med tanke på alla tjocka overaller och åkpåsar. Men kånka med den in och ur bilen själv, det skulle jag aldrig göra! Min sambo tycker att det är bra handtag på den. (Han är rätt lång). Och att den är rejäl och hållbar.
Hälsningar,
Emelie
-
Fjällfolket