18 mån och stora sömnproblem
18 mån och stora sömnproblem
Hej! För ett år sedan kurade jag min då 7 mån gamla tjej och sedan har hon sovit hela natten fram till för 1,5 månad sedan. Då började hon vakna tidigare och tidigare och så småning om mitt i nätterna också. Hon är jätteledsen vaje gång hon vaknar.
Igår började vi kura med attityden på plats och ramsan har hon ju med sig sedan ett år tillbaka så den känner hon ju till. Det kändes som om det var kaos igår morse, men inget mot vad det var denna morgon. Attityden är på plats och eftersom jag inte vill påverka min dotter så sprider jag mina frågor och orosmoln här istället. Hon sov hela natten inatt och läggningen gick fint. Det är morgonen som är problemet. Igår vaknade hon 5 och jag fick henne inte att somna om. Jag ramsade och det blev tyst några minuter och så började hon skrika igen och så höll vi på till 7.
Imorse vaknade hon 6 och skrek fram till 7. Ibland blev hon tyst någon minut efter ramsning men ofta fortsatte hon skrika. Jag gick in och la henne tillrätta en gång och då var hon tyst i hela 8 min!!! Klockan 7 tog jag upp en mycket rödgråten och trött tjej. Första 10 minuterna ramsade jag varannan minut tills jag gick in och la henne tillrätta. Sista 40 min ramsade jag mer sällan och lät henne skrika ett tag. Jag gjorde andra ljud i huset. Det är inget gnäll vi pratar om. Hon skriker för kung och fosterland. Både arg och ledsen. Hon vaknar aldrig glad först utan hon vaknar och skriker direkt.
Det är bara andra natten men det känns som om det inte går som det ska. Vad gör jag för fel? Ge mig råd och tips? Varför vaknar hon och är så ledsen?
Schemat är 19-7 och 1-1.5tim vila mitt på dagen. Vi har ett fast schema.
Igår började vi kura med attityden på plats och ramsan har hon ju med sig sedan ett år tillbaka så den känner hon ju till. Det kändes som om det var kaos igår morse, men inget mot vad det var denna morgon. Attityden är på plats och eftersom jag inte vill påverka min dotter så sprider jag mina frågor och orosmoln här istället. Hon sov hela natten inatt och läggningen gick fint. Det är morgonen som är problemet. Igår vaknade hon 5 och jag fick henne inte att somna om. Jag ramsade och det blev tyst några minuter och så började hon skrika igen och så höll vi på till 7.
Imorse vaknade hon 6 och skrek fram till 7. Ibland blev hon tyst någon minut efter ramsning men ofta fortsatte hon skrika. Jag gick in och la henne tillrätta en gång och då var hon tyst i hela 8 min!!! Klockan 7 tog jag upp en mycket rödgråten och trött tjej. Första 10 minuterna ramsade jag varannan minut tills jag gick in och la henne tillrätta. Sista 40 min ramsade jag mer sällan och lät henne skrika ett tag. Jag gjorde andra ljud i huset. Det är inget gnäll vi pratar om. Hon skriker för kung och fosterland. Både arg och ledsen. Hon vaknar aldrig glad först utan hon vaknar och skriker direkt.
Det är bara andra natten men det känns som om det inte går som det ska. Vad gör jag för fel? Ge mig råd och tips? Varför vaknar hon och är så ledsen?
Schemat är 19-7 och 1-1.5tim vila mitt på dagen. Vi har ett fast schema.
Mamma till världens goaste tjej född jan -06
-
Lua
Hej!
Jag ser att min Allis och din juvel är jämngamla - kul
Har du läst på om förtrots på Barnafostran
Bra att ha i bakhuvudet nu. Allis har också visat tendenser att strula med sömnen. Vi har gett henne en ramsa och sedan inget mer. Det betryggande svaret i handling är fortfarande: på natten händer ingenting. Alla sover som grisar. Hoppas att du inte tar illa upp när jag säger: om jag skulle ramsa Allis varannan minut skulle hon också jaga upp sig och undra vad som var fel. De vet ju egentligen vad som gäller.
Så länge hon är arg är hon inte mottaglig. Om du avvaktar kommer du att höra när hon ber om hjälp. Då ramsar du. Vardagsljud eller klassisk musik funkar för många.
Vad tycker du
Kram Lua.
Jag ser att min Allis och din juvel är jämngamla - kul
Har du läst på om förtrots på Barnafostran
Så länge hon är arg är hon inte mottaglig. Om du avvaktar kommer du att höra när hon ber om hjälp. Då ramsar du. Vardagsljud eller klassisk musik funkar för många.
Vad tycker du
Kram Lua.
Tack för svaret. Jag har inte läst om förtrots. Finns det nånstans på nätet? Jag hade det på känn att jag ramsade för mycket. Ska försöka med en gång inatt. Det är bara så svårt när hon skirker så väggarna skakar. Jag har också svårt att höra när hon ber om hjälp och när hon är arg men det är kanske för att jag ramsat istället för att lyssna
Jag blir inte klok på varför hon har börjat såhär när hon har sovit så bra så länge. Sen blir jag fundersam över varför hon är så arg/ledsen när hon vaknar istället för glad som hon var förut!?!
Jag blir inte klok på varför hon har börjat såhär när hon har sovit så bra så länge. Sen blir jag fundersam över varför hon är så arg/ledsen när hon vaknar istället för glad som hon var förut!?!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Lyss och lär av Lua, sanna76
Om förtrots kan du läsa här på forumet Barnafostran i en klistrad tråd.
sanna76 skrev:. Det är bara så svårt när hon skirker så väggarna skakar. Jag har också svårt att höra när hon ber om hjälp och när hon är arg men det är kanske för att jag ramsat istället för att lyssna![]()
Du ser henne som olycklig och synd om, och det hjälper henne INTE. Försök se hennes klagolåt som frågor och reaktioner (på allt möjlilgt, som hör förtrotsen till), inte som missnöjesyttringar. Du måste anlägga en sakligare och framför allt gladare attityd. Troll spricker i solsken
Det finns en krisverktyg som heter solfjädern. Den är inte bara ett avslutande tryck över lilla kroppen efter tillrättaläggandet vid snabb saklig nattning (efter det gedigna skrattet-till-go'nattet
Jag skulle aldrig gå med på att en liten unge skrek "så att väggarna skakar". Skriker man överhuvudtaget är det direkt omöjligt att somna / sova. Därför gäller det att få tyst på lilla älsklingen och därmed LUGN överfört till henne. Det betyder att man gör det möjligt för henne att sova.
Är det alltså totalkris och barnet börjar "fastna" på allvar i skrikande, är solfjädern utmärkt effektiv. Men då gäller det att man står där dubbelvikt så länge som krävs, och det kan vara länge - allt från 10 minuter tll 20.
Om hon hinner somna under tiden gör ingenting (vid KRIS
Denna krishantering får inte tillämpas mer än en gång per KRIS-natt - sedan är det ramsan som gäller men först efter idogt avlyssnande och bara som punktinsats (x4, x6 eller kanske t o m x8, tills den där underbara dialogen känns).
Ramsan får inte gödslas med och inte desarmeras genom att man går in efteråt i alla fall.
Därför gäller det att tänka sig för mycket noga innan man tar till den, och framför allt, att STÅ för den, och göra den punktsättande.
Tror man inte på sig själv - att man vet exakt vad man gör och varför - så kan ju lilla barnet verkligen inte göra det heller
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för alla råd. Jag läste noga och mycket igår. Imorse så ramsade vi en pangramsa och satte sedan på klassisk musik och avvaktade i alla fall en kvart. Hon gallskrek och det avtog eller ändrades inte det minsta. Då gick min man (hans natt) in och solfjädrade i 5 min. Hon var knäpptyst och helt avslappnad i sovaställning. I samma stund som han ramsade ut så började det igen. Vi avvaktade i 20 min men hon gallskrek hela tiden. Vi tog upp henne en kvart för tidigt när hon hämtade andan för att hämta ny kraft, alldeles rödgråten.
Jag tycker inte synd om henne som måste vara inne i rummet ensam för hon vet att vi är utanför. Jag tycker synd om henne som inte kan slappna av och somna om. Hon behöver få sova och få tillbaks aptit och gott humör. Jag vill ge henne det. Jag vet bara inte hur. Jag kan inte få henne lugn med ramsan på morgonen. Vid läggning och på natten (de gånger hon krånglar)går det jättebra och vi har den där dialogen. Men på morgonen är det bara gallskrik.
Vi är nära att ge upp...Det vi gör nu fungerar inte...
Jag tycker inte synd om henne som måste vara inne i rummet ensam för hon vet att vi är utanför. Jag tycker synd om henne som inte kan slappna av och somna om. Hon behöver få sova och få tillbaks aptit och gott humör. Jag vill ge henne det. Jag vet bara inte hur. Jag kan inte få henne lugn med ramsan på morgonen. Vid läggning och på natten (de gånger hon krånglar)går det jättebra och vi har den där dialogen. Men på morgonen är det bara gallskrik.
Vi är nära att ge upp...Det vi gör nu fungerar inte...
Jo det är så mörkt vi kan få, svarta persienner och svart rullgardin. Jag har funderat på väckarklocka men ska hon verkligen gallskrika i en timme innan väckarklockan ringer, för det har hon bevisat de senaste månaderna att hon tänker göra? Eller är det tänkt att man ska ramsa och solfjädra innan. När ska vi avvakta och när ska vi ramsa? Gullungen skriker ju i jämn takt oavsett!
-
annawahlgren
sanna76 skrev: Jag tycker synd om henne som inte kan slappna av och somna om. - - -Vi är nära att ge upp...
Din man gjorde rätt men för kort. Solfjädern som krisverktyg är något annat och mer än den "vanliga" solfjädern som man använder som markering eller som allmän lugnare (tills barnet är tyst och sömntungt). Vid verklig kris - och jag ryser
Efter en sådan krissolfjäder, som kan ta vad som helst mellan 10 minuter och 20, ska något gallskrik inte finnas på kartan.
Det är er uppgift att göra det möjligt för henne att "slappna av och somna om", inte att tycka synd om henne
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nånting måste vi ändå gjort rätt under dessa tre kurnätter för inatt sov hon, utan ett enda uppvak, från 19-7 och vaknade pigg och glad. Det är första gången på två månader som hon sovit en hel natt. Hon åt frukost vilket hon inte gjort på länge. Hon har sagt fyra nya ord, tidigare har hon sagt bara några få ord. Vi är jätteglada och stolta över vår lilla tjej!!!
-
annawahlgren