Förstoppad
Förstoppad
Min lilla älskling på sex månader har varit förstoppad i över en månad nu! Varje gång hon gör nummer två gråter hon av smärta och jag måste "plocka" de hårda klumparna ur henne.
Detta är vad jag provat hitintills:
Katrinplommon
Vanliga plommon
Fikon
Mycket att dricka
Mycket rörelse
Gelepiller att stoppa upp i gumpen
Hennes matschema är så här:
6.00 ersättning
9.30 gröt blandat med fikon, katrinplommon eller liknande frukt. Jag har också börjat ge henne lite juice utspätt med vatten till detta mål.
13.30 fast föda och ibland lite ersättning också
17.00 ersättning
Min mamma säger att jag borde ge henne rabarber men jag har läst att små barn inte borde äta rabarber.
Har någon något bra förslag?
Detta är vad jag provat hitintills:
Katrinplommon
Vanliga plommon
Fikon
Mycket att dricka
Mycket rörelse
Gelepiller att stoppa upp i gumpen
Hennes matschema är så här:
6.00 ersättning
9.30 gröt blandat med fikon, katrinplommon eller liknande frukt. Jag har också börjat ge henne lite juice utspätt med vatten till detta mål.
13.30 fast föda och ibland lite ersättning också
17.00 ersättning
Min mamma säger att jag borde ge henne rabarber men jag har läst att små barn inte borde äta rabarber.
Har någon något bra förslag?
Hej!
Jag har inte så mycket erfarenhet av ersättning, men av vad jag läst här på forumet kan viss ersättning ge trögare mage. Kan det möjligen ha med det att göra. Läste följande i annan tråd:
Här kommer ett tips till från tidigare tråd kring förstoppning på späda små. Kanske kan något hjälpa dig:
Jag har inte så mycket erfarenhet av ersättning, men av vad jag läst här på forumet kan viss ersättning ge trögare mage. Kan det möjligen ha med det att göra. Läste följande i annan tråd:
Annat lösande är päron, riktigt mogen banan, kiwi. Och ge det oftare än bara till gröten, tycker jag. Du kan gärna ge något lösande (katrinplommon eller så alltså) efter varje mål. Allt för att hjälpa magen. För ont vill vi ju inte att hon ska ha!Först:
När man gör välling eller ersättning ska man aldrig överdosera pulvret, det kan orsaka förstoppning eller problem med tex njurarna.
Här kommer ett tips till från tidigare tråd kring förstoppning på späda små. Kanske kan något hjälpa dig:
Lycka till!Ger ni fullkornsprodukter? Det ställer nämligen ofta till det. Min storebror, som är magdoktor (Doktor Bajs) tycker sig ofta se förstoppning hos små barn nu, och mag- och barnläkarna/dietisterna tror att det har med baljväxt och fullkornstrenden att göra. Tydligen är det svårt att få barnen att dricka i kapp, vilket är ett måste vid baljväxt- och spannmålsfiber. Receptet är faktiskt (!) vitare bröd och pasta om man serverar det, men framförallt frukt i mängd, gärna med oskalad (äpplen/päron) och gärna torkad.
Andra huskurer mot förstoppning är ju messmör och extra olja. Jag höll magen i schack med ProViva när jag fick Lactulos, det funkade rätt bra.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Antonias mamma
Vi har också haft problem med förstoppning de sista månaderna. Har helt slutat ge banan pga detta, och har märkt stor skillnad. Päron, äppel och okokta blåbär är lösande, liksom plommon som du redan ger. Blåbär har störst effekt hos oss. Pasta och ris ska man undvika om jag förstått rätt. Plommon finns också i nektarform, som juice, om du vill pröva det. Det är också viktigt att maten alltid innehåller tillräckligt med fett, så tillsätt extra olja.
Lactulos har vi använt när det varit som värst, och vi ger juice med Gefilus eller ProViva varje dag som dryck till frukost och lunch.
Lactulos har vi använt när det varit som värst, och vi ger juice med Gefilus eller ProViva varje dag som dryck till frukost och lunch.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Frukt
Hmm...ska nog prova att öka på fruktmänden lite. Tror att banan kan ha varit boven, min lilla tös älskar banan och det var då jag började ge henne banan tillsammans med gröten som hon först blev förstoppad. Har nu slutat ge henne banan och jag har faktiskt märkt en viss förbättring. Det tillsammans med mycket frukt och vätska har gjort att vissa dagar är hon lite lösare, men hon har fortfarande problem och det gör fortfarande ont på henne. Vaselin på gumpen kanske vore en ide?
Tack för alla tips!
Tack för alla tips!
-
kattklo
Förstoppad
Min lilla Prinsessa, 1år 3 månader, har varit förstoppad en längre tid, sedan i slutet av maj har hon börjat äta sämre å sämre å minskat i vikt. Vi har fått Lactolus från BVC vilket hjälper något men problemet kvarstår.
Nu kör jag med Lactolus i morgonvällingen samt har i messmör i all välling hon äter under dagtid.
Pga matvägran stödmatar jag på läkarens inrådan med välling efter ha provat få i henne vanlig mat.
Banan är helt uteslutet pga Prinsessan blir förstoppad med detsamma efter minsta lilla födoämne där banan ingår.
Kokt morot är även det stoppande.
Nu kör vi med päron, både frukt och pure, vi tar till Katrinplommonpure + juice, allt som i bästa fall kan ge förstoppningen en match.
Nu kör jag med Lactolus i morgonvällingen samt har i messmör i all välling hon äter under dagtid.
Pga matvägran stödmatar jag på läkarens inrådan med välling efter ha provat få i henne vanlig mat.
Banan är helt uteslutet pga Prinsessan blir förstoppad med detsamma efter minsta lilla födoämne där banan ingår.
Kokt morot är även det stoppande.
Nu kör vi med päron, både frukt och pure, vi tar till Katrinplommonpure + juice, allt som i bästa fall kan ge förstoppningen en match.
Lösningen!
Tro det eller ej, men jag har hittat lösningen på alla förstoppningsproblem!!!
Jag tänkte att i och med att hon bara bajsar en gång per dygn så vore det mer ekonomiskt att ha henne i tygblöjor (jag använder den billiga engelska varianten, dvs en liten handduk, säkerhetsnål och en vattentät plastbyxa) Så fort hon fick en tygblöja på sig började hon bajsa nog tio gånger på en dag vilket har resulterat i berg med blöjtvätt! Så min lilla prinsessa tycker helt enkelt om tvättstugan, eller så tycker hon om att ge sin mamma extrajobb

Jag tänkte att i och med att hon bara bajsar en gång per dygn så vore det mer ekonomiskt att ha henne i tygblöjor (jag använder den billiga engelska varianten, dvs en liten handduk, säkerhetsnål och en vattentät plastbyxa) Så fort hon fick en tygblöja på sig började hon bajsa nog tio gånger på en dag vilket har resulterat i berg med blöjtvätt! Så min lilla prinsessa tycker helt enkelt om tvättstugan, eller så tycker hon om att ge sin mamma extrajobb
-
Kantarella
Håhå, vad de små kan förvåna oss. Och vad vi vuxna trixar och fixar oss blåa tills vi hittar lösningen. Vad gör man inte för sina barn
Ella blev förstoppad av ersättningen hon fick när hon var liten. Så jag köpte den ersättningen som finns på Apoteket som innehåller Laktulos. Dyrare men smidigare än att hålla på att mixtra med flytande Laktulos.
Men nu hoppas vi att den mjuka och sköna tygblöjan mot bebisrumpan gör bajseriet lättare. Tänk va. Inte kunde man tro det?!
Fortsatt lycka till!
/Åsa
Ella blev förstoppad av ersättningen hon fick när hon var liten. Så jag köpte den ersättningen som finns på Apoteket som innehåller Laktulos. Dyrare men smidigare än att hålla på att mixtra med flytande Laktulos.
Men nu hoppas vi att den mjuka och sköna tygblöjan mot bebisrumpan gör bajseriet lättare. Tänk va. Inte kunde man tro det?!
Fortsatt lycka till!
/Åsa
Har inte läst hela tråden, men mitt tips är kiwi och moget päron.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429
Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php