Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Hej alla!

Det är lugnt på tråden nu i semestertider.

Indra och Duggan här kämpar vi också på för att få till den korsvisa ålningen. För ett tag sedan när det var så varmt hade jag endast kortärmad body på Alice och då började hon med daggmaskålningen så viktigt är att ha långbyxor på märker jag. Har ett par jätte tunna nu när det är så här varmt. Försöker stödja under fötterna ibland när hon sätter fart mot något och så drar jag korsvis i hennes armar ibland men det gillar hon inte :x
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Nu ålar han nästan korsvis hela tiden så jag är glad, och han kryper korsvis och fint..hehe fast det blir ju lite svårt att krypa annars.. :D

Tidigare försökte jag styra armarna, men det är ju inte poppis..jag har "kämpat" på med domans övningar i hopp om att hjärna samverkar bättre :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till er alla Semlor och Muskelbyggare. Ni ålar på fantastiskt tycker jag. Mera, mera, mera!! =D> \:D/ :mrgreen:

Själva har vi semester som börjar nu till helgen i 4 veckor. Så jag kommer att försöka ligga lite lägre än vanligt på forum, i hopp om att samla lite extra energi och kraft inför dipl. SHN kurar utbildningen som jag och Duggan skall gå.
Efter det! Whatch out here I come!!! :P

Sparris (muskelbyggar) Tor hälsar att så här varma dagar kan man äta sina puretärningar frysta också. :lol: :lol: :lol:

Han har också fått hälsa på sina första Hästar och han använde sitt "little finger" mycket bra. Pillade Hästen ordenligt i näsan medans den tittade på. Men gjorde inget hårdhänt förutom 1 gång när han var tvungen och känna hur det var att dra lite i manen för han satt lite på ryggen. :)

Stora sommar kramar på er alla, vi håller ögonen på tråden så den inte hmmm.. "spårar ur"... :wink: :roll:

Ps. favvofrukt/bär är smultron hälsar Tor, kan man äta tills man får ont i magen :mrgreen: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Grattis Duggan till korsvisa ålningen :D , här går det trögt :( , skulle vilja han kom igång ordentligt med krypningen för då hoppas jag att den korsvisa ålningen hänger på, men än så länge drar han sig fram o kryper lite då o då men ej några längre sträckor.. Var kan jag köpa regnstrumpa eller vad heter dom :-k , så dom kan ha o krypa ute o ha på fötterna..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Tack Indra!

Men nu har Hugo börjat svaja i aptiten.. :!: och jag är rätt ovan med matvagrare, försöker ta det med ro, men jag vet inte riktigt vad som felar..kan det vara så att hans aptit går ner, för att han närmar sig året tro? Har ni märk nån skillnad på era än?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Duggan, jag har inte märkt någon skillnad på Alice ännu. Hon har god aptit :D . Hur länge har du märkt detta med aptiten :?: Kanske är det bara en tillfällig matsvacka. Man kan ju helt enkelt vara mindre hungrig vissa dagar. Försök hålla den coola attitdyden så kommer säkert aptiten tillbaks 8)

Vid ettårsåldern ska ju aptiten avta så kanske börjar Hugo redan nå dit. Han har ju som jag förstått det ätit otroliga mängder tidigare :wink:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

idag har han ätit upp varenda smula av lunchen och middagen men bara ätit halva melliset och till frukost så drack han 150ml välling före ensamlek, och efter e-l typ 7 tuggor gröt, liten brödskiva och en halv persika, så helt tokigt är det inte, men från att ätit 1,5 port gröt på morgonen, så har jag inte heller vant mig vid att välling också mättar...eller hur?!

Det känns som att 1-års dagen kommer med storm steg och jag börjar svettas för då finns jag inte hemma mer, utan då tar den ömme fadern vid...hur ska jag klara mig?! snyft snyft

Hur ska ni andra göra med er barnledighet, hemma länge, dagis, dagmamma osv?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Duggan: Jag ska vara hemma heltid till 1 april och sedan delar vi så att jag jobbar 60 % och pappan jobbar 40 % så att Pyttan kan fortsätta vara hemma heltid. Tanken är då att hon börjar förskola straxs innan 2-årsdagen.

Aptiten är det ännu inget fel på här. Däremot har hon börjat visa väldigt tydligt när det är något hon INTE tycker om - det åker ut med hela tungan!

Ikväll var det pasta med sås gjord på bacon (som jag tog bort från Pyttans portion), squash, getost och grädde. Vet inte om det är direkt rekommenderad kost för snart 10-månaders men hon slukade det med glupande aptit. Har IKEA-stol med bricka, brukar lägga lite bitar på brickan och ha tallriken på bordet, men ibland är servicen för dålig och hon reser sig så gott hon kan i stolen (trots sele) och drar till sig tallriken ... Äter faktiskt ganska fint nu. I början vände hon ju ofelbart upp och ner på tallriken och bara viftade runt maten men nu tar hon så fint och viftar lite med skeden i maten. Fattar uppenbarligen att den ska användas i sammanhanget men har inte riktigt kläm på styrningen än.

Pyttan har visat att man inte alls behöver dela sånt som tomater eller nektariner. Hon tar för sig och trycker in i munnen och suger. Mamman står föurndrad och tittar på ...

Brunost, keso, tomat, pasta och philadelphia är nog topp 5 hos oss. Hittade nån typ av majsknäcke i hälsokosthyllan som också gick ner ganska bra. Och så älskar hon ju smultron och svarta vinbär såklart! Tur att jordgubbarna är slut nu för hon var svårt att hålla efter bland plantorna.

Roligt nu att märka att hon absolut förstår vissa ord. Vinkar gör hon på uppmaning utan att man visar - mamman är väldigt imponerad. Och hon förstår absolut vad man säger när man frågar om hon vill jag yoghurt till efterrätt.

Själva pratet låter fortfarande mest ba-ba eller pa-pa men det är ju tydligt att hon menar olika saker. Har kanske med tvåspråkigheten att göra ...

Pyttan ålar korsvis när hon har bråttom, kryper på knä ganska ofta, gillar att dansa, puttar saker av typen köksstol som gåstöd, håller ofta med en hand och har senaste veckan blivit mer intresserad av att gå med mammas hjälp. Hennes initiativ, inte mitt. Hon ställer sig, tar handen och går!

Våra två lurar funkar fortsatt bra, mycket bättre än det någonsin gjorde med tre. Äter och sover bra. Förstår inte hur mycket mat som kan få plats i en så liten tjej.

10-månaderskoll nästa vecka. Spännande!
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Hur ska ni andra göra med er barnledighet, hemma länge, dagis, dagmamma osv?
Det lutar mot att vi kommer vara hemma med Alice till slutet av Augusti, nästa år, då hon ju nästan är två år. Då kommer hon skolas in på dagis. Vi kommer nästan få leva på bröd och vatten men det är det värt tycker jag :wink: Vi kommer nog försöka få ett litet syskon till Alice så kanske kommer det så lägligt att Alice kan vänta till hon blir tre innan hon börjar på dagis :wink:

Ålningen går framåt här. Alice använder nu både armarna och BÅDA benen :lol: Dock har jag svårt att bedömma om det är korsvist eller parallellt. Men har för mig att vi diskuterat detta tidigare i tråden. Någon som minns? Jag kan ju givetvis ta mig en tillbakablick men tråden har ju blivit lång nu :)

Här kämpar vi nu med två lurar och jag har lite problem i skarven på lunchluren då Alice gärna vill vakna efter en timme. Vid halvfemtiden på kvällarna brukar hon vara jätte trött och jag får kämpa för att ha henne uppe!

Tänk att våra älsklingar börjar närma sig ettårsdagen med stormsteg :!: :shock: :)
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Känner mig oxå :!: :shock: :) över att vi närmar oss ettårsstrecket i hög fart. Kommer på mig själv att vara kvar mentalt någon stans kring åtta månader, i alla fall skulle jag kunna råka säga att Joar är åtta när någon frågar.

Jag börjar jobba 13 augusti och det känns :!: :shock: och bara lite :) . Men pappan tar ju över och är SÅ lycklig över att vara hemmaförälder att jag förstås är supernöjd för allas vår skull egentligen. Och efter nyår ska vi båda jobba halvtid och vara hemma halvtid, så då blir jag ju delvis hemmaförälder igen. Framåt tvåårsdagen får vi se hur vi löser det. Hoppas liksom Sidda75 på syskon (men pappan tänker naturligt nog mest på sin kommande föräldraledighet med J och har inte så mycket tankar på syskon än).

J är mest muskelbyggare, ständigt ute på egna upptäcktsfärder. Särskilt sen han knäckte krypkoden för några veckor sedan, nu kan han ägna sig åt egna utflykter och projekt hur länge som helst. Inte bara fysiska såna, gillar även att sitta själv med sina böcker långa stunder och bläddra, peka och titta noga - en ganska intellektuell muskelknutte alltså :wink: Dock inte så hungrig av sig, tvärtom verkar han klara sig på ett minimum av mat - gillar han inte det som serveras käkar han bara det nödvändigaste och är nöjd så. Har alltid ammat kort och effektivt, aldrig snuttat vid bröstet utan bara dragit i sig det han vill ha på tio minuter och sedan visat tydligt att han är färdig. Oftast har han varit rätt högljudd både vid amning och insomning, knorrar och gnölar, fast ganska nöjt, skriker aldrig upp sig. Men sen någon vecka tillbaka är det rena sparriscirkusen, gråt och tandagnisslan stående vid sänggaveln. Vi solfjädrar honom nästan helt till sömns och hoppas det går över. Annars är han ofta väldigt nöjd, äter och sover bra när han väl somnar.

Fast nån korsvis ålning ser det inte ut att bli. Min dagliga uppmuntran under flera månader verkar inte ha bitit ett smack. Men nu är det i alla fall full fart på krypningen, så jag hoppas att de flesta bitarna faller på plats ändå :!:

Under sommaren är vi mest i stugan i skärgården där J stortrivs med all utevistelse i ur och skur bland pinnar, kottar och båtar och med att ha båda föräldrarna och mormor omkring sig. Nu har vi mellanlandat en vecka hemma och det är skönt det med. Känns som om J växt en decimeter på ett par veckor, sticker upp mycket högre bakom soffbord och andra möbler :shock: Ska på tiomånaderskoll på torsdag, då får vi se om det stämmer :D
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Nian
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 15:45
Ort: Bryssel, snart Stockholm

Inlägg av Nian »

Hej alla,
Nian har.
Apropa 10 manaderskontroll... vi hor inte hemma i nagot system annu har i Bryssel sa vi gar ingenstans pa koll, utan vager o mater sjalva hemma bara. Var pa tremenaderkontroll i England innan vi flyttade, det ar allt.

Kan ni inte beratta for mig (eller finns det nan sajt?) vad de kollar sa kan vi ocksa kolla?

Tack o sommarkramar fran ett kallt Tyskland dar jag ar pa tjansteresa...

ps. apropa barnomsorg, har jag skrivit redan att jag borjade jobba nar Griffin var 3 manader, Pappa ar hemma. Griffin gar pa dagis 2 dgr i veckan, och allt gar bra, hemma o pa dagis alltsa. Det ar lite ovant att jobba forst, men sen ser man att det funkar och da kanns det battre.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Hej Nian, tack för uppmuntran inför jobbstarten :D Jag vet ju att Joar (och pappan!) kommer ha det kanon, så det är bara vemod över ett underbart år som spökar. Tror oxå det kommer kännas ok när vi väl är där. Men som sagt, jag är glad över att jag ska få vara hemma på deltid igen till våren och få tillbringa mer tid med J igen. Ska bli spännande att se hur det funkar att jobba och vara hemma på halvtid.

Återkommer när jag vet vad morgondagens 10-månaderskoll gick ut på.

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Anna&Viktor
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 17 jan 2007, 10:15
Ort: Nyköping

Inlägg av Anna&Viktor »

Vi hade också 10-månaderskonroll härom dagen. 9300 g och 76 cm. Forfarande under kurvan, men inte lika långt under...

Först fick Viktor två klossar (som han provsmakade på :) ) och BVC-sköterskan knackade två andra klossar mot varandra och försökte få Viktor att göra likadant. Viktor tog hennes klossar och smakade på dem också. Inget knackande. Vi satte ner Viktor på golvet och hon ställde några frågor om han förstår något eller några ord, hur han sover och äter mm. Viktor hittar klossarna och säter genast igång att knacka dem mot varandra.... Sen var det test av pincettgreppet och det grejade han fint.

Vi är på våg på semestertripp till norraste norrland så det dröjer nog tills jag tittar in här.

Njut av sommaren allihopa!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Anna&Viktor: kan ni inte passa på att titta in här då om ni passerar Luleå??!! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Krypningen har börjat ta fart, ingen korsvis ålning här heller :( . Teo har börjat att ställa sig upp på allt nu, full fart hela tiden . Jag skall vara hemmma ett tag till, sen skall sambon ta över, men det beror lite om han får ett nytt jobb som han sökt, då kan han ej vara hemmma sä länge, annars blir det ett 1/2 år. Vi kan vara hemma i 2 1/2 år med Teo, längre blir det om vi skall skaffa ett syskon till :D . Kolla på förskolor förrut, vi har en förskola som är privat som har gymnastik, mycket ute, musik, ekologisk mat på schemat, även hjälpa till på dagiset ex. "städa", sen har jag ett dagis där vi bor oxå, som är koperativt, man får hjälpa till själv, vara där ngn. gång i månaden, göra inköp av mat, vara med o bestämma hur dagiset skall fungera. Men det är ju ett tag dit, skall ej jobba mer än 6 tim./dag när jag börjar jobba. Han äter fortfarande bra, använder ingen sked ännu, den åker ner på golvet :wink: . I går kröp han omkring i en lekpark o åt sand o lite klöver blommor slank ner oxå :roll: . Centrum har vi sett är viktigt för Teo om vi är ute tex. lekparken, han kollar om vi finns kvar på samma plats om han ger sig i väg på egenhand lite då o då. Han har börjat med att han vill sova på ensamleken. Skriver ett inlägg på det på ett annat forum..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"