Säker sovare utan SHN med fnurra. Ska jag kura?

Skriv svar
eilenna78

Säker sovare utan SHN med fnurra. Ska jag kura?

Inlägg av eilenna78 »

Min lilla älskling är nu 5 månader och ända sedan han var innan månaden har han sovit jättebra! Vi har alltså aldrig behövt SHN-kuren.
Han sov 11 h i sträck under natten fram till för ett par veckor sedan. Då började han visa oro på kvällarna i sömnen. :cry: Det räcker dock med att bara gå in och vända på honom för att ska snusa vidare. Men detta kan behöva upprepas ett par gånger varje kväll.
Detta gnäll har även börjat på tidiga morgonen runt 04-06 nu.
Vissa nätter sover han fortfarande jättebra, men de nätter då han ligger och gnäller och snyftar i sömnen har nu blivit fler än de bra.
Om man inte går upp och rättar till sovläget för honom leder det till att han vaknar på riktigt. (sover på sidan)
Vad ska vi göra för att vår kille ska sova lugnt natten igenom igen?
Är det bara en fas med drömmar eller bör vi köra en kur? :?:
Jag har varit extremt bortskämd med en problemfri liten kille hittills så nu är jag ett frågetecken... Vad göra? :?: :?: :?:
Mamma till Elias 07 02 14
Elle

Inlägg av Elle »

Hej eilenna78!

Välkommen till Forumet :D

Så här skulle jag göra om jag var i din situation:

:arrow: Lägga honom på mage när han ska sova, de flesta barn sover mycket djupare och lugnare på magen. Jag förutsätter att ni har larm :?: :!:
:arrow: Se till att sonen får röra sig mycket på magen på golvet på dagtid och på så sätt träna vänding till rygg/mage då.
:arrow: Låta honom ta hand om uppvaken själv utan att gå in och vända. Han KAN somna om och sova i annat läge.
:arrow: Vid behov ge en ramsa som förmedlar "det är lugnt, du kan somna om nu och sova tryggt". När han somnat om och sovit i tio minuter kan ni gå in och vända.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
eilenna78

Inlägg av eilenna78 »

Tack Elle! :D

Jo då, självklart har vi larm! :D Har ändå varit för feg för att lägga honom på mage... :?
Ska testa och se om han somnar om... Vi har ju varit hos honom på några sekunder efter att vi hört honom.. Oftast så gnäller han då med stängda ögon så jag vet inte om det räknas som att han har vaknat?
Har iaf infört en ramsa nu och hoppas den sätter sig.
:D
Elle

Inlägg av Elle »

Tänk på att ATTITYDEN är A och O i barnavård. Så bestäm dig för magläget och se till att ramsan sätter sig :wink:

/Elle
eilenna78

Inlägg av eilenna78 »

Ja, det har jag tagit fasta på så det tränar vi hårt på nu! :D
Det fungerar finfint när man lägger honom för natten! Från att jag lägger honom i sängen tills det att han somnar brukar det inte ta många minuter. Då kör jag Annas buffning, fast på sidan då, i ca 20 sek, sen kommer John Blund på en gång!
Det är uppvaken mitt i natten som blivit ett problem...
Hur viktigt är det med den totala mörkerläggningen av rummet?
Har fått för mig att han vaknar när det börjar ljusna ute... :?:
Vi har bara persienner och ingen rullgardin. Kanske skall införskaffas?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Jag låter Elle fortsätta svara på alla sömnfrågor, hon är toppen bra!! =D>

Hur viktigt är det med den totala mörkerläggningen av rummet?
Har fått för mig att han vaknar när det börjar ljusna ute...
Vi har bara persienner och ingen rullgardin. Kanske skall införskaffas?
Låt mig säga så här... Hur viktigt som helst, för att inte säga AVGÖRANDE! KOLMÖRKT är ordet!

Det går att lösa tillfälligt med allt från tejpad sopsäck, upptejpad aluminiumfolie till svart lakan som man klämmer in runt fönstret om man öppnar och sen stänger.

Om du sen köper en helt mörkläggande rullgardin rekommenderar jag att du köper en som är MYCKET för stor så den går långt utanför kanterna på fönstret, gärna 10-20 cm utanför på sidorna och sen kan du fästa den ända uppe i takhöjd långt ovanför fönstret.

Vi har en "slaktad" rullgardin som vi sytt kardborrband på runt 3 sidor och sen klistrat motsvarigheten på väggen, så sätten är många, tänk ordentligt så det verkligen blir KOLMÖRKT!

Lycka nu till med att få in ramsan och det sköna magläget, och öva massor dagtid på vändningar och ålningen! :lol: :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
eilenna78

Inlägg av eilenna78 »

Tack Tors mamma! :D

Jag ska snart tejpa upp aluminiumfolie! :wink:

Inatt vaknade han vid 04 och det tog hela 45 min innan han sov igen!!! :shock: Det är längre än vad han någonsin varit vaken på natten! :(
Gjorde ett totalt misslyckat försök att få honom att ligga på mage, men det slutade i en tvärilsk liten kille som grät krokodiltårar... :cry:
Han har aldrig gillat magläge i vaket tillstånd och det löste han genom att vända sig till rygg igen på sin 10-veckorsdag... Det är först nu som han visat sig någorlunda intresserad av att ligga på magen och upptäcka världen. Misstänker att han har insett möjligheten till förflyttning i det läget... :lol:
Bör jag försöka med magläge igen tycker ni?
Det här med ramsan... Han sover i vårat sovrum nu och fram till efter semestern, ska jag ramsa när jag ligger i sängen om han vaknar på natten eller ska jag gå upp först?
Vet inte om det är för att han inte är van, men som det är nu så blir han nyfiken på mig så fort jag börjar ramsa efter att han kommit till ro, och då får man ju börja om igen... :?:
Hur göra?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen!

Ja, det handler inte om att "försöka med magläget", då ger ni inte sonen några klara svar. Ni måste bestämma er för hur ni vill göra och köra på det utan tveka en sekund. Då först kan ni svara på sonens frågor utan tvekan.

Har ni planer på att flytta honom till eget rum? Om inte, sätt upp draperi ca en meter från hans säng så han får en egen vrå i ert rum och att han absolut inte ser er vid ev uppvak.

Jag tror att magläge(utan strumpor) på golvet med roliga saker att undersöka framför sig, total mörkläggning, magläge nattetid, egen vrå eller rum och ramsa som svar vid behov nattetid är lösningen för er.

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"