Löss

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
nilam

Löss

Inlägg av nilam »

Hej

Storasysters kompis har fått löss....det kliar på mig, fast jag inte sett något på mina tjejer :? .
Läste i min barnläkar bok att äggen kläcks efter 2 veckor, kan det då finnas ägg som lever i mina barns hår utan att jag sett något löss och hjälper det att luskamma?? Har fått låna kompisens luskam.

Finns det någon med värdefulla tips och kanske något alternativ till allt kemiskt som finns på marknaden :?:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kan inte allt, men ja, det hjälper att luskamma då faktiskt gnetterna också hänger med till stor del.

Hälsokosten har visst något lusmedel också.

Har också hört att det finns luskammar som går på batteri och ger de små rackarna en liten, liten stöt och därmed dör. Helt giftfritt och märtfritt för barnen. Fast skall vara fasligt dyr.

Vart man hittar detta fantastiska vet jag dock tyvärr inte.

Jag som har pojk kommer raka håret om det uppstår. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Den elektriska är jättebra men 500:- får man nästan betala. Jag lånade av Felicias mamma när hon fick, tycker att det är jättedyrt för något man inte använder så ofta.
Tror hon köpte på apoteket...

Men det är vad jag vet det enda utan kemiska tillsatser...
Nästan så det kliar på mig också...

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Tack Torsmamma och Tessan

500kr är lite mycket för min plånbok :wink:

So far so god :? inga lusar :shock: i sikte.

Kommer nog att köpa en luskam så man har hemma iaf, det lär ju inte vara sista gången man hör att kompisar har det.

//N

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Finns för 169 kr på Clas Ohlson! Har en, men vet inte om den är bra - har aldrig behövt använda den! \:D/

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389883
Lus kam.
Ett utmärkt alternativ till kemiska behandlingar. Den dödar alla huvudlöss och befruktade ägg den kommer i kontakt med genom en liten, för människan, ofarlig elektrisk stöt. Lämplig för vuxna och barn över tre år. Ett rent och enkelt sätt att bli av med löss från hårbotten och hår. Driv med 1 st 1,5V R6/AA batteri (medföljer ej).

Artikelnummer 34-6999
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Undrar varför man måste vara tre år? Vore ju bra annars om Karl skulle få löss. Hans kompis har haft det. :? Men det syns inga än. Hur lång tid tar det innan dom syns?
summer

Inlägg av summer »

Hej.
Jag hittade denna "Nitfree" på denna sida:

http://www.lusfri.nu/

Där kan du köpa den mycket billigare än t.ex. Matas. Du kan använda den utan kemikalier - och den är mycket bra. Vi kämpade på med löss tre gångar innan jag köpte den och bara efter 1 behandling med Nitfree var dom borta :D
Den tar också äggne bort

(kostar 299) - men behandlingarna från apoteket kostar jo redan 80-90 kr!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Har nu för första gången i år haft löss hemma och förstår nu att det definitivt inte är den sista. Med jämna mellanrum kommer det lappar från skolan...så helt klart kan det vara värt att lägga några kronor på något som fungerar. :? Apotekets smörja kostar en hel del och det går åt mer än vad man tror. Dessutom många löss resistenta mot det medlet samt luktar pyton.

Det finns också en mojäng som man kopplar på dammsugan. Ska tydligen vara mycket bra. Jag har bara provat den en gång och det blev lite rörigt då lillen var alldeles ny. Tog lite tid nämligen men håret blev ruskigt välkammat. Har dock två tjejer med långt tjockt hår. Samt en skallig liten kille... :wink: Har ingen hemsida men sök på google så kommer det fram.

Tror det kan ta upp till en vecka innan de syns.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
nilam

Inlägg av nilam »

Lite uppdatering....

Efter 2 veckor märkte jag i storasyster hår, det var solklart att det var löss, fick panik nja inte panik kanske men TREVLIGT var det inte :roll:

Jag hade varit inne på lusfri. nu och sett infofilmen (rekomenderas) tittade på återförsäljare och fann en i närheten och där kostade den 249kr.

Vi använde kammen i 3 dagar och det fungerade kanon, tack för tipset Summer, jag rekommenderar verkligen den.

//N

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"