3 åring vill inte ha nattblöja - inte torr på natten

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
summer

3 åring vill inte ha nattblöja - inte torr på natten

Inlägg av summer »

Hej.
Jag har inga andra ställen att vända mig; Jag har sökt och googlet etc men ingenstans kan jag hitta info om vad jag ska göra!

Min flicka på 3 år vill inte ha nattblöja längre. Blöjan har aldrig varit torr på morgenen och nu har vi provat i snart en vecka utan blöja - och varje natt har det varit samma sak.

Jag har provat att vakna henne 2-3 gångar per natt och ibland hinnar jag - men oftest inte. Hon vaknar inte själva när hon kissar.

Jag tycker att det må kännes hemskt för henne när vi byttar laken etc ibland flera gångar per natt. Hon vet jo vad som har hänt.

Jag lästa i BB att när man först har sagt "slut" så ska det vara slut! - Det är inte jag som har sagt nånting om att sluta med blöjan - men henne själva. Vi har fortfarende blöjar i huset, men hon har inte ens frågat efter dom.

Ved tuppluren (1 timme) på dagen går det bra :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Kanske hittar du något i den här tråden, som också har en del länkar i sin tur!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12296

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
summer

Inlägg av summer »

Tack - jag har redan läst det innan jag gjorde ett nytt meddelande. Skillnaden är att hon inte vill ha blöja på sig. Det är inte jag som har bestämt att hon ska sluta. Om jag frågar säger hon "Jag vill sova utan blöja".
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Okej :D
Använder du byxblöjor?
Annars kan ju det vara ett alternativ, det känns inte lika "blöjigt"...
Om det vore min tös, skulle jag nog helt "enkelt" ta på blöjan, inte diskutera det så mycket, ta ledningen, du vet :wink:
Hellre det än byta i sängen flera gånger varje natt när hon nu inte verkar vara riktigt redo!
Och inte säga "när du slutat kissat på natten slutar vi med böja" utan istället säga "när kisset slutar komma på natten, DÅ tar vi bort blöjan!"

Så skulle nog jag ha gjort :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
summer

Inlägg av summer »

Nej, det är vanliga blöjar.
Jag sagde det till henne i morse när hon vaknade med en blöt säng (igen) och då svarade hon "Jag är en stor flicka - jag är inte någon bebis - jag behövar inte blöja!!!" - hon närmast skrek.

Hon ska ha et syskon om några veckor - men jag trodde da att barnen ville gå tilbaka i utviklingen - inte att dom ville vara störra???
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag skulle nog inte fråga eller diskutera detta så mycket alls, utan ta på blöjan på kvällen, med attityden av fullständig självklarhet!
En del beslut kan och ska de små inte fatta ännu, och den här gången vet du vad som är rätt, det gär inte hon!
Så jag skulle ha införskaffat byxblöjor, tagit på dem i samband med t ex tandborstningen och vid protester så hade jag lugnt sagt
"när kisset slutar komma på natten, då tar vi bort de här byxorna!" och inte frågat henne vad hon tycker om saken :wink:
/Mia
summer

Inlägg av summer »

Hej.
Jag har inte diskuterat det med henne utan det var bara så hon reagerade när jag sa det til henne.

I kväll får hon ha blöjan igen. så får vi prova senare igen utan blöjan - när den har varit torr några nätter.
Tack.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är jag säker på är rätt strategi :!:
Berätta gärna hur det går!
/Mia
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"