Stora flickan, 3 år och 2 månader är inte någon SS längre. Nattningen tar evigheter och ramsan biter inte. Vi har, dumt nog, börjat med tokigheter som att gå dit när hon ropar, ge böcker, byta böcker, nya gossedjur osv...
Kortsiktigt funkade det, hon slutade skrika tillfälligt. Långsiktigt. Ja... nu sitter vi i fel båt, så att säga.
Tokigheterna slutar inte här... Hon får ha sovrumsdörren öppen eftersom hon är så mörkrädd och annars är livrädd för att sova i sin säng. Hon drömmer hemska mardrömmar om ormar, krokodiler, borrar och annat hemskt och gråter i sömnen i stort sett varje natt. Ofta vaknar hon och vill inte sova i sin säng eftersom hon är så rädd. Det tar mycket övertalning för att ändå få henne att somna om. Ramsar vi skriker hon ännu högre - tills hon kräks.
Hon skriker även rakt ut om hon vaknar till och märker att dörren är stängd. Detta gör att rummet är ganska ljust och kanske är det därför hon vaknar redan vid 6-tiden? Vi har aldrig lyckats få till morgnarna. Gav väl upp efter några månaders envist gnet.
Jag kan inte minnas hur länge det hållit på, men i stort sett sen vi flyttade, för 7 månader sedan, som jag minns det nu. Eller kanske sen hon blev storasyster för 4 månader sedan? Det har hur som helst varit stor omställning för henne. Hon går dock kvar på samma dagis (kort flytt).
I övrigt kan man väl säga att hon även lärt sig prata MASSOR under denna period och har en fantastisk fantasi och mycket spring i benen. Hon är envis som en oxe och trotsar härligt mycket!
Vi vill att barnen ska börja dela rum om några veckor, då lillebror blir 5 månader, men vet inte om vi kan få det att funka.
Ja, det var långt och svamligt... hoppas ni kloka kan hjälpa mig reda ut det här.