Tillämpar standardmodellen men behöver hjälp..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Köp en som är HELT mörkläggande och gärna flera decimeter bredare än fönstret :!:

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Hej på er.. :heart:

Mörkläggande persiennen sitter uppe o imorse vaknade han en timme senare, 6.35, så med bara en morgon som kött på benen så har det nog med ljuset att göra :) ..vi får se de närmsta mornar.
Vi har dock ett annat problem som vi sliter håret på oss för nu :?

1.
Sedan vi vagnade bort första nattmålet vid 01 så har han börjat vakna mer på natten. Innan vaknade han inprincip Aldrig på nattetid förutom vid 01 och 04 för att äta. Nu händer det att han ofta vaknar upp, förutom runt 01, 1-2 ggr till per natt.
Vi slopade 01-nattmålet för någon vecka sedan, o som sagt, fortf vaknar han till omrking 01-tiden o då får man vagna honom i några min.
Hur länge "brukar" det sitta i? Är det vanligt att de vaknar upp några extra ggr efter en sån förändring?

2.
När man ska buffa, tillrätta lägga o solfjädra (vi har försökt oss på det igen) så blir han ibland såååå arg, spänner sig som en båge med all sin kraft o nästan vänder på sig o börjar skrika ju mer man försöker få han att ligga ner. Och så fort man släpper åker huvudet spikrakt upp. Det känns som ett övergrepp tillslut när han anstränger sig med allt han har o blir så fruktansvärt arg. Gör vi rätt? Ska det vara så?

Snälla hjälp oss med dessa frågor..
Kramar från oss
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

När man ska buffa, tillrätta lägga o solfjädra (vi har försökt oss på det igen) så blir han ibland såååå arg, spänner sig som en båge med all sin kraft o nästan vänder på sig o börjar skrika ju mer man försöker få han att ligga ner. Och så fort man släpper åker huvudet spikrakt upp. Det känns som ett övergrepp tillslut när han anstränger sig med allt han har o blir så fruktansvärt arg. Gör vi rätt? Ska det vara så?
Som jag ser det och med min erfarenhet från Tor som gjorde EXAKT samma sak. Han skriker dig FRÅN sig och inte till dig, om man säger. Blir de arga av buffning så är de inte ledsna utan ARGA, och detta har man all rätt att vara, skitförbannad hälsar Tor :x .

Det andra som kan vara är att tekniken inte är rätt och att ni vagnar såååå mysigt annars att varför skall man inte få det :?: :x

Jag fastnade ju i vagnträsket och gick över till buffning, då blev Tor precis lika skitförbannad som ni beskriver er son. Då slutade jag buffa och buffade ENDAST när han var ledsen. :wink: Har inte behövt buffa denna killen mycket och ibland har det kännst som om man bara behövt "hota" med buff.

Ni måste göra baksteg för att Viggo skall kunna göra framsteg :wink:

Dagarna, mat, mat och mera mat.
Sen skulle jag bekräftelseramsa honom lite mera, gärna när han nästan somnar och även om du passerar när han sover så kan man ge en mjuk skön bekr. ramsa i ett par dagar.
Jag har gjort så på Tor när han var under 4 mån för att just ramsan skall sitta som berget.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Tack för ditt svar!

Det som känns oklart för mig är vad vi ska göra istället för buffningen för att få honom att somna. Om vi vagnar när han ligger med huvudet upp far det fram och tillbaka så mycket att man blir rädd att han skall bli skadad.
Förstår inte heller varför han har börjat vakna halvtolv, halvtre och andra underliga tider sedan vi tog bort ettmålet. När vi först tog bort det vaknade han bara ett.
Ska han fortfarande matas enligt standardmodellen på dagen, dvs om han äter vid t ex elva, ska han få det andra bröstet före tolv?

Mvh

/Viggos pappa
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Kanske dags att köra ett öka mjölkmängden program?

Hur ser ert schema ut?

Pumpar ni något? Detta brukar underlätta att göra på morgonen och servera i flaska om kvällen som kvällsslurk. Då står de sig bättre om natten :wink:

Runt 3 mån brukar de vilja ha lite mera mat, och då är det bra om man kan öka mjölkmängden då tålamodet att ligga och amma läääänge brukar tryta en del. Jag fick "efterjaga" med flaskan efter vissa måltider för att vara säker på att Tor verkligen var mätt när han fyllt 3 mån. :wink:

Viktigtas är att de äter inom 1 timme, om detta inte blir exakt enl. SM med B1,rap,B1 rap, paus B2,rap,B2,rap vaken är inte lika viktigt. Viktigt är ATT han äter på timmen ni har.

:idea: En del ammar B1 och när tålamodet tryter lite och mer mjölk inte kommer på en gång vänder de snabbt och kör B2 allt i ett svep.

Vid 4 mån introducerade jag mera matnyttigt för han blev faktiskt inte HELT mätt på bara BM. :cry:

Nedan är mitt ökningsschema jag använt många gånger. :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Min mjölk svämmar över bokstavligt talat, så jag tror inte att det är det som felas.
I så fall skulle det vara näringsvärdet, för kvantitet finns det.
Det sprutar ur mina bröst, så mkt att det snarare kan bli ett problem att det kommer för mkt, för Viggo hinner inte svälja o kan då bli sur.
När han släpper bröstet o jag trugat o han inte vill ha mer o jag provar att handmjölka ett drag så far det iväg en stråle igen, så jag tror som sagt inte att det är mängden mjölk som är problemet.

Innan vi bestämde oss för att vagna bort första nattmålet så provade vi en kväll att ge ersättning innan han fick bröstet sista måltiden med förhoppning om att han skulle sova över första nattmålet, men den natten sov han inte längre för det. Så vi provade inte det fler ggr.

Men vi ska prova ikväll igen med att ge ersättning + bröstet, tänkte t.o.m prova det de 2 sista måltiderna.
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Vi tog exemplet på schema från tråden som länkades, o har ändrat på det så det passar Viggos rytm, o resultat är detta:

07.00 vakna
07.00 mat1
08.30-9.15 Sova 45 min
10.00 mat2
11.15-13.15 Sova 2 tim
13.45 Mat3
15.30-16.15 sova 45 min
16.30 Mat4
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmat


O när han äter så får han andra bröstet inom en timma.

Vi pumpar inget då mjölken flödar som den gör..
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ett litet ps. som många verkar missa med mat och sov....

Det är hur mycket mat man får i sig på dygnet 1000ml/24 timmar som räknas. Och det kan också ta flera dagar innan (typiskt är 2-4) kroppen fattar att man skall äta annorlunda än man gjort tidigare.

Så har ni gett ersättning 1 kväll så speglar detta inte på något vis hur nattsömnen är just den natten :wink:

På Tor har jag märkt att det jag ger som mat kan spegla på nattsömnen 2 dygn senare.
Har du så mycket mjölk så handmjölka ur det "feta" på slutet och servera i flaska, det är ju nyttigare än ersättning :wink:

Också bra att ha i frysen och laga mat på senare, samt idag ger jag fryst BM som måltidsdryck till Tor och även bra till gröten så småning om :wink:

Jag kan säga att med facit i hand, så fullkomligen "sprutade" min bröstmjölk också, bra drivreflex. Detta gick lite för fort för Tor, detta innebar att han lärde sig att till slut svälja undan lite ok men inte jobba för att få fram nya omgångar. Typ suglat... :cry: Jag hade inte heller massa mjölk utan som sagt bra drivreflex bara :wink:

Kanontoppen schema :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag kan också säga att trots floder av mjölk så gick det ner extra vid tre månader, och trots att jag också kunde mjölka ur mer efter ett avslutat mål. Jag ammade ett helt mål, fyllde på men 100 ml ersättning/pumpmjölk och ammade en skvätt till på det. :shock: Då kom de fantastiska nätterna tillbaka. Se tråden om de felaktiga novemberbäbisarna! :wink:
Jag vet inte vad som händer, men faktum är att tre månader är gränsen för när man inte får ge mjölk till neo längre, efter som det händer något med den då, och vi hade samma teori som TorsMamma, att de blir lite hungrigare utan att fatta det själva. Ge det ett till försök, det skulle jag göra! :D
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Vi kämpar på med att få i mer mat då Viggo, precis som ni säger, vill ha mer mat.

Flaska är nog tyvärr o glömma, för han vägrar ta den helt plötsligt, har försökt i 3 dagar nu, ska försöka idag igen, men sen så ger jag upp på det (för ett tag i vart fall ;) )

Har dock en fråga som fortfarande klingar i huvudet.
Sen vi tog bort första nattmålet har det blivit anarki på natten.
Innan vi tog bort det så vaknade han aldrig förutom vid 01 och 04 för att äta.

Nu kan det bli lite när som, o tidigare än 01 med.
VARFÖR?

Är det för att han är hungrig? För att det tar tid för honom o börja äta mer på dagen nu för att kompensera det missade nattmålet som han alltid fått tidigare?
O olyckligtvis har det fallit in med tillväxtperioden?
Eller?

Hur lång tid "borde" det ta, för att få ordning på natten efter man tagit bort första nattmålet?
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Man får räkna med tre nätter. Se inte tillbaka och inte åt sidorna. Stå fast vid det beslut du fattat i hans intresse och se framåt.

Hungrig så han riskerar att svälta ihjäl är han inte, törs jag lova.

Däremot ska du inte "köpa" att han inte behagar ta flaska vid första försöket (eller trettonde). Kör Dr Brown och ömma järngreppet, tillsammans med en Attityd av Självklarhet medan du tittar på annat och jagar orosvargarna på porten - en oslagbar kombination :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Efter månader av inspiration av Barnaboken gjorde vi det äntligen
by-the-book o redan 4:e natten så sov våran älskade Viggo 12 timmar.

Allting har funkat galant, han gled in på schemat med en gång, både dag o natt men nu helt plötsligt (vi är på veckan efter uppföljningsveckan) så börjar han trassla med dagslurarna.
Är det vanligt att de sover bra först men börjar trassla efter ett tag?
Värst är det när lurarna är utomhus.

Han började med att lägga ner huvudet själv när han skulle sova, man behövde inte ens lägga tillrätta, för det gjorde han själv, men nu så är hvududet ståtligt upp när man lägger ner han. Sen gnäller han ev. lite efter en stund o sen när man ramsat igen o ev lagt tillrätta så somnar han.

Några tips, eller gäller det bara att vara ihärdig?

Sen har vi en fråga om marginalkvartarna. Om man tillämpar den på insomnadet ska luren endå vara tex. 45 min eller ska den sluta enligt schemat?

Tar det alldeles för lång tid så har jag förstått att luren blir en 20 minutare.

Kan man använda marginalkvarten både i bröjan o slutet av den långa luren på1,5 h om det krisar? Dvs så luren blir tillsammans 30 min kortare.

:heart: Hälsningar Therese, Jens & Viggo
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Är det vanligt eller gör vi något fel?
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker ni gjort ett SUPER JOBB!!! :thumbsup:

Det är vanligt att det går som på räls första dygnen och att man har lite "bakslag" i uppföljningsveckan. Oftast därför att du som förälder börjar slappna av och tycker det går bra och inte forsätter backa. Och även när de små börjat förstå att det är nya rutiner så måste man ju få fråga lite titt som tätt om ni fortfarande VET vad ni håller på med? va, va, va? Svaret är ju ATTITYEN av SJÄLVKLARHET, vi VET vad vi gör så du kan lugnt fortsätta sova. 8)

Det är därför som SHN är ett sätt att leva och en process där man ger sitt barn mer och mer förtroende.

Vid 5 mån är det 15 timmar sömn som gäller. Hur ser schemat ut? Jag förlade alla lurar i sängen främst den långa och hängde en filt över för att spärra av synintryck. Då kunde Tor själv komma till ro lättare bedömde jag det som efter 4 mån. Han behövde få böka och hitta en sov position som han ville ha för att sova gott.

:arrow: Så håll banan, skratt till go natt i massor.
:arrow: Lita på ramsan som det jobb den gör.
:arrow: Skjut alla vargar!
:arrow: Kanske revidera schemat en aning?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
0205
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 11:04
Ort: Stockholm

Inlägg av 0205 »

Tusen tack för ditt svar, precis vad vi behövde för att stärka Attidytyden av självklarhet :D
Satt o diskuterade vid frukostbordet om vi sänkt "garden" lite, och det är nog så, som du säger.

Schemat ser ut så här:

07 vakna

ca 07.00/07.30 mat

09.00-10.30 sova 1,5 h

11.00 mat

12.45 sova 45 min

14.00 mat

15.45sova 45 min

17.00 mat

18.00 välling

19.00 Godnatt!

Så det blir 15 h sömn. Eller bör vi ändra? han är inte lika trött alltid när det är läggdags på dagslurarna nu för tiden.
Funderat om vi skulle ändra lite, men det blir ju 15 h.
:heart: Äntligen kom Viggo 07.02.08 :heart:
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"