Min teologiska hembibbla är värd pengar, men...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Min teologiska hembibbla är värd pengar, men...

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Jag sitter här med ett dilemma som jag inte vet hur jag skall lösa. :?

Jag har efter min pappa ärvt en del böcker varav en del är faktiskt värt pengar: Septuagintan på grekiska och annan teologisk litteratur som inte trycks längre.

Problemet är att det tar plats i bokhyllan och vi har möss på vinden. :?

En del böcker som jag ärvt efter honom åker ut nu - de som inte tillhör den teologiska avdelningen och som ingen ändå kommer att läsa - men de här böckerna som han med stor möda beställt från Tyskland och som jag nu sitter på skulle jag vilja antingen sälja eller bevara på ett vettigt sätt.

Sälja: till vem? Vart? Vilka kan var intresserade? Någon som vet?

Bevara, ifall Hugo eller Sofia blir intresserade av språk/teologi: hur? Inte i bokhyllan, det tar för mycket plats! Vinden? Hur - med tanke på mössen?

Hjälp! :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ni som har präster i familjen, jag undrar om ni skulle kunna fråga lite vad det finns för ställen som skulle vara intresserade av att köpa exempelvis

Septuaginta -
Vetus Testamentum Graecum
Duodecim prophetae
(Göttingen verlag 1943)

Handtryckt papper, tyska - grekiska

och

ytterligare en, men Jeremias istället

Ieremias - Baruch - Threni
Epistola Iermiae (1957)

Också handtryckt papper...

Jag vet inte alls var jag skall börja fråga... :roll:

Om du tar dig tid, tack! [-o<
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej Päivi! :D
Grannen är präst och har just fått barn så jag ska gå dit med en gåva, jag frågar honom då! Kan dröja några dagar för vi åker till Öland på lördag...
Hoppas du orkar vänta :wink:
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

Vad glad jag blir! Tack!

Klart jag klarar att vänta, de här böckerna springer inte iväg, precis... :wink:

Vad roligt att du vill hjälpa! :D
Sommar

Inlägg av Sommar »

Då återkommer jag om en dryg vecka!
Ha det gott! :D
Mamma till Annie 051020
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan hända att vi då smitit iväg mot landet i öster, men jag lär nog se vad som händer här även efter semestern, den långa... Och Gastsjö-tripp!

Här skall säljas böcker! :lol: På grekiska... :P
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag anser helt kallt att man ska spara och bevara saker för sin egen skull, inte för något annat eller någon annan.
Klart att man sparar vissa saker för barnen, men det är ju troligen sådana saker som ju själv uppskattar att dina föräldrar har sparat, eller sådant du önskar att de hade sparat.

Så känner du i hjärtat och magen att du vill behålla böckerna så gör det, annars försök ta reda på var du kan sälja för mest pengar :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Har inga förankringar... Men tänkte bara att det borde vara en god idé att söka intresserade köpare i tex. Lund eller Uppsala! Kanske det finns någon som kan sätta upp lappar på plats - var nu de teologie stud. kan hittas på respektive ort?

Sen finns ju Bokbörsen på nätet. http://www.bokborsen.se/ Det verkar ganska enkelt att sälja där, men hur lätt det är att få något sålt det vet jag inte.

Jag tycker iallafall att böcker är till för att läsas eller åtminstone tittas på. De ska inte ligga i kartonger på någon vind! Sälj dem du!

Lycka till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag vet så innerligt väl hur det så småningom kan se ut på en vind :roll: :oops: (vi ska byta hus, så jag vet hur våran vind här ser ut, fast nu har jag röjt bort hemska massor inför flytten...)

Men OM du nu ska spara, har jag ett litet tips.
Jag har t.ex sparat en del små bebiskläder från barnen var små. Några enstaka plagg, men ändå för bedårande för att sälja...
Jag har dom i en papplåda, som jag klätt invändigt med folie. De gillar inte mössen att tugga på... 8)
Lillasyrran förvarar allt sitt som hon sparar i plastbackar med lock.
Också det håller mössen borta.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Prostens dotter ska genast höra sig för! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Sara! :D

LO K-ina, anna håller med och känner igen... :P

Operation Rensning fortsätter. :shock: Imorgon: köket... :o
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lo, K-ina, anna; håller med och känner igen

skulle det stå... :roll:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej Päivi!
Har nu pratat med grannen prästen! Han hade inget annat råd än att gå till bokantikvariat och höra sig för... Tråkigt efterforskningsresultat från mig :( Hoppas någon annan kommer med bättre svar till dig!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"