Vad är det jag gör för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mymy

Vad är det jag gör för fel?

Inlägg av Mymy »

Hej!

Har skrivit tidigare och haft jätte problem att få SHN att fungera på min son som nu är 5 månader.
Jag har hållt på sen han var 4 månader.

NU har vi iallafall backat tillbaka till natt 2 och det har fungerat så himla bra!
Nu vaknar han bara under vargtimman.

Det jag har problem med nu är att han har såååå mycket frågor så fort han ska sova. Han blir först jätte arg, sen jätte förbannad.
Jag försöker svara med att ramsa och ge någon buff för att lugna honom men det går verkligen inte.
När vi lägger oss på dagen tar det oss ca. 10 minuter med massa frågor och till natten tar det ca 20 min!!!!

Är det någonting jag har missförstått eller gör fel?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mymy!

Välkommen till Forumet :D

Hur gör ni när ni lägger honom? Hur är det med skrattet till godnatt(även inför dagslurarna)?

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mymy

Inlägg av Mymy »

det går jätte bra med skrattet och godnattet.
Han tycker det är jääätte roligt när vi busar med honom när han lägger sig men så fort vi lägger över honom på mage och lägger honom tillrätta så blir han så där arg och ledsen...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mymy!

Jag tror att ni behöver backa och träna på att lyssna av sonen och inte störa honom med ramsan/buffning. Gör så här när ni lägger honom: busa och skratta på väg till sängen, lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och ut med en betryggande ramsa med REJÄLT magstöd. Avvakta inget "svar" från sonen utan gå bort från rummet. Sysselsätt er med annat så ni släpper fokus på sonen och han hör att ni finns där. Lyssna av hur han låter och lyssna med öronen :wink: Blir han arg/förbannad, ja det får han ta hand om själv. Först om han blir ledsen ska han ha en betryggande ramsa. Hur noga har ni varit med bekräftelseramsan? Det är viktigt att den får sista orden de första nätterna/dagarna så att ramsan sätter sig ordentligt och sonen får med sig den in i sömnen.

:arrow: Så jobba på med att backa, avvakta, lyssna av, ge påminnelseramsa först när han verkligen behöver den och en mjuk bekräftelseramsa med in i sömnen.

Här är några nyttiga trådar att läsa och begrunda:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=331
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mymy

Minikuren

Inlägg av Mymy »

NU har jag läst här inne fram och tillbaka och hitat lite svar som jag tror kan hjälpa mig.
Min lilla kille soim är 5 månader (lite drygt) blir sååå ledsen när vi ska sova. Vi liggero ch busar som sjutton när han ska sova och han har jätte roligt men så fort som han vänds till mage så blir han jätte ledsen.
Läste här inne sen om den sk. Minikuren som man ska andvända för at bryta mönstret. Vi körde stenhårt på den i natt och var såååå jätte lyckliga när vi ramsade. Hela livet var såååååå underbart :lol: :roll:
Nu till en liten fråga här.

Lillkillen har tidigare "bara" vaknat under vargtimman och vart väääldigt svår att få att somna om. Som sagt, han blir förtvivlad över att behöva sova. Men sen i natt så vaknade han kl 00 och jag påminde honom med en jätte lycklig ramsa, och han somnade om. Sen vaknade han ca 02 och VÄGRADE somna om. Han blev sååå ledsen. Hörde honom trotts att "jag jagade vargar" och hörde att han blev alldeles för ledsen och ggick in och buffade honom. Men det blev inte bra ändå. Han somnade ca 03:30. Sen vaknade han igen kl. 05 (vilket är undefär när han brukar vakna). Sen vaknade han när han skulle. Kl 07. Han sover 19-07.
Är det verkligen okej att han ligger och frågar så ledsen? Ska man verkligen låta honom ligga på dagarna och till kvällen? Läste att man skulle sätta på glad musik och ha jätte roligt för sig själv, men hur länge är det okej att dom ligger och frågar?
Sen tänkte jag på, han brukar vända över sig på rygg och kan inte ännu vända tillbaka sig. Ska man vända honom och smita ut därifrån eller ska man låta honom ligga som han har lagt sig?
Känns som vi sitter lite fast och inte är 100 på hur vi ska göra.

Tack för ett bra forum!

Hans schema ser för övrigt ut såhär:
07: Vällingdags.
08:30-09:15 Sova
ca 10:00 Mat (Pure)
12:00-13:30 Sova
14:00 Välling
16:00-16:45 sova
17:00-19:00 Gröt, bad och kvällsskötning, välling.
GODNATT KL 19:00
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag har lite tajt om tid men tänklte åtminstone svara på en sak.

Skrattet till gonatten, var sker det? Jag uppfattar det som ni busar med honom i hans sängen, "så fort han vänds till mage blir han jätteledsen", tror jag det.
Viktigt att inte busa i sängen utan innan och på väg dit. Flyga flygplan på väg ner i sängen eller ligga med magen mot mammas el pappas huvud brukar vara poppis. Alltså busa utanför sovrummet.
Kanske löser ledsenheten vid läggningen.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mymy

Inlägg av Mymy »

Finns det verkligen ingen som vet hur det ska vara med minikuren?
Vi har lite små panik nu för att vi VET faktiskt inte hur det ska vara så vi kan inte tala om det för lilla älsklingen!!!
Snälla hjälp mig!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, en "mini-kur" innebär att man kör den vanliga kuren, fast man börjar på natt 2, alltså hoppar över första stegen, du kan läsa här på forumet i lathunden, om natt 2, 3 och 4 och jobba efetr det. MEN jag tror inte en minikur räcker för er, utan ni MÅSTE läsa på ordentligt! Så länge inte ni vet vad ni ska göra, kan ni inte heller förmedla den självklara attityden när den så välbehövs. Så läs läs läs nu!
Så tar ni nya tag med en minikur när ni känner er pålästa, inte förr!!!
Lycka till! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mymy

Inlägg av Mymy »

Men vi känner att vi faktiskt är pålästa. Det som inte känns som att vi riktigt vet är just hur vi ska bete oss när han vaknar under vargtimmen.
FÖr vi läste att man skulle ramsa och sen var det bra, men ska man verkligen låta honom ligga och vara ledsen?
duggan

Inlägg av duggan »

Mymy skrev:Vi har lite små panik nu för att vi VET faktiskt inte hur det ska vara så vi kan inte tala om det för lilla älsklingen!!!
Snälla hjälp mig!
Detta är inte påläst!

Jag har alltid skött uppvak efter vargtimmen med en pangramsa vid först pip...sedan öronproppar i, och vid absolut kris en till ramsa, ingen trafik in i rummet och viktigaste av allt höll jag på att säga en klocka som ringer samma tid varje morgon, snart förstår den lille att det inte är någon ide´att försöka skrika till sig morgonen/mamma för morgonen börjar först när klockan ringt. Och håll fast konsekvent med samma sak VARJE morgon så ska du se det löser sig...Är det verkligt verklig ledset på morgonen eller är det hjärtat ditt som är extra känsligt på morgonkvisten?? Lyssna ordentligt med öronen...
Jo ordntligt mörklagt också, viktigast av allt nästan...jag har fast tejpat en svartopsäck med eltejp som absolut inte släpper in en gnutta ljus, och då bor vi ändå under midnattsolen.. :lol:
Mymy

Inlägg av Mymy »

Okej. Men det där gör mig så förvirrad efter som när man kollar Annas filosofi så säåger hon ju alltid att ett barn inte ska ligga och skrika och att ett barn ska aldrig skrika sig till sömns?
duggan

Inlägg av duggan »

Barn FÅR gråta, gråt är en fråga- som ska besvaras av dig, en ramsa som upplyser att det är natt, och att göra ingenting är också ett svar- ATT PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING!!! men LEDSEN ska INGET barn behöva vara, därför uppmanar jag dig att lyssna väääldigt noga, om det verkligen är ett ledset gråt, eller är det förvirrat, frustrerat eller irriterar som den vanligast är...ge tydliga besked om vad som gäller, så kommer även frågorna upphöra! Jag lovar! Så ladda med attityden , skjut vargar och ha målet i sikte. Det väääldigt goda sömnen!! Lycka till! :thumbsup:
Mymy

Inlägg av Mymy »

okej!
Tack så jätte mycket för ditt svar!
Nu känns allt mycket klarare!!
Nu sjutton ska det sovas hela natten.

Tack för din tid!!!!
duggan

Inlägg av duggan »

ååh så roligt att höra!!! Sov så gott! :wink: