2½ år och har svårt att sova på dagen.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jenny
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 23:11
Ort: Göteborg

2½ år och har svårt att sova på dagen.

Inlägg av Jenny »

Hej!

Min dotter är 2½ år och har alltid haft det lätt med att sova. Fram till för en månad sen sov hon 19-07 på natten och 1½-2 timmar på dagen. Detta har nu upphört och hon somnar inte på dagen (på natten sover hon som vanligt).

:arrow: Vi lägger henne med ett skratt på dagen och hon hoppar glatt i sängen själv.

:arrow: Hon ger oss puss, kram och lägger sig på sidan för att sova (tror vi :lol: ). Efter en tio minuter hör man aktivitet inne i rummet, vi låter henne vara för att kunna somna själv. Sen är det saker som händer inne i rummet, hon pratar för sig själv, sjunger, grejar med täcket osv. Jag vill tillägga att hon alltid är väldigt nöjd under den tid hon är i rummet.

:arrow: Cirka en timme efter att vi lagt in henne kommer hon ut självmant och deklarerar att hon inte vill "såsa". Då har vi låtit henne komma upp, en timme känns som en bra sovtid vid hennes ålder nu.

Det som är tråkigt med att hon inte sover på dagen är att hon är så trött och missnöjd på eftermiddagen. Vi tar gärna emot tips på vad vi kan göra för att få henne att sova på dagen igen.

Kram Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Enligt min erfarenhet så brukar det vara en period i den åldern då de gör "på det viset". Det brukar vara övergående på en vecka eller så!

:idea: Se till att det är mörkt i rummet och ge förutsättningarna för sömnen och gå gärna ut på förmiddagen så att hon fått frisk luft innan.
Jenny
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 23:11
Ort: Göteborg

Inlägg av Jenny »

Tack för svaret! :D

Vi hoppas ju på att det är något övergående. Uppenbarligen behöver hon ju sin sömn så det är väl bara att envisas med att lägga in henne. Och som sagt är hon ju nöjd där inne. :lol:

Angående mörkläggning har vi i helgen hängt upp mörka draperier runt hennes säng bl a för att vi delar sovrum och för att göra det än mörkare i sovrummet nu när solen börjar dyka upp igen.

Kram Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra! Envisas bara :wink: !

:idea: En gissning är att hon kommer tidigare och tidigare och deklarerar att hon "inte ska sova" eller "har sovit". Då är det läge att "få till det" igen!
prinessmamman
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 mar 2005, 12:29

Inlägg av prinessmamman »

Hej!
Jag har samma "bekymmer". Har oxå en dotter på 2½ år och hon gör likadant... är väldigt nöjd där inne på sitt rum, men kommer efter en stund och säger att hon inte vill sova. Jag har försökt envisas i flera månader så nu har jag gett upp. Och då resulterar det ju med att hon är väääldigt trött på eftermiddagen så hon brukar t o m somna under bolibompa vissa dagar :)
Mamma till tv? underbara lillsessor!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Sove på dagen når de er mer enn to år? Er de ikke for store for det da? Har de egentlig behov for sövn om dagen?
Mine barn sov aldri om dagen etter at de fyllte to år, og de var til og med på dagis og slet seg ut på dagarna. Men de fikk gå tidlig å legge seg, og de var riktige trötte og det var tydelig at de lengtet etter sengen på kvelden. På samme måte som hunger er den beste kokk, var det riktig skönt for dem å legge seg når de var ordentlig trötte.
Jenny
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 23:11
Ort: Göteborg

Inlägg av Jenny »

Hej!

Idag sov lilla hjärtat sin middagssömn och hon har varit sitt vanliga glada jag. Jag hoppas det har vänt nu och att hon känner att hon kan komma till ro på dagen.

För tio minuter sen så sa jag att det var dags att hoppa i säng och denna lilla tösen springer in i sovrummet och hoppar upp i sängen. Jag har faktiskt aldrig träffat på ett annat barn som är så vansinnigt glad i att gå och lägga sig på kvällen. Lilla goa tjejen :heart: .

Kram på er.
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"