sömnbrist

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jen

sömnbrist

Inlägg av Jen »

halloj

har ett litet problem

Allt fungerar mycket bra med undantag att den lille envisas med att vakna tidigt på morgonen. Har läst inlägg om andra som har samma problem och har försökt med alla goda råd de har fått men än har vi inte fått honom att somna om. Vi har mörklagt, solfjädrat tills han nästan somnat (trodde jag ja... :? ), ramsat ordentligt och sedan låtit honom vara, utnyttjat marginalkvartar osv osv ( inte allt på en och samma morgon)

För min del inget problem men lillen missar ju 30 min - 1 h av sin dagssömn varje dag. Vi provade att ändra schemat och lägga honom tidigare vilket gjorde att han vaknade tidigare.

Ska man ta igen den missade nattsömnen på dagslurarna eller????

Vi kämpar på med morgonsömnen......

Tack!!!!!!
mamma till Marcus f?dd juli -04
camilla

Inlägg av camilla »

Grater han da han vaknar? Om inte sa skall ni ju bara lata honom vara alltsa inte halla pa att ramsa etc. Kanske haller ni pa for mycket? Det ar sallan eller aldrig som mina sover alla sina 14,5 tim, de vaknar ofta lite tidigare pa lurarna etc men jag ser det som att de minutrarna da de ligger och jollrar ar vila aven om de inte sover sa jag tar aldrig upp dem tidigare och jag kompenserar inte heller detta vid nasta lur (om det inte har varit verkligen KRIS). Vet inte om det ar RATT men jag tolkar det som att de inte alltid behover alla dessa timmar somn eftersom de inte utnyttjar dem da de erbjuds. Hoppas du far fler battre svar
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Håller med Camilla, avvakta så mycket det går.
Om det inte skulle hjälpa så kör SAMMA sak varje morgon i i alla fall tre-fyra dagar. Helst bara ramsa, som ska TA. Säg ifrån ordentligt - det är inte morgon än! )fast med ramsan såklart).
Minska trafiken till ett minimum.

I morse var det så här. Vera vaknade kl 6.15 (morgon 7) När hon började gny lite (hon sjöng först och då får hon vara) så ramsade jag. Det blev otroligt synd om henne (hörde jag att hon tyckte) så hon fick vara. Det gick lite upp och ner, men efter några minuter blev hon mer ledsen (även om jag hörde att hon inte var förtvivlad, men jag bestämde att det var nog) så jag ramsade igen högt, tydligt och punktsättande. Hon gnölade en kort stund och tystnade sedan. Har ingen aning om hon somnade, men hon la sig ner och var lycklig och glad när jag gjorde morgon kl 7.05

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Reparera inte en dålig natt med daglurarna dagen efter, ge förutsättningar för en bra natt med daglurarna dagen innan! (Förstår du skillnaden?) Det blir lätt så annars att man reparerar och förlänger med marginalkvartar på daglurarna eftersom man anser att barnet "ligger back" då det inte sovit all tid man erbjudit och då hamnar man lätt i en ond cirkel. Erbjud full tid men håll tiderna tills de sitter, om barnet sover den erbjudna tiden ut eller lajjar på med sitt någon timme är upp till det själv, du erbjuder förutsättningarna och sätter ramarna! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jen

Inlägg av Jen »

Han är jätteledsen för det mesta men imorse somnade han faktiskt om......
så nu vet jag att det går.

Tusen tack!!
mamma till Marcus f?dd juli -04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"