Rumpenisse utan blöja?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Rumpenisse utan blöja?

Inlägg av Gäst »

:D

Hej!

Sonen den vackre och ståtlige är nu två, och vädret bjuder på utmärkta blöj-ryck möjligheter. 8)

Han har nu under 30 grader + - helgen sprungit som Gud honom skapade + en tröja, och stormtrivs... :lol: När vi har gått in har han fått byxblöja på.

Nu idag har jag inte tagit någon blöja på honom efter ensamleken, så mellan 09.30 - 11.40 har han varit utan - och vi har varit ute hela vägen fram till lunchen. Nu precis innan han skulle sova tog jag på honom byxblöja, då jag tycker att vi kan satsa först på "torr under vakentid."

fråga:

Vi skall till Italien om tre veckor.

Hinner jag bli färdig med detta innan dess? Hur långe brukar det ta innan barnen vänjer sig?

Hur gör jag under själva resan? Blöj back-up?

Hur vet jag om han inte är mogen för detta? Jag tänker mest att det vore prima att rycka blöjan nu, när han är två, och det är sommar och varmt, och vi är jättemycket ute i trädgården...

Är det bättre att ha små kalsonger på honom, eller skall han vara helt näck nertill? Jag får lite olika bud...

Det hände en lite större olycka innan, när jag skulle in för att lägga pastan i vattnet. Han hängde med mig in, och jag var ju inte borta mer än en halv minut, och under tiden hände det grejer... då är det kanske inte så kul att ha kalsonger på, har jag tänkt, vilket nu liksom bekräftades!

All input välkommen! :D
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Jag kör säker nakenfis FÖRST, för att sen sätta på trosor/kalsonger.
Det kanske är en smaksak, men det har fallit sig naturligare så.

När trosan kommer på kissas det i den i säkert en vecka, men sen sätter även det sig.

Jag tycker du gör helt rätt som tar bort på sommaren, det har jag gjort med alla tre (den de fyllt två, alltså).

Min lilla har kissat på pottan hemma sen i december då hon var 15 månader och nu för en vecka sen (när vädret började tillåta) satt vi på trosor och har helt skippat blöjan även när vi åker iväg (o det gör vi mest hela dagarna :roll: ) och det har funkat jättebra. Flera dar i rad har hon sagt till även med trosorna på och suttit på toalett, inte potta (bara det är en grej som måste vänjas vid), eftersom vi varit borta.

Enda gången vi har blöja nu är när hon sover och om jag vet att det var längesen hon kissade och vi ska sitta i bil ett tag.

Hon blir 1 år o 9 månader nu i veckan.

3 veckor är ganska bra, men han kommer nog inte att vara bombsäker, så jag skulle nog sätta på blöja under resan (om det är besvärligt att han ev. kissar på sig då) och sen ta av den igen när ni kommer fram.

Vi har haft dagar då det varit nödvändigt att gå med blöja hela tiden för vi varit borta o så, och då tar det ibland en dag eller två att "komma igen", de kissar på sig lite under att par dagar, men man är snabbt på banan igen...

Hoppas i alla fall att det går bra med lille pojken hur du än gör!
/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack, Anna!

En undring till:

han är totalt ointresserad av pottan. :? Det blev två pölar här inne i dag, och så vet jag inte ifall han har kissat utomhus utan att jag märkt det - vi har varit utomhus hela dagen, i princip...

Om han nu springer omkring och vattnar buskarna - blir det något av toalettträningen då dåh? Eller..?
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D
Jo, spontant tror jag att det blir toalettträning ändå eftersom han blir mer medveten om kisset, att det kommer från honom, osv. Och det måste vara första steget.
Jag vet inte om det är helt nytt för honom eller har han varit nakenfis hemma innan? Om det är helt nytt måste han ju vänja sig vid kroppsfunktionerna...

Daniella är ju den som är färskast i minnet, och det blev ju så att när man tog bort blöjan tog det ett tag innan hon kopplade att det var HENNE "vattnet" kom ifrån.
Det tar oxå ett tag innan det får bort "blöjsvättandet" och riktigt kissar ur urinblåsan. Medan de skvätter kissar de ofta o lite, som de gör i blöjan. Nu kissar Daniella liksom klart och då kan det gå 3-4 timmar innan hon kissar igen.

Med pojken min var inte pottan kul heller så tror jag att han fick kissa på sig tills han fattade att man gjorde det sittandes på toaletten (han kunde inte stå o kissa förrän sommaren han blev 3).

Så det är nog potträning ändå för Hugo...Kolla om han gör något speciellt när han blir nödig så kan du hänga med i svängarna!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Åh tack!

Jag blev förvånad över hur LITE jag såg honom kissa igår fast han hinkar i sig vatten hela tiden i och med att det är så varmt - så jag tror ju att han kan hålla sig lite - och invänta på full blåsa.

Skall hålla koll på honom idag och spana efter tydliga signaler! :D

Tack igen!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Bra tråd det här. :) Vi har precis börjat vänja Karl nu. Vad skönt att höra att det brukar ta en vecka eller så, hans pappa började förtvivla redan efter två dagar. :roll:

Karl börjar fatta det där med pottan nu- dag tre, har han gjort en klutt i pottan. =D> Han gick till badrummet själv, "To ba!" sa han. Men kissat där har han inte gjort.

Jag tycker att det verkar som att Karl kan hålla sig en hel del också.
Första dagen kissade han inte alls på förmiddagen, sen fick han blöja när han sov, då kissade han. Sen gick han hela eftermiddagen utan att kissa. :shock: Det kom till slut på kvällen, en stor pöl.
Jag trodde han var dehydrerad. :roll:
Andra dagen kissade han tre-fyra gånger under dagen.

Jag kan inte se någon förvarning alls, bara att han står still, men då har han redan börjat kissa. :?
Ska man sätta honom på pottan ändå? Fast det är för sent? För att visa?

Vi tänkte ha utan blöja hemma, men blöja på ute när det inte "passar sig" att gå naken. Går det bra tror ni?
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Precis så har jag gjort i första stadiet!

MEN sen har jag upptäckt att även om de är jättebra på att säga till hemma så gör de inte det med blöjan på :roll: Jag har som "förväntat" mig det efter att de är rätt så säkra hemma, så att blöjan ska falla bort av sig själv. Det har inte hänt med någon av mina 3...

Så då har jag bestämt en dag när jag helt enkelt tar bort blöjan (OCH HAR TROSOR PÅ! :wink: Bara de gör att ungen kissar på sig, tror väl att det är blöjan :lol: ) vare sig vi ska ut eller inte. Men DET är när jag vet att de kan säga till och sitta på potta eller toa någorlunda, när vi är hemma.

I det stadiet är jag nu med Daniella. From förra veckan går nu lillan utan blöja förutom om jag vet att hon somnar i bilen eller ska sova middag.
Det händer missöden nästan varje dag, men nu säger hon oftast till att hon ska kissa även om trosorna är på.

Jag har ju några månader på mig innan det blir höst o kallt :wink:

Den är knölig den här perioden, ett evigt kissande o planerande var man befinner sig så att det finns kissmöjligheter tillgängliga, men jag vill verkligen att de ska vara utan blöja när de är ca 2. Så det lönar sig, är min fasta övertygelse...
Idag var jag på Skopunkten med 3 ungar när lillan säger "kissa!!"...Lämna 2 i affären, ut på parkeringen, av med trosor o brallor och sätta sig på huk på asfalten...och så kommer INGENTING.... :roll: Hon kissade inte förrän två timmar senare...

Men, men, det blir jättebra innan sommaren är slut!

Kram Anna
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Tack för svaret :-)

Det går väl sådär, han har inte kissat i pottan än.
carina

Inlägg av carina »

Hoppas det är ok att låna Päivis tråd. Oscar blir tre år i sommar och vi tyckte det var hög tid att göra något eftersom herremannen själv inte visat några tecken på att ta egna initiativ i pottfrågan. Den har stått framme sedan han var 1,5 år och han har suttit där sporadiskt. Vi fick semester från början av juni och har kört maximalt nakenfistid sedan dess. Det funkar jättebra, han sköter det hur fint som helst när han är naken. Även middagsluren 1,5 timme sover han naken utan problem (pottan bredvid sängen, klättrar ur, kissar och klättrar tillbaka). Men sätter vi kläderna på (ibland måste man ju) så säger han ingenting förrän olyckan har hänt. Jag kör raspiga grammofonskivan "man kissar på pottan..." Om jag frågar i förbigående om han behöver kissa är svaret alltid nej. Till saken hör att han inte fixar att ta av byxorna själv - konstigt nog för annars är han väldigt flink i händerna. Nu har halva sommaren gått och jag hoppas ju att han lär sig säga till innan hösten kommer. Har läst allt jag hittat på forumet samt Potträning? i Barnaboken, men hoppas ändå på några tips av kloka forumister.
Mamma till Oscar 040728
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil är också i full gång med att lämna blöjan bakom sig :) . Han har ett nästan kärleksfullt förhållande till sin potta som han suttit på innan kvällsbadet sen han var ett år gammal. Ibland kom det något och då spolade han själv ner det i toaletten, lyfte locket för att kolla att det verkligen var borta och vinkade. :heart: Kom det inget i pottan blev han nästan lite besviken och pekade och var lite sur.

Nu går han utan blöja hela dagarna även om vi går promenader, går till mormor eller till syrran. Han har kallingar (gissa om han är stolt över dem!) och mysbyxor om det är kallt annars bara kortbyxor. Med jämna mellanrum tar vi av byxorna och säger att snoppen nog behöver kissa. Ganska snart sätter han sig på huk och så kissar snoppen medans Emil förtjust ropar kiss!

Han både kissar och bajsar på pottan och tycker själv att det han presterar är en stor händelse, helt fantastiskt faktiskt. När han sitter på pottan så sitter någon av oss föräldrar bredvid och sen leker han med sitt lego. Då sitter han nämligen stilla och så blir pottan inte en så otroligt brännande sak som man behöver diskutera hela tiden. När det sen kommer kiss och bajs informerar han oss om detta med stor glädje.

Blöja har han när han sover middag, natt och när vi ska ut och åka bil. Vi har ju bara tränat två veckor än så länge och det tog ett tag innan han kopplade att kisset och bajset kom från hans lilla kropp. Nu kan han säga kiss när han är kissnödig men det är precis när kisset kommer så man har inte någon tid på sig att agera än så länge. :) Visst blir det massor av kissiga kallingar och byxor än så länge för han är fortfarande lite småskvättig, men snart kommer han nog kunna hålla sig längre och längre.

Tycker det här är en otroligt spännande och rolig period när sonen kommer på att han själv kan påverka hur han kissar och bajsar. Det känns stort på något vis. Han har dessutom lärt sig säga kiss (då tar han sig på snoppen) och bajs (då tar han sig på rumpan). :heart:

Tålamod krävs och en bra tvättmaskin som gillar att arbeta. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Nu använder inte Daniella blöja längre!!

Hon kissar ute om man lyfter henne vid knävecken (ni fattar va?), på huk själv, på toaletten....
Blöja använder vi bara på natten nu.

Vi hinner ut även om vi är i en affär :lol:

Ville bara berätta det :roll: :wink:

Hur går det för er andra? Päivi, hur gick det på semestern?

/Anna
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Här hemma har vi pottan framför tv:n, och det funkar bra att gå på den. Inte många olyckor alls. Han blir ganska imponerad själv när det blr resultat, och så brukar han tömma ut det i toaletten.
När den stod i badrummet ville han inte sitta mer än två sekunder så det hann aldrig bli något.
Han brukar vara byxlös hemma. Ska snart prova om han fattar med byxor på men jag måste köpa fler kalsonger. :roll:
Han har fått ha blöja ute.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"