Jag står inte ut med hans eviga gnäll!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Loviset
Kontakt:

Jag står inte ut med hans eviga gnäll!!

Inlägg av Loviset »

Det här går snart inte längre.
Minst 50% av lillemans vakentid består av gnäll, rop och skrik.
Och jag vet inte varför.
Att det ökat senaste dagarna beror på min PMS som eliminerar mitt tålamod, och det kan jag väl inte direkt göra något åt.
Men i normala fall..

En typisk dag ser ut ungefär som följer:

08:00 - Godmorgon! Hyffsat nöjd fram tills sista 15-30 minuterna. Socialdelaktighet i form av att vara med när mamma gör och äter sin frukost.
Sen händer lite olika beroende på. Kanske läser nån tidning, kollar upp nåt på internet eller så. Han får oftast ligga kvar där han ligger och det gillas inte alls.
10 min innan läggdags ensamlek, som sista minuterna den består av gnäll.

10:45 - Dags att vakna. Antingen förbereder vi hans eller min middag, men oftast finns inte så mycket att göra den första timmen. Försöker umgås, men tillslut gnälls det iaf sista 30-15 minuterna innan maten. Efter första slurken mat är han hyffsat nöjd sista timmen.

14:45 - Dags för middag efter långluren. Äter jättebra och är nöjd under ätandet. Efter det social delaktighet i form av dagens aktivitet. Olika aktiviteter olika dagar. Så som tvätt, städa, handla osv.. jag har inte hittat så mycket hushållsbestyr att alla 7 dagar i veckan blir fyllda. Men jag försöker så gott det går. Funkar si så där. Bara det finns nåt att titta på hela tiden. Så under tvättdagen blir det lite si och så (har ju delad tvättstuga så det tar ju inte så lång tid och jag vill helst inte sitta kvar där nere).

18.00 - Dags att vakna! Börjar med att låta honom vakna och busa/umgås i ca 15 min. Sen diskar vi vilket tar ungefär en kvart. Skitkul första 10, sen blir det skrik och gnäll. Sen äts det en stor portion gröt, sen bad, sen flyter kvällen på, detta pass är det som funkar bäst.

Börjar han bli gnällig under den sociala delaktigheten väntar jag och ser om han slutar själv. Annars låtsas jag att "vi" är klara och avslutar med ett glatt "Nu är vi klara dags att ...."..
Och det bara när jag verkligen inte står ut.. kan vänta i 15-30 minuter vissa gånger och då är han tillslut så hysterisk att han skakar.
Kan påpeka att han inte är ledsen, utan verkar mer arg.

Vad gör jag för fel?
Är det något som saknas?
(förutom skrattet till go'nattet som inte riktigt funkar, han blir mer ledsen när jag busar frammåt läggdags)

Hjälp!!
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Loviset,

Hinner inte svara så mycket men hoppas du hittar inspiration och råd i dessa trådar. Tror faktiskt du känner igen en av dem :wink: :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... eckling%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=tjut%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... eckling%2A
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Angående första tråden kan jag känna igen lilleman en aning. Med undantag för att han inte alls visar intresse för den sociala delaktigheten jag erbjuder. Förutom diskningen en liten stund. Han viftar en stund och försöker få tag på sakerna i diskhon, men sen skriks det tills jag avbryter för att göra gröt.
Kan vara att han blir frustrerad över att inte kunna ta sig fram, men hur ska jag kunna hjälpa mer än jag gör? Han ligger ju på mage så mycket som möjligt. Och i stort sätt alltid under den sociala delaktigheten. Vad mer för förutsättningar ska jag ge för att få honom att träna mer isf? För är det det som spökar har han tränat i veckor och inte kommit nån vart..

Angående andra tråden så kan jag känna igen mig mer. Förutom att jag inte har några direkta problem annars. Just nu är det PMS'en, men innan har jag varit i god balans i ungefär 3-4 veckor. Och när jag är i god balans har jag pysslat med saker som inte är vardagliga. Som att sortera alla mina viktga papper. Och eftersom en del slängs och jag inte vill ha mina viktiga papper sönderrivna har jag lagt det som ska slängas i en egen hög nom räckhåll. Men det intresserar inte alls. Och fler saker har jag gjort men med samma resultat, en gallskrikande, vilt sprattlande bebis..
Världen är stimulans nog för en som just har kommit till den.
Angående min egna tråd så trodde jag att det var enbart tanden, men det har visat sig att han ju gnäller ändå. Så nåt annat är det. Och nåt annat torde vara jag. Och jag har försökt se vad jag gör fel men jag ser det inte.
Kan tro att det är den sociala delaktigheten som fallerar, men det skriks ju under den med, och har gjort under flera veckor.

Jag vet helt enkelt vad jag gör för fel...
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
Lua

Inlägg av Lua »

Två korta tankar bara:

:idea: Utevistelse? Frisk luft brukar göra susen på små gryn.

:idea: Ensamleken bör ligga när de är pigga och glada, inte just innan sovdags.

Kram Lua. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Jag gjorde som du Loviset i början o hade ensamleken innan ha skulle sova. Det blev gnälligt oxå efter en stund, ändra då så att jag gav han välling o bytte på han o sen blev det ensamlek fungera toppen, för då var han ju pigg. o så kan man själv äta frukost i lugn o ro :D . Sen kan det ju vara så att lilleman håller på att få en tand till, på Teo kom dom efter varandra. O så ut o gå som Lua skrev, det fungerar på min när det är lite gnälligt, vi har 2 utevistelser om dagen här, ca 1,5- 2 timmar om dagen, är det fint väder är vi ute nästan hela dagen. Ta med fika o ha en picknick ute i det gröna med lilleman liggande på en filt , o några vänner. Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Loviset skrev:
Världen är stimulans nog för en som just har kommit till den.
Angående min egna tråd så trodde jag att det var enbart tanden, men det har visat sig att han ju gnäller ändå. Så nåt annat är det.

Jag vet helt enkelt vad jag gör för fel...
:D Kära du, måste be dig att INTE starta nya trådar kring samma barn och samma bekymmer. Bakgrunden försvinner och sammanhanget med den. Du försvårar kolossalt för oss som försöker hjälpa, tipsa och råda.

Jag ber att få avsluta denna tråd. Och ber dig också därmed att verkligen först och främst försöka ta till dig det jag skrev (citatet är hämtat därifrån) och andra med mig :wink: innan du "fastnar" på det här viset :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"