Jag bara log
Sen har jag funderat på vårt liv, vårt lilla "onormala" barn och upptäckt att vi ju faktiskt har en del "problem".
- När Emil har diskat en hel disk, dragit ur proppen, sköljt diskborsten och hängt upp den och jag säger att vi är klara så blir han vansinnigt arg
- Emil badar varje kväll och han ställer själv fram schampo och tvålcreme fast vi ömma föräldrar tycker att det är helt onödigt att tvätta håret och kroppen vareviga kväll. Mm, "problem" alltså. Till saken hör också att han envisas med att tvätta håret helt själv samt lägga sig på rygg i duschkabinen och skölja ur schampot. Mm, här kan man snacka "problem" tycker jag.
- Så fort det är dags att laga mat drar han, med milt våld, fram min stol till köksbänken så han kan göra sin del. Han gör pannkakssmeten nästan helt på egen hand och blir upprörd om man lägger sig i för mycket. Mm, här sniffar jag upp ett "problem", det liksom osar. När smeten är klar står han kvar på sin stol och inspekterar varje pannkaka jag steker samt påminner mig att vända dem i pannan. Mm, vad ska man säga om inte "problem".
- Ofta, ofta hör jag mig själv säga vid matbordet att barnet ifråga ska äta lite kött och potatis också och inte bara tugga i sig grönsaker! Jajamensan, "problem" så det stänker om det.
- Varje morgon plockar han ihop hundarnas matskålar och lägger upp mat till dem. Mm, jätte-"problem" tycker hundarna för det tar lite tid och enligt dem alldeles för lång tid.
- Och visst är han väl lite trist vår son som envisas med att varje kväll efter att vällingen intagits i soffan kasta nappflaskan i disken och dra in på toa och borsta tänderna. Därefter kramar han oss godnatt och sen letar vi efter sängen och dumpar honom där, mörklägger och ramsar och sen hörs inte ett pip. Kvällarna blir ju onekligen trista
- Till råga på allt lägger han in tvätten i tvättmaskinen, sätter på den, tar ut tvätten när den är klar och ser till att jag hänger upp den. Jobbigt! ja för mig alltså som måste hänga tvätt. "Problem" så det bara stänker om det.
Detta var en bråkdel av våra "problem". Först tänkte jag lämna en kopia av listan ovan till min granne så hon skulle förstå att inte ens vi har ett så "problem"-fritt liv som hon tror. Men jag ångrade mig, tror inte hon skulle förstå mig.
Till sist vill jag bara tillägga att jag älskar vår son och alla "problem" han för med sig för de förgyller våra och andras liv.
Kram Susan