Visst har vi också "problem"!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Visst har vi också "problem"!

Inlägg av SusanD »

Träffade en granne för en tid sen och han sa att vårt kommande lilla barn nog skulle lära oss hur det är att ha barn på riktigt! Hur menar du då frågade jag? Jo Emil var ju så otroligt lätthanterlig, glad, sov som en gris osv vilket ju inte var "normalt". Det "normala" barnet var ju kinkigt, sov dåligt eller inte alls, hade humör som hördes över bygden och var allmänt problematiskt att hålla ordning på.

Jag bara log :) och tänkte i mitt stilla sinne att jo, jo vänta du bara så ska du få se att det blir som man gör det och ingenting annat.

Sen har jag funderat på vårt liv, vårt lilla "onormala" barn och upptäckt att vi ju faktiskt har en del "problem".

- När Emil har diskat en hel disk, dragit ur proppen, sköljt diskborsten och hängt upp den och jag säger att vi är klara så blir han vansinnigt arg :evil: för han vill diska hela dagen. Mm, det är ett "problem" att bita i må jag säga.

- Emil badar varje kväll och han ställer själv fram schampo och tvålcreme fast vi ömma föräldrar tycker att det är helt onödigt att tvätta håret och kroppen vareviga kväll. Mm, "problem" alltså. Till saken hör också att han envisas med att tvätta håret helt själv samt lägga sig på rygg i duschkabinen och skölja ur schampot. Mm, här kan man snacka "problem" tycker jag.

- Så fort det är dags att laga mat drar han, med milt våld, fram min stol till köksbänken så han kan göra sin del. Han gör pannkakssmeten nästan helt på egen hand och blir upprörd om man lägger sig i för mycket. Mm, här sniffar jag upp ett "problem", det liksom osar. När smeten är klar står han kvar på sin stol och inspekterar varje pannkaka jag steker samt påminner mig att vända dem i pannan. Mm, vad ska man säga om inte "problem".

- Ofta, ofta hör jag mig själv säga vid matbordet att barnet ifråga ska äta lite kött och potatis också och inte bara tugga i sig grönsaker! Jajamensan, "problem" så det stänker om det.

- Varje morgon plockar han ihop hundarnas matskålar och lägger upp mat till dem. Mm, jätte-"problem" tycker hundarna för det tar lite tid och enligt dem alldeles för lång tid. :)

- Och visst är han väl lite trist vår son som envisas med att varje kväll efter att vällingen intagits i soffan kasta nappflaskan i disken och dra in på toa och borsta tänderna. Därefter kramar han oss godnatt och sen letar vi efter sängen och dumpar honom där, mörklägger och ramsar och sen hörs inte ett pip. Kvällarna blir ju onekligen trista :roll: , "problem" alltså.

- Till råga på allt lägger han in tvätten i tvättmaskinen, sätter på den, tar ut tvätten när den är klar och ser till att jag hänger upp den. Jobbigt! ja för mig alltså som måste hänga tvätt. "Problem" så det bara stänker om det.

Detta var en bråkdel av våra "problem". Först tänkte jag lämna en kopia av listan ovan till min granne så hon skulle förstå att inte ens vi har ett så "problem"-fritt liv som hon tror. Men jag ångrade mig, tror inte hon skulle förstå mig. :wink:

Till sist vill jag bara tillägga att jag älskar vår son och alla "problem" han för med sig för de förgyller våra och andras liv. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :heart:
Härlig rapport från det "besvärliga" livet :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du Susan, svårt problem det här :-k

Nu måste jag nog gräla lite på dig! :x

Har du inte BB (barnaboken) så tycker jag att du genast bums går och köper den, för så här kan ni ju inte ha det! :roll:

Läs gärna mera i kapitlet "problem sömn" och "problem sysselsättning". Sen kan jag varmt rekommendera att du läser på om "beduinlägret"

Om inte detta hjälper så kanske en regelrätt SHN-kur är på sin plats? :!:
Läs gärna mera under de klistrade trådarna här ovan så skall du se att ni snart är på bana igen.

:heart: :lol: Pepping, pepping :lol: :heart:

Om någon tror på allvar om detta så hoppas jag att ni förstår att jag skrivit med största värme och kärlek, samt en viss "sarkastisk" underton om man säger. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:heart: :thumbsup: Jaaa du har nog rätt, jag måste läsa BB mer än vad jag gör just nu. Börjar tappert varje kväll men oj vad den är sövande :sleep: . Fast det beror nog mindre på innehållet, som är mycket intressant, och mer på min graviditet som gör mig sömning. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, visst har vi haft tur, vi med så "snälla" och onormala förstfödda...?
Sommar

Inlägg av Sommar »

Känner så väl igen mig i det där med grönsakerna :lol: Vi får ge A grönsakerna när hon ätit upp det mesta av maten annars blir det bara grönsaker :lol:
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Ja, fy tusan, jag har också jätteproblem. Exempelvis då jag läser tidningen - då kommer ofta min lilla flicka och ger mig en puss! Tänk vad fräckt, att störa mamma sådär! Och som om inte det vore nog kommer min pojke OCKSÅ för att pussa mig!!! Här kan vi tala DUBBELproblem! Vill det sig riktigt illa kan de sedan börja pussa VARANDRA och börja gapskratta till följd av det---ja, då är det ju stört omöjligt för mig att få läsa ifred! Hälsningar från en hårt prövad mamma.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"