Långsammare buffning - en dålig melodi?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mindy

Långsammare buffning - en dålig melodi?

Inlägg av Mindy »

I natt ska vi lägga sonen i spjälsäng för första gången :D
Insomnandet är inget problem för oss men ibland kan han vakna till på natten men har då somnat om av vagning hittills. Nu har vi ju inte det att tillgå så jag har övat på buffningen men har en fråga om dess rytm.

Måste den vara så hastig som i buffnings-filmen? Jag har en tanke att jag skulle kunna göra den lite mer lik "vagnings-rytmen" (alltså något långsammare, åtminstone enligt min modell) som ju fungerat så bra för oss och som sonen känner igen. Inget hindrar ju att man använder "fyra buff och solfjäder" ( :D osökt kom jag att tänka på "fyra bugg och en coca-cola" :mrgreen: ) ändå eller blir det FÖR skönt då? :roll:

Vad tror ni? Är jag fel ute? Har någon testat en egen variant eller biter inte buffningen på annat sätt än "original"? :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Ja vi körde en långsam variant i början, för vi fattade inte riktigt takten förrän vi såg den i filmklippet. Den snabba som AW själv kör är grymt effektiv. Det blir liksom mer bestämt och inte för skönt. En långsam buffning gör att barnet hinner skruva sig mer: lyfter upp rumpan och sprattlar och har sig. Snabb buffning gör att barnet ligger ner och liksom håller i sig i madrassen med kroppen känns det som :lol:. Ungefär som om barnet tänkte "här gäller det att ligga still och sova".

Så mitt tips är att köra enligt instruktionsklippet: det vinner ni på i längden! Egna varianter fungerar sällan lika bra som originalet vad det än gäller är min erfarenhet.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"