Ett litet inlägg i debatten...
Som ni säkert redan vet så föds vi alla med en steril tarm. De nyttiga tarmbakterierna överförs till barnet från modern vid förlossningen.
Tarmfloran växer sedan till och anses vara fullt utvecklad vid två års ålder.
Sedan gäller det att bibehålla denna goda bakterieflora. Inte minst för immunförsvaret, ca 80 % av våra immunförvarsceller finns i anslutning till mag-tarmkanalen.
Vår goda bakteriflora (som uppgår till ca 2 kg

) täcker tarmväggen och skyddar mot elaka bakterier både fysiskt och genom att konkurrera ut dem. Tarmfloran spelar också en viktig roll för upptagning av näring.
Nu har ju dock vår moderna livsstil och inte minst antibiotika gjort livet tufft för denna vår goda tarmflora....
Tillskott är därmed att rekommendera.
Mycket forskning har gjorts och det finns mycket pengar att tjäna. Olika forskargrupper har isolerat fram olika stammar av våra naturligt förekommande lactobaciller, de har sedan tagit patent på "sin" stam och livsmedelsföretagen betalar för att få använda dessa i sina produkter.
Det blir ju naturligtvis väldigt svårt att opartiskt säga vilken som är bäst, och förmodlingen finns det inte en stam som är bäst på allt....
För att en bakterie skall få kallas probiotisk krävs idag bland annat att den:
• klarar att överleva i en miljö med sur magsaft, starka gallsalter och effektiva enzymer
• kan etablera sig i tarmen för längre eller kortare tid
• kan motverka sjukdomsframkallande mikroorganismer på olika sätt
• ursprungligen härstammar från människan
• kan klara modern produktionsteknik och överleva exempelvis i livsmedel eller i tablettform.
Det kan inte nog påpekas att det är levande bakterier vi talar om, det är ju meningen att de skall leva och frodas för att göra nytta.
Jag är lite fundersam på produkter jag sett som bara sägs innehålla ett visst antal miljoner av någon lactobacillus utan att göra anspråk på att vara probiotisk eller att det är levande bakterier....
Är de inte levande eller om de inte klarar ovanstående krav så är de ju helt värdelösa!!!
Jag har ställt frågan till några forskare vid Inst f Livsmedelsforskn och de bekräftade att det inte finns några krav på att ange andelen levande bakterier.
Personligen föredrar jag att förena nytta med nöje, det vill säga: äta och dricka de produkter som finns bland mejeriprodukterna i livsmedelsbutiken.
Kapslar, tabletter och droppar är så tråkigt (och dyrt).
När det gäller våra små barn får vi ju ta till det som fungerar bäst...
Tor född 2006-09-25. BB barn från början. Sov sin första 12h natt 2007-01-19, Diplomerad SS 2007-03-09