Hjälp med schema 2-månaders
Hjälp med schema 2-månaders
Vår tjej är 2 månader och 1 vecka, vi har kört SM från start och hon sover på mage med larm. Ganska tidigt började hon självmant skippa nattmålet vid 1 och sover nu stadigt från 8-9 på kvällen till 5 på morgonen, för att då äta och somna om till 8.
Jag känner dock att jag har lite dålig koll på dagsömnen. Hon sover alltså natt 11-12 timmar.
Schema:
08.00 morgon mat mm.
10.00 - 12.00 Sova i vagnen ute
12.00 vakna äta mm.
14.00 - 16. 00 Sova inne
16.00 vakna äta mm.
18.00 – 18.45 sova 45 min
21.00 God natt
Allt som allt sover hon (ska sova) ca 15 tim 45 min vilket kanske är lite knasigt. Till saken hör även att sista sovpasset nästan alltid krånglar varpå det stora kvällstrasset vidtar. Har vridigt och vänt på schemat utifrån hennes rytm och tider men det vill sig lixom inte riktigt.
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!!!
/M
PS i natt vaknade hon klockan 2 och då vagnade jag henne och hon somnade om till 6, är det okej att göra så med en sån liten en?
Jag känner dock att jag har lite dålig koll på dagsömnen. Hon sover alltså natt 11-12 timmar.
Schema:
08.00 morgon mat mm.
10.00 - 12.00 Sova i vagnen ute
12.00 vakna äta mm.
14.00 - 16. 00 Sova inne
16.00 vakna äta mm.
18.00 – 18.45 sova 45 min
21.00 God natt
Allt som allt sover hon (ska sova) ca 15 tim 45 min vilket kanske är lite knasigt. Till saken hör även att sista sovpasset nästan alltid krånglar varpå det stora kvällstrasset vidtar. Har vridigt och vänt på schemat utifrån hennes rytm och tider men det vill sig lixom inte riktigt.
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!!!
/M
PS i natt vaknade hon klockan 2 och då vagnade jag henne och hon somnade om till 6, är det okej att göra så med en sån liten en?
Mamma till pojke född aug -05 och flicka född april -07.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Phoebe,
Ledsen det tagit så länge med att svara.
Jag tycker ni är sååååå duktga! =D>
När de är 2 mån är det 16 timmar sömn som gäller. När de sen fyller 3-4 mån är det 15,5
När Tor var 2 mån såg hans första schema ut så här:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Av erfarenhet så minns jag också att detta första schema var lite så att sista luren på 1,5 blev kortare och kortare tills det bara var 45 min kvar. Men i gengäld vart kvällarna tidigare och tidigare.
Så fila på ett schema som passar just er med 16 timmar sen kan du om du vill vid 3 mån gå över till att köra ett "klassiskt" 12-45-2-45 schema
Du verkar ha läst allt i BB så här är en länk på en översikt med det viktigaste nerklottrat som en påminnelse.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30
Vad det gäller nattmålet finns 2 vägar. Jag gjorde på inrådan av AW så att jag ställde larmet för nattmål vid 4 och sen 5. Och när han var 5dagar före 4 mån så "ramsade" jag bort det målet på en natt.
Andra låter det vara mera "fritt" och hänger på tendenserna. Smaken är ju som baken...
Jag tror att har man länge tagit ledningen och visat vägen med stadig hand kan man också vara lite mera "fri".
Men är man som jag var lite osäker och oerfaren så är sätta klockan och TYDLIGT visa vägen bättre, för då slipper man gå på känn och undra och filosofera, om man säger.
När de är 2 mån är det 16 timmar sömn som gäller. När de sen fyller 3-4 mån är det 15,5
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Av erfarenhet så minns jag också att detta första schema var lite så att sista luren på 1,5 blev kortare och kortare tills det bara var 45 min kvar. Men i gengäld vart kvällarna tidigare och tidigare.
Så fila på ett schema som passar just er med 16 timmar sen kan du om du vill vid 3 mån gå över till att köra ett "klassiskt" 12-45-2-45 schema
Du verkar ha läst allt i BB så här är en länk på en översikt med det viktigaste nerklottrat som en påminnelse.
Vad det gäller nattmålet finns 2 vägar. Jag gjorde på inrådan av AW så att jag ställde larmet för nattmål vid 4 och sen 5. Och när han var 5dagar före 4 mån så "ramsade" jag bort det målet på en natt.
Andra låter det vara mera "fritt" och hänger på tendenserna. Smaken är ju som baken...
Jag tror att har man länge tagit ledningen och visat vägen med stadig hand kan man också vara lite mera "fri".
Men är man som jag var lite osäker och oerfaren så är sätta klockan och TYDLIGT visa vägen bättre, för då slipper man gå på känn och undra och filosofera, om man säger.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Phoebe,
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack snälla du för svaret!! Det uppskattas!!
Känner att vi för det mesta har bra koll men det är som sagt kvällarna och framför allt läggningen som strular. Hon har en tendens att skrika upp sig när vi lägger henne för att sova för natten och det tar allt från 15 min till en timme att få henne att komma till ro. En sak som jag har funderat på är det här med napp, ibland på dagarna ger jag henne napp när hon ska sova på dagen - vi går för det mesta ut då för att roa lillkillen och det funkar då bra att ge henne nappen då men det är kanske dumt (hmm..jag är lite lat
) och det är kanske den hon saknar vid kvällsläggningen?? Kanske ska jag skippa nappen helt??
Jag ska genast ställa klockan för nattmatningen så att jag så att säga förekommer henne. Kommer att ta bort nattmålet när hon är fyra månader.
Tack igen för goda råd - det gör så mycket att höra att man är på rätt väg!!!
Herrejesus vad jag gillar Anna och hennes filosofi - kan säga att vi kallas ibland för harmoniska familjen och många frågar om vi ger våra barn lugnande när dom ska sova. Jag upplever att man möts av mkt skepsis om man säger att man rättar sig efter Annas råd (märkligt tycker jag), så jag brukar inte berätta att vi gör det. Om dom bara visste!!!
/M
Känner att vi för det mesta har bra koll men det är som sagt kvällarna och framför allt läggningen som strular. Hon har en tendens att skrika upp sig när vi lägger henne för att sova för natten och det tar allt från 15 min till en timme att få henne att komma till ro. En sak som jag har funderat på är det här med napp, ibland på dagarna ger jag henne napp när hon ska sova på dagen - vi går för det mesta ut då för att roa lillkillen och det funkar då bra att ge henne nappen då men det är kanske dumt (hmm..jag är lite lat
Jag ska genast ställa klockan för nattmatningen så att jag så att säga förekommer henne. Kommer att ta bort nattmålet när hon är fyra månader.
Tack igen för goda råd - det gör så mycket att höra att man är på rätt väg!!!
Herrejesus vad jag gillar Anna och hennes filosofi - kan säga att vi kallas ibland för harmoniska familjen och många frågar om vi ger våra barn lugnande när dom ska sova. Jag upplever att man möts av mkt skepsis om man säger att man rättar sig efter Annas råd (märkligt tycker jag), så jag brukar inte berätta att vi gör det. Om dom bara visste!!!
/M
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Det där med "napp" tycker jag är supersvårt. Min tanke är ju att om de ligger på mage och har blivit 2 mån+ som i detta fallet hittar de oftast sin tumme, fingrar eller så själva för att lugna sig och därmed somna. Även i vagn.Phoebe skrev:Tack snälla du för svaret!! Det uppskattas!!
Känner att vi för det mesta har bra koll men det är som sagt kvällarna och framför allt läggningen som strular. Hon har en tendens att skrika upp sig när vi lägger henne för att sova för natten och det tar allt från 15 min till en timme att få henne att komma till ro. En sak som jag har funderat på är det här med napp, ibland på dagarna ger jag henne napp när hon ska sova på dagen - vi går för det mesta ut då för att roa lillkillen och det funkar då bra att ge henne nappen då men det är kanske dumt (hmm..jag är lite lat) och det är kanske den hon saknar vid kvällsläggningen?? Kanske ska jag skippa nappen helt??
Men AW säger också i BB att man kan ha napp och att den skall i så fall tas bort vid 4 mån då sugbehovet avtar.
Men tills dess skall du då springa och stoppa i nappen i tid och otid om man säger.
Jag vet forumister som haft napp dagtid och inte natttid, jag vet de som haft napp till 4 mån och de (som jag) som försökt napp och blivit ratad till förmån för sin älskade tumme.
Valet är ditt, men jag tycker du skall se till att göra det med övertygelsen om att DU vet vad som är bäst för just ditt barn.
Kör du ordentligt med "skratt till go natt" inför sovningar? Jag minns en tid när jag la Tor i vagn på kvällen och vagnade lite. För att senare flytta över honom till sin säng efter första matningen. Vid ca. 3 mån så vart det lättare att lägga honom i sängen för samtliga lurar när jag varit ytterst konsekvent med just skrattet, ramsan och tillrättalägg. Ja, för att inte säga maten då
Mmmmm... Tänk om alla visste. Ibland känns det som om vi är "hemliga klubben" tycker jag. Mest just för att folk inte "vill" höra om struktur, rutiner, förutsägbarhet, bra sömn osv... För att inte säga hmmmm.... "snälla" barn.Phoebe skrev: Herrejesus vad jag gillar Anna och hennes filosofi - kan säga att vi kallas ibland för harmoniska familjen och många frågar om vi ger våra barn lugnande när dom ska sova. Jag upplever att man möts av mkt skepsis om man säger att man rättar sig efter Annas råd (märkligt tycker jag), så jag brukar inte berätta att vi gör det. Om dom bara visste!!!![]()
Men jag ler innombords många gånger och ser fram emot de gånger jag träffar likasinnade eller får frågor som andra föräldrar genuint vill ha svar på.
Hon är underbar allas vår AW och Tors extra M
Tor 2006
Kaos!!??
Skulle behöva ytterligar lite hjälp!!
Jag har justerat schemat något (liknar nu mer ditt förslag (lite kortare sovpass på fm och lite längre sovpass på kvällen). Hur som helst har jag verkligen varit supernogrann med tider osv men trasslet fortsätter. Vår lilla stumpa har såååå svårt att komma till ro. Igår tog det 3 timmar att få henne att sova inför natten. Hon somnar för att vakna och då är ju det tröttaste borta och hon blir arg som ett bi och skriker upp sig.
Dagsömnen fungerar inte heller och vi har det jättkämpigt att försöka vagna över sovskarvarna. Inte en gång har jag dock tagit upp henne utan vagnar på till utsatt tid och passar på att ta upp henne när hon sedan är lugn.
Allt detta leder ju till kaos eftersom jag har en liten till att ta hänsyn till som mer än väl behöver sin mammas uppmärksamhet när den lilla äntligen ska sova. Som det är nu måste jag ju ägna nästan all tid åt henne även när hon sover!!!
Hur länge bör jag räkna med att det här trasslet ska fortätta innan jag på allvar bör börja fundera på om jag gör nåt fel (om du förstår vad jag menar)?? Jag känner mig helt rådvill nu och vet varken ut eller in. För ett tag sen gick allt så bra och nu känns det bara rörigt.....
/M
Jag har justerat schemat något (liknar nu mer ditt förslag (lite kortare sovpass på fm och lite längre sovpass på kvällen). Hur som helst har jag verkligen varit supernogrann med tider osv men trasslet fortsätter. Vår lilla stumpa har såååå svårt att komma till ro. Igår tog det 3 timmar att få henne att sova inför natten. Hon somnar för att vakna och då är ju det tröttaste borta och hon blir arg som ett bi och skriker upp sig.
Dagsömnen fungerar inte heller och vi har det jättkämpigt att försöka vagna över sovskarvarna. Inte en gång har jag dock tagit upp henne utan vagnar på till utsatt tid och passar på att ta upp henne när hon sedan är lugn.
Allt detta leder ju till kaos eftersom jag har en liten till att ta hänsyn till som mer än väl behöver sin mammas uppmärksamhet när den lilla äntligen ska sova. Som det är nu måste jag ju ägna nästan all tid åt henne även när hon sover!!!
Hur länge bör jag räkna med att det här trasslet ska fortätta innan jag på allvar bör börja fundera på om jag gör nåt fel (om du förstår vad jag menar)?? Jag känner mig helt rådvill nu och vet varken ut eller in. För ett tag sen gick allt så bra och nu känns det bara rörigt.....
/M
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Detta låter INTE bra. Jag funderar på om hon verkligen är helt mätt?
Hur går matningarna? När skarvar hon? Vaknar hon inom 30 min på en lur är det oftast mera mat som gäller. Vaknar hon efter 45 min så gissar jag "vagnträsk" varning på det hela, men då borde hon tystna och somna om och skrika så fort vagnen stannar.
Svårt att somna på kvällen är oftast övertrött och för hungrig. En liten 5 min eller rent av 20min kan göra all skillnad.
9 av 10 skrik är på mera mat och det 10de är övertrötthet. Försök att lära dig lyssna på de första ljuden innan hon skriker upp sig. Jag insåg efter några månader att Tor faktiskt inte varit ledsen många min utan mest "skitförbannad" av olika skäl och jag inte svarat på hans "frågor" som sig bör.
Så nu reder vi ut soppan och du matar och matar och när du inte tror att mer mat går i så matar du lite till. Allt inom 1,5 timmar.
När fyller hon 3 mån? Då är mitt heta tips 12-45-2-45 schema
Hur går matningarna? När skarvar hon? Vaknar hon inom 30 min på en lur är det oftast mera mat som gäller. Vaknar hon efter 45 min så gissar jag "vagnträsk" varning på det hela, men då borde hon tystna och somna om och skrika så fort vagnen stannar.
Svårt att somna på kvällen är oftast övertrött och för hungrig. En liten 5 min eller rent av 20min kan göra all skillnad.
9 av 10 skrik är på mera mat och det 10de är övertrötthet. Försök att lära dig lyssna på de första ljuden innan hon skriker upp sig. Jag insåg efter några månader att Tor faktiskt inte varit ledsen många min utan mest "skitförbannad" av olika skäl och jag inte svarat på hans "frågor" som sig bör.
Så nu reder vi ut soppan och du matar och matar och när du inte tror att mer mat går i så matar du lite till. Allt inom 1,5 timmar.
När fyller hon 3 mån? Då är mitt heta tips 12-45-2-45 schema
Tor 2006
Tack för svar!! Misstänker nu att vi gör fel på flera sätt. Både med mängden mat och lite vagnträsk, lite attityd och en smula övertrötthet!!
Igår fick hon en liten lur på kvällskvisten och som du skrev - det kan göra all skillnad. Hon protesterade visserligen vid läggning men bara ca 30 min (ovanligt). Och kvällen var överlag mkt lugnare!!
känner igen det där med att vakna efter 30 min och utgår från och med nu ifrån att detta beror på för lite mat! Ska satsa stenhårt på maten idag!! Har trott att jag gjort det tidigere men det går nog allt att trycka i mkt mer!! Idag vid första sovpasset 9,30 somnade hon nästan helt själv och jag lovar - hon var proppmätt!! nu återstår och se om vi fixar 1,5 timmes sömn utan trassel!!
Känner även att vi lätt fastnar i vagningsträket så jag ska träna lite på det oxå!!
Jag vet att man inte ska ropa hej innan man kommit över ån...men det känns faktiskt mkt bättre idag. Bara att få beskriva för nån som kan sätta fingret på problemet gör en enorm skillnad!! Man kan lixom ta sig an uppgiften med självförtroende och inte vackla och leta fel hela tiden!! Vilket jag antar oxå kan vara en del av problemet!
En lite fråga till om vakentiden. Hon är ju vaken 2 timmar vilket vi brukar börja med ca 15 min vaket (annars somnar hon så lätt om vid bröstet), sen mat, lite gos, byte, mera gos och social delaktighet sen mera mat i omgångar tills hon är mätt. Efter detta har hon varit vaken ca 1,5 timme. Därefter brukar hon sitta i sin babysitter med oss när vi gör något, lagar mat, hänger tvätt eller bara leker. Är detta ett bra sätt att strukturera vakentiden på? Hur brukar man göra??
Igår fick hon en liten lur på kvällskvisten och som du skrev - det kan göra all skillnad. Hon protesterade visserligen vid läggning men bara ca 30 min (ovanligt). Och kvällen var överlag mkt lugnare!!
känner igen det där med att vakna efter 30 min och utgår från och med nu ifrån att detta beror på för lite mat! Ska satsa stenhårt på maten idag!! Har trott att jag gjort det tidigere men det går nog allt att trycka i mkt mer!! Idag vid första sovpasset 9,30 somnade hon nästan helt själv och jag lovar - hon var proppmätt!! nu återstår och se om vi fixar 1,5 timmes sömn utan trassel!!
Känner även att vi lätt fastnar i vagningsträket så jag ska träna lite på det oxå!!
Jag vet att man inte ska ropa hej innan man kommit över ån...men det känns faktiskt mkt bättre idag. Bara att få beskriva för nån som kan sätta fingret på problemet gör en enorm skillnad!! Man kan lixom ta sig an uppgiften med självförtroende och inte vackla och leta fel hela tiden!! Vilket jag antar oxå kan vara en del av problemet!
En lite fråga till om vakentiden. Hon är ju vaken 2 timmar vilket vi brukar börja med ca 15 min vaket (annars somnar hon så lätt om vid bröstet), sen mat, lite gos, byte, mera gos och social delaktighet sen mera mat i omgångar tills hon är mätt. Efter detta har hon varit vaken ca 1,5 timme. Därefter brukar hon sitta i sin babysitter med oss när vi gör något, lagar mat, hänger tvätt eller bara leker. Är detta ett bra sätt att strukturera vakentiden på? Hur brukar man göra??
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
"Härda ut" låter jobbigt tycker jag... Lite attityd här va?
Jag tycker nog du skall vänta med att ändra till 3 mån schemat. Men det kan vara så att sista luren blir kortare och då kan en extra 20 min hjälpa till eller lägga tidigare på kvällen. Se till att få ihop alla timmarna som hon skall ha.
En klok kvinna sa... Det är inte viktigt att hon sover varenda minut som schemat säger utan att du ger henne FÖRUTSÄTTNINGARNA! Tor sover absolut inte varenda minut, men han är likväl sin egen lilla klocka och "skalman".
¨
Så fortsätt jobba med målet i sikte några steg fram och något bak, så skall du se. Det blir ju bättre, det märker du ju. Ta ledningen och VISA vägen! Detta kommer att gå så bra så bra!
Och så lite inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ail%E4ndsk
Jag tycker nog du skall vänta med att ändra till 3 mån schemat. Men det kan vara så att sista luren blir kortare och då kan en extra 20 min hjälpa till eller lägga tidigare på kvällen. Se till att få ihop alla timmarna som hon skall ha.
En klok kvinna sa... Det är inte viktigt att hon sover varenda minut som schemat säger utan att du ger henne FÖRUTSÄTTNINGARNA! Tor sover absolut inte varenda minut, men han är likväl sin egen lilla klocka och "skalman".
¨
Så fortsätt jobba med målet i sikte några steg fram och något bak, så skall du se. Det blir ju bättre, det märker du ju. Ta ledningen och VISA vägen! Detta kommer att gå så bra så bra!
Och så lite inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ail%E4ndsk
Tor 2006
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om AW ska man tala tyst, ja
Jag ska inte lägga mig i, för det behövs verkligen inte alls härPhoebe skrev:Hon är ju vaken 2 timmar vilket vi brukar börja med ca 15 min vaket (annars somnar hon så lätt om vid bröstet), sen mat, lite gos, byte, mera gos och social delaktighet sen mera mat i omgångar tills hon är mätt. Efter detta har hon varit vaken ca 1,5 timme. Därefter brukar hon sitta i sin babysitter med oss när vi gör något, lagar mat, hänger tvätt eller bara leker.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack till er båda...
Helt otroligt att det som kan kännas hur krångligt ena dan, bara vänder som om nån har varit här och viftat med sitt trollspö...liten somnade så snällt igår och sov så gott till fem, vid första sömnen i morse la jag henne och vagnade 2 drag !!!
och sen låg hon och skruvade lite på sig och snuttade på sin hand sen somnade hon, vaknade efter 45 men klarade den biffen helt på egen hand (nu är jag inte så lite stolt över min lillsnutta!!) och eftersom mamma och storebror fick så fasligt mkt tid över så passade vi på att bjuda giraffen och nallen på kafferep.....prima liv med andra ord!!
och Anna helt riktigt hon är vaken 2 timmar...
Tack och bock!!
Phoebe
Helt otroligt att det som kan kännas hur krångligt ena dan, bara vänder som om nån har varit här och viftat med sitt trollspö...liten somnade så snällt igår och sov så gott till fem, vid första sömnen i morse la jag henne och vagnade 2 drag !!!
och Anna helt riktigt hon är vaken 2 timmar...
Tack och bock!!
Phoebe
Gråt vid varje läggning...
Här går det så sakteliga framåt...om än med myrsteg....
Nätterna är fantastiska, sovstunderna på dagen fungerar bättre och bättre = färre skarvar...
Vårt problem är dock att hon blir såååå ledsen varje gång vi lägger ner henne för att sova. Vi kämpar på med skratt och glad attityd men det blir lixom ingen förbättring. Hon blir ledsen precis varje gång vi lägger ner henne för att sova och vi har verkligen fastnat i det beteendet. Jag känner mig rådvill för eftersom hon blir ledsen så drar ju läggningarna ut på tiden vilket inverkar på hennes totala sömn.....
Vi kör nu efter schema.
07 Morgon
9-10.30 Sova
12-14.30 Sova
16.30-17.15 Sova
20.00 Natt
04 Nattmål
med mat under en timme mellan passen samt allt övrigt...
Kan säga att vi fortfarande kämpar med första dagspasset...hon vill inte sova över skarven då...
Finns det nån som kan komma med lite tips på vad vi kan göra för att bryta detta mönster??
/P
Nätterna är fantastiska, sovstunderna på dagen fungerar bättre och bättre = färre skarvar...
Vårt problem är dock att hon blir såååå ledsen varje gång vi lägger ner henne för att sova. Vi kämpar på med skratt och glad attityd men det blir lixom ingen förbättring. Hon blir ledsen precis varje gång vi lägger ner henne för att sova och vi har verkligen fastnat i det beteendet. Jag känner mig rådvill för eftersom hon blir ledsen så drar ju läggningarna ut på tiden vilket inverkar på hennes totala sömn.....
Vi kör nu efter schema.
07 Morgon
9-10.30 Sova
12-14.30 Sova
16.30-17.15 Sova
20.00 Natt
04 Nattmål
med mat under en timme mellan passen samt allt övrigt...
Kan säga att vi fortfarande kämpar med första dagspasset...hon vill inte sova över skarven då...
Finns det nån som kan komma med lite tips på vad vi kan göra för att bryta detta mönster??
/P
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vad kul att det går så bra framåt för er!
Jag satte det typiska SM schemat 12-45-2-45 när Tor var 3 mån för jag verkligen stod inte ut med 45 min skarvar och kände att jag helst lägger ner krutet på 1 lur i det läget.
Sen tycker jag att 12 timmars nätter är bra att ha som grund hela livet och då kände jag att det är ett vinnande koncept.
Så kanske det kan vara en ide för er? Vårt schema såg ut ungefär så här:
Detta är Tors 4 mån schema, men sovtiden är samma för 3-4 mån och jag hade då introducerat smakisar och gröt för att han skulle sova bättre vid 4 mån.
07.00 Morgon
07.15 Amma
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
10.00 Mat
11.30 Sova 2 tim
13.30 Amma + ev. mellis
15.30 Sova 45 min
16.15 Amma
16.50 Gröt
17.40 Bada med Pappa
18.20 Flaska mjölk+NAN2
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Att hon blir ledsen när du lägger henne är ju inte skoj. Så här skrev AW i en annan tråd på just det ämnet...
Nu "kurar" ju inte du men jag tycker att tipsen är bra. Du skall liksom inte förvänta dig att hon blir ledsen. Utan använd "attityden" här. Lägg efter MASSOR av skratt inför varje lur. Snabbt koncist, stäng av ALLA synintryck och skaka till på vagnen. Gör sen MÅNGA mysiga HUSLJUD! Du kan faktiskt börja köra in en "ramsa" bakvägen också nu om du vill. Det gjorde jag!
http://www.annawahlgren.com/forum/posti ... e&p=101936
Jag satte det typiska SM schemat 12-45-2-45 när Tor var 3 mån för jag verkligen stod inte ut med 45 min skarvar och kände att jag helst lägger ner krutet på 1 lur i det läget.
Sen tycker jag att 12 timmars nätter är bra att ha som grund hela livet och då kände jag att det är ett vinnande koncept.
Så kanske det kan vara en ide för er? Vårt schema såg ut ungefär så här:
Detta är Tors 4 mån schema, men sovtiden är samma för 3-4 mån och jag hade då introducerat smakisar och gröt för att han skulle sova bättre vid 4 mån.
07.00 Morgon
07.15 Amma
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
10.00 Mat
11.30 Sova 2 tim
13.30 Amma + ev. mellis
15.30 Sova 45 min
16.15 Amma
16.50 Gröt
17.40 Bada med Pappa
18.20 Flaska mjölk+NAN2
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Att hon blir ledsen när du lägger henne är ju inte skoj. Så här skrev AW i en annan tråd på just det ämnet...
Nu "kurar" ju inte du men jag tycker att tipsen är bra. Du skall liksom inte förvänta dig att hon blir ledsen. Utan använd "attityden" här. Lägg efter MASSOR av skratt inför varje lur. Snabbt koncist, stäng av ALLA synintryck och skaka till på vagnen. Gör sen MÅNGA mysiga HUSLJUD! Du kan faktiskt börja köra in en "ramsa" bakvägen också nu om du vill. Det gjorde jag!
Läs gärna också LindaVegas svar i denna tråden. Det är verkligen en SUPERPEPPING tycker jag!annawahlgren skrev:Tack för dina varma ord
![]()
![]()
Där gav du svaret alldeles självlee skrev:Jag vet inte om vi har fastnat i ngt????
Hon grater alltid när hon förstar att hon maste lägga sig. Vi skrattar och har det roligt hela dagen men när det är sovdags da maste jag räkna med minst 10-15 minuters grat.![]()
Ni har fastnat - hela lilla bunten. Du "räknar med minst 10-15 minuters gråt". På morgonen räknar du också med elände, av och till. (Och att hon vaknar gnällig är inte konstigt när hon somnar gnällig.)
Lilla mamma är alltså den som gråter när hon förstår att barnet måste lägga sig![]()
för hon vet vad som väntar
![]()
och tycker det är så ledsamt
![]()
och poff
har lilla barnet ju lärt sig den saken. Och ett mönster har etablerats. Det "ska" vara jätteledsamt att gå och lägga sig. Och det "ska" vara jätteledsamt att vakna.
Bort det![]()
![]()
Man kan säga att du / ni inte har kurat klart, helt enkelt. Ni har mycket riktigt fastnat på vägen och tappat bort målet, som var god, sammanhängande sömn, en sömn barnet vill ha och njuter av, en sömn för livet, en glädjekälla.
Mamma / pappa har inte lyckats sjasa ut alla vargar - en del har dröjt kvar på tröskeln och där har de byggt bo.
Små barn gör som vi lär dem. Nu tror lilla barnet att det ska vara så här, och HON kommer inte att ändra på någonting, om man säger![]()
Så kura klart![]()
Jaha, hur då![]()
![]()
![]()
Du har fått fantastiska tips och goda råd här. Som jag också tackar för![]()
![]()
Så backa bandet. Betrakta inte kuren som avslutad och barnet som "framme", för det är hon ju inte, utan fortsätt. Det får bli en liten minikur - skivan hakade upp sig, om man säger![]()
När hon sätter igång sitt slentriangnällande, var alldeles kolossalt extra hurtig och glad själv vid läggningen, och bär dig åt som om hon vore alldeles strålande lycklig. Tjo och tjim: "Vad det ska bli SKÖNT att sova!" Som om du vore grön av avund men vansinnigt lycklig för hennes skull. Dröj inte kvar, skjut vargflocken rakt in i grytet på tröskeln och gå ut med ramsan, hurtigare och tjo-och-tjimmigare än någonsin. Ut med dig inom två minuter
Helst bara en halv nu
![]()
Sätt genast på alldeles kolossalt glad och trevlig musik (dock utan sång), kanske en käck oemotståndlig Strauss?
Det ska vara högt och frejdigt och oemotståndligt nog för DIG, så du faktiskt inte hör barnet - om du inte ska hänga i dörrspringan, vilket du ju inte kan, eftersom alla vargungarna inte är riktigt döda än, så pass på
Jaga, jaga - du kan ju dansa under tiden; ska inte kunna låta bli
![]()
Så kul ska det vara.
I Amerika finns skyltar som säger "Don't even think of parking here". Sätt upp en sådan skylt på barnets dörr. Våga inte stryka omkring där ens, än mindre parkera
Tänk framåt, se framåt, kör vidare - målet hägrar och dit ska du, och du kommer INTE dit genom att stanna kvar där du var, och du kommer INTE dit genom att tro att lilla barnet ska hålla dig i handen och leda dig.
På morgonkulan vid första ljud - lyckligt eller olyckligt - ger du en enda upplysningsramsa som ska vara så klämkäck och hög och bestämd och hurtig och glad att du kräks åt dig själv, så tillgjord som du låter. Den kan vara x6 eller t o m x8 men sedan ska den följas av INGENTING som har med barnet att göra. Lär dig ett mantra. "Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott." Gör sedan någon nytta, som du kan passa på att få uträttat medan hon sover så gott
Eller gå och lägg dig och sov lika gott själv.
Exakt på minuten som hon ska vakna bär du dig åt som om du aldrig sett henne förr. ÄNTLIGEN har barnet kommit
Och som om hon GIVETVIS sovit hela natten som en gris, somnat lycklig och (inte hunnit än) vaknat lika lycklig, och allt är fullkomligt kanontoppenmegajättekul och underbart. Surar hon och gnäller och tror att det är synd om henne, dvs att mamma fortfarande tycker synd om henne, tar du ur henne det med om möjligt ÄNNU roligare återseende-baluns, som om hon vore solen själv. Igen
![]()
![]()
Ge den här lilla minikuren 4 kvällar och nätter / morgnar, uppför dig som (målmedvetet) folk och rapportera sedan - och minns då att det var vad DU gjorde och inte gjorde som är betydligt mer spännande och intressant än vad HON gjorde och inte gjorde.
För ledningen är din![]()
http://www.annawahlgren.com/forum/posti ... e&p=101936
Tor 2006
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022