Hur mycket sömn för 4-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
SabinaC

Hur mycket sömn för 4-åring?

Inlägg av SabinaC »

Hej!
Har varit inne en del på forumet för yngre barn, ska kura min snart 11-månaders flicka, men har en fråga ang hennes storebror som är nästan 4 och ett halvt - hur mycket sömn behöver egentligen ett barn i hans ålder? Ungefär? Frågade på bvc om de rekommenderade ngt, och de svarade lite svävande att "det kan röra sig om allt från 8 timmar till 14 timmar", och det är lite för stor variation för min smak... :? (å andra sidan svarade de ungefär samma om åttamånaders bebisar när jag frågade, de verkar ha ett standardsvar för allt! ](*,) )
Tack!
Mamma till Anton född 6 februari 2003
och
Isabella född 16 augusti 2006
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, på BVC är allt mer eller mindre onormalt fullständigt normalt, tycks det :roll: . Det är väl för att INGEN ska få minsta dåligt samvete, eller ifrågasätta hur man lyckats tillgodose barnens grundläggande behov, antar jag.

Min äldsta är bara dryga 3 år ännu, så den egna erfarenheten kan jag inte ge dig, men i BB rekommenderas 12 tim natt fram till 10 års ålder. Min sover fortfarande middag 45 min och därefter 12 tim natt. Och jag kan tänka mig att 12-tim-natt blir ÄNNU viktigare när man slutat sova middag. Hoppas det ger svar på din fråga :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Tack för ditt svar på båda forumen!
Ja, 12 timmar sover han INTE... :oops: Ibland sover han dock på dagen, vilket jag egentligen inte tycker gör så mycket, bara det fungerar med vad vi ska göra. Han sover ju inte direkt i vagnen längre...
"Problemet" eller vad man ska kalla det är att hans kära fader inte alltid kommer hem så tidigt från jobbet, och Anton vill vara vaken tills han kommer - så, alltså, det blir inga 12 timmars sömn där inte. Men, har ju sett ibland att det inte räcker :sleep: och håller på att öka nu på sommaren när han är hemma och jag har full koll. 8)
God lördagskväll!
Mamma till Anton född 6 februari 2003
och
Isabella född 16 augusti 2006
Ewa

Inlägg av Ewa »

Man kan ju ha natt 20-8 också, om pappa har sena dagar på jobbet och man vill att pappa och son ska få umgås lite - det går ju alldeles utmärkt det med :wink:.
Happy helg!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Hej,
Lilltjejen som är tre år sover mellan 19:00 ,19:30-07:00, 07:30 varje dag. Men hon sover tyvärr inte på dagen som jag skulle önska :!:
Det blev helt enkelt för mycket bråk om jag skulle försöka få henna att somna mitt på dagen så därför har hon så tidiga kvällar.
Det händer ibland att hon smyger undan vid matlagningen på kvällen och då kan man hitta henne i soffan sovandes :roll: Eller att hon somnar bak på cykeln ibland :!:
När jag vet att det kan bli en sen kväll och man inte har någon möjlighet att lägga henne så brukar jag försöka få henne att sova en stund på eftermiddagen. Men det är inte alltid jag lyckas :!: Men 20 minuter kan göra underverk med en trött unge :!:
Om dom sover hela natten trots att dom sover en sväng på dagen så är det väl inga problem :?: Det viktiga är väl att dom får en så lång sammanhängande sömn som möjligt.
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
samimaje

Inlägg av samimaje »

Min tjej är 4 + och hon sover gott 12 timmar per natt - blir helt pestig om hon av olika anledningar inte får det. Jag tror de behöver minst 12 timmar - sen varierar det naturligtvis från barn till barn. Men betänk allt de lär sig, provar och går igenom under en dag - själva är vi ju helt slut efter en dag på jobbet!
trötter
tove79

Inlägg av tove79 »

Jag har upplevt att min stora pojke, sen ett par månader tillbaka, behöver mindre sömn.
Han fyller 5 i augusti.
Hos oss har det märkts av att han ligger vaken länge efter sänggåendet, istället för att somna på en gång som han alltid gjort.
Vi har gjort så att istället för att lägga båda pojkarna 19 så lägger vi lilla Ivar först medan Gustav får se färdigt barn-tv, sen göra sig i ordning och sen så läser vi saga i soffan. Han lägger sig alltså först halv åtta men får bläddra i en tidning en stund innan han somnar, han släcker oftast på eget initiativ och somnar runt 20. Alltså är hans natt numera 11 timmar och det verkar tillräckligt.
Vad jag egentligen skulle säga var att jag märkte tydligt vid 4,5 års ålder att sömnbehovet minskade.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "