Hej alla kloka,
nu frågar jag för en vän, som har problem med sin kille som är 2,5 år. De är på landet och har ingen spjälsäng där, utan han sover på en madrass (dom vill av olika skäl inte ha spjälsäng). Problemet: han springer upp. Inte en gång, utan massor. Faktum är att mamman inte hinner vända sig om i rummet förrän han står upp. Hon lägger ner och han ställer sig upp igen, som en sådan där leksaksgumma med tyngd i botten, ni vet. Alldeles för mycket underhållning förstås, att mamma är där och lägger ner hela tiden. Men vad göra?
/Pea
kvällsunderhållning
-
Nancy
Hej Pea
Vet ju inte vilka rutiner din väninna har i övrigt men kanske kan du hitta något i denna klistrade tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967
Den handlar visserligen om hopp ur spjälsäng, inte madrass, men kanske kan "tänket" användas ändå
Om någon annan har bra tips får ni gärna hjälpa till
Nancy
Vet ju inte vilka rutiner din väninna har i övrigt men kanske kan du hitta något i denna klistrade tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967
Den handlar visserligen om hopp ur spjälsäng, inte madrass, men kanske kan "tänket" användas ändå
Om någon annan har bra tips får ni gärna hjälpa till
Nancy
-
Gäst
Tack för tråden Nancy. Problemet här är ju dock att mamman inte ens hinner ut ur rummet innan han står upp. Jag funderar på om de inte skulle testa "sitta på pallen om du inte vill sova": "Nähä, du vill inte sova! Men sitt här på pallen då istället, det går bra!" Och då vid minsta ansats att klättra ner från pallen: "oj, vill du sova nu? Då går vi och lägger dig." Vilket naturligtivs besvaras nekande och då sitter man kvar på pallen ett tag till. Tills poletten trillat ned. Vad tror ni?
Sedan tänker jag också att de måste se till att ha becksvart i rummet. Det är ju inte så kul att springa upp om man inte ser något...
/Pea
Sedan tänker jag också att de måste se till att ha becksvart i rummet. Det är ju inte så kul att springa upp om man inte ser något...
/Pea
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om hon nu inte vill ha spjälsäng, varför inte en resesäng när de är borta
Det i förening med mörkläggning och ramsa utifrån à la goddag-yxskaft gör ju susen.
Enligt min mening är han för liten för regelrätt "trotsfostran". Han pilar bara upp för att madrassen på golvet inbjuder till det, lika mycket som själva golvet gör. Jag tycker inte det är konstigt.
Finns sedan saker att titta på, dvs ljus så att lilla skallen bombarderas med intryck och stimuli, hur i fridens dar skulle han då kunna somna plötsligt
Då är det bara utmattning som gäller, och den sömnen blir inte god.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022