hålla handen samt affärer

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
tjejen1

hålla handen samt affärer

Inlägg av tjejen1 »

jag har en son på 18 mån...han har oftast suttit i vagnen när vi är ute eller i affärer, men nu på sistone har han börjat få gå själv istälet....problemet är att han springer överallt(och så är det ju) men jag vill att han ska hålla handen nära vägar, över parkeringar etc. Men när jag säger det säger han nej och om jag tar handen blir han arg och ledsen och vägrar.

Hur gör ni? Är han för liten ännu?

Såg nämligen ett par på stan och deras son samt dotter som verkade vara i smma ålder gick snällt och höll hnden hela tiden.

sen undrar jag om ni låter era barn gå själva i mataffärer?..om min son får gå så sprnger han överallt och har börjat trotsa, blir bara jobbigt tycker jag att ta en massa konflikter...

Kram Vicky
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :wink: :lol:

Ja, ser du det som "en massa konfikter" måste det ju med naturnödvändighet bli jobbigt :roll: :!: :lol:

Du har en uppgift här, en som är aktiv, som inte bara går och väntar sig att lille pojken på något vis av sig själv ska börja uppföra sig på ett sätt som passar dig.

Din uppgift är att
:arrow: leda
:arrow: visa
:arrow: lära
:arrow: hjälpa.

Alxar du den uppgiften och ser dig som inte bara en beskyddare utan också och inte minst som ledare och en guide, för en liten människa som inte direkt föddes med alla erforderliga kunskaper om hur det går till här i världen - inte ens, eller särskilt inte, i just din värld - så slipper du, vågar jag lova, konflikter av det slag du själv framkallar nu.

Får jag rekommendera Barnaboken :?: LIknelsen med beduinlägret i de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet i första delen brukar vara en eye-opener.

Likaså vill jag tipsa om blocket Fostran i femte delen.

:wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"