ikväll ska vi börja - några frågor

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
samimaje skrev: När jag fått honom lugn och går ut bryter han i hop totalt - nästan panikslagen.

Hoppas att jag inte förstört allt med att vara för snabb in??? I dag känns det som att vi inte kommer att lyckas ...
:D Du sätter själv fingret på problemet :cry: Den myckna trafiken kan inte annat än säga honom att 1) vargen är där och han måste räddas, 2) morgonen har kommit.

Ingetdera är särskilt sant, eller hur :?: :!: :lol:

Om lilla barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du och ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.

Till det krävs förtroende för lilla älsklingen och tålamod. Han behöver tid på sig för att samla ihop erfarenheter tillräckligt för att veta sig fredad för vargen natt efter natt och kunna / våga sova lugnt.

Det är smärtsamt för ens fåfänga att inse att man faktiskt STÖR med sin evinnerliga trafik - "nervös" på kuppen :!: Går du in överhuvudtaget nu har du en hel liten vargflock svansande kring fötterna.

Överlevnadsgaranternas oro betyder fara för livet för små barn :cry: :!:

Det är en konst att låta små barn vara i fred.

Spring inte in mera. Lyss till miar 70 :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
samimaje

Inlägg av samimaje »

Jag blir alldeles varm av att ni är så många som läser, besvarar och hjälper! Stort stort tack!
Tredje natten är just påbörjad. Nattningen tog 23 minuter (vi klockar nästan ner på sekunden) :lol: . Efter en timmer kom första frågan .... Micke - klippan him self, har varesig ramstat eller gått in och efter 10 "frågor" - fattade Jesper själv beslutet att somna om ... det var 10 minuter sedan.

Stort tack för att ni finns med oss - önskar ni var här och höll oss i handen!!

Hörs i morgon igen!!
Sov gott - det ska jag göra!
trötter
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi är HÄR och håller er i handen! Bravo!!! :-({|= =D>
samimaje

Inlägg av samimaje »

Framsteg framsteg framsteg ... Vi backade - Jesper gick framåt.
Micke har i natt varit inne endast två gånger ... resten har J fixat själv. Sen kom vargtimmarna mellan 4-6 ... då behövdes det lite mer - men det gick såååå mycket bättre än nätterna innan. Kl 07 gick vi in och gjorde godmorgon!! Underbart härligt!
Känns såååå mycket bättre idag!!

Tack för att ni finns!
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
Härliga morgonnyheter till kaffet :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

samimaje skrev: Efter en timme kom första frågan .... Micke - klippan himself, har vare sig ramsat eller gått in och efter 10 "frågor" - fattade Jesper själv beslutet att somna om ...
:D Fick han bekräftelseramsan med sig då :?:

På det här stadiet ska ramsan alltid ha sista ordet. Han ska inte somna enligt skrikmetoden :shock: men det tror jag inte han gjorde heller. Men du förstår vad jag menar :?: Det beslutet att somna om som han fattar själv är underbart och helt rätt men så här tidigt i kuren kan det behöva bekräftas.

Pris och beröm :-({|=
samimaje

Inlägg av samimaje »

De gånger han "bara frågat snällt" har vi inget gjort - vare sig tittat in eller ramsat. När han behövt mer svar - har vi ramsat och lagt en hand på ryggen. (2 ggr under natten) fram till 04.30 - då vargtimmen började.
Frågorna under kvällen var av det snällare slaget och vi fattade det som att vi inte skulle ramsa i "onödan".
Dagen i dag har följt schemat på pricken ... känns bra.
MEn hur är det nu då? när ska och ska vi inte ramsa.
När han frågar korta snälla frågor ska vi verkligen ramsa då? han har egentligen somnat om innan vi kommit till dörren.
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Alldeles rätt, ni ska inte ramsa alls i onödan! Ge honom en chans att fixa det själv, MEN det är bekräftelseramsan som måste nötas in nu, det tre-fyra första nätterna! Då är ramsan det sista som ska följa honom in i sömnen, det är nu ni nöter ind den :!:
Så ramsa alltid det sista ni gör - men ramsa inte "vanliga" ramsan i onödan!
Hoppas du blev lite klokare på det här :lol: :wink:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
samimaje

Inlägg av samimaje »

Tack för det ... det är svårt att få fram allt så tydligt i texten men nu känner vi oss lugna igen.
Nu kör vi fjärde natten (nu är det föresten jag, Micke, som skriver) och jag måste säga att jag har varit en tvivlare. Men det verkar som ni kan det ni gör och framför allt AW förstås.... Allting fungerar jättebra, det är otroligt jobbigt men vi ser att jesper mår bra av det.
Han tog sina första steg dagarna innan vi började kuren och idag känns det som att det släppte, han gick säkert tio steg och VILL mycket mer....

Tack för allt stöd
vi skriver igen imorgon bitti :D :D
// Micke och Sara
trötter
samimaje

Inlägg av samimaje »

Hej!
Nu har vi haft en bra natt tycker vi - så här blev den:
19.30 Nattning (7 min)
20.35 Frågar och börjar skrika upp sig (tillrättaläggning, ramsa - 1min)
21.05 som ovan
21.15 som ovan fast 5 min
22.40 Frågar - behöver INTE göra något !!!
04.17 :shock: Frågar - börjar skrika upp sig (tillrättaläggande - ramsa - 6 min)
04.19 som ovan
06.20 som ovan
07.00 - Går in och gör God Morgon !!!

Nu är kl 11 och det är dags för luren!

Vi tycker vi haft en bra natt - vad säger ni med er erfarenhet - en normal 4:e natt???
trötter
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Förutom att ni fortfarande går in till honom är det helt ok. Nu måste ni lita på ramsan. Han behöver inte tillrättaläggandet. Minimera trafiken. Från och med nu ska ni stanna UTANFÖR hans dörr. :!:
samimaje

Inlägg av samimaje »

hmmm ... vi får jobba ännu mer på det. Tycker det är svårt ... han står ju upp i sängen ... och kan inte riktigt komma ner själv.

En annan fråga som "oroar" oss ...
På onsdag ska vi åka på semester ... borta hemifrån 1½ vecka. Om vi håller våra tider på schemat ... kan vi lyckas ändå då? :?: Eller är resande en nådastöt och gör arbetet förgäves?
trötter
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

13 månader och inte kan lägga sig ner själv? Njae, det vet jag inte riktigt om jag vill tro på. Hur länge har han kunnat ställa sig? Kan han sätta sig från stående någon annanstans så kan han det i sängen också. Ni måste ha lite mer förtroende för er unge man.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

samimaje skrev:På onsdag ska vi åka på semester ... borta hemifrån 1½ vecka. Om vi håller våra tider på schemat ... kan vi lyckas ändå då? :?: Eller är resande en nådastöt och gör arbetet förgäves?
Nej då, det optimala är iofs att köra kuren och låta allt sätta sig ordentligt hemma, men bara ni packar med er attityden, och agerar precis som om allt är i sin ordning (vilket det givetvis är :wink: ) och att inte NI frågar gossen om det är OK, så kommer det att gå fint!
Räkna med lite extra frågor, men besvara dem i ord och handling i enlighet med kuren, så kommer det att gå finemang!

Och det här med att han ställer sig och inte kommer ner; träna, träna när han är pigg och vaken, ta alla tillfällen som ges, så att ni VET att han fixar det själv i sängen också!

/Mia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Som sagt, slut på trafiken. Minns den gyllene regeln: för att barnet ska kunna (fortsätta) gör framsteg, krävs att ni gör "baksteg" - först och kontinuerligt.

Ingen fara med semestern - eftersom den nu kommer när den kommer (fastän man som ni vet helst ska undvika yttre förändringar under själva kuren och uppföljningsveckan åtminstone).

:arrow: Håll tiderna skrupulöst
:arrow: Ordna så ni kan mörklägga kring barnet
:arrow: Inta och odla Attityden av Självklarhet och överför den som just en Självklarhet!

Ifrågasätter inte ni hans goda nätter gör han det inte heller. Men till det krävs verkligen att ni slutar trafikera, dvs släppa in minsta lilla orosvarg. Ut med dem :!:

En tvättlina, ett gäng klädnypor, ett par svarta / mörkblå lakan eller två, bör finnas med i packningen. Då ordnar ni lätt en enskild vrå åt honom dit inget ljus når och varifrån han inte kan se någonting. Därinne ska han få vara i fred :!: :!: :!:

Öva upp ramsan till fulländning. Testa på varandra.

Och använd nu bara den i fortsättningen (sparsamt).

När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni tassa in snabbt och kolla läget, lägga rätt, lägga över, t o m lyfta barnet rätt om det skulle behövas - utan att han märker någonting.

Måste han ramsas på natten eller i vargtimmen får den som sköter ruljangsen smita ut ur rummet, om ni nu delar rum alla på semestern, och ramsa utifrån. Och smyga in igen och sova när barnet sover.

Helst ska han alltså tro att ingen är där. Ni är utanför och håller vargen stången och bössan laddad :wink: :lol:

Pris och beröm :-({|= Det är en vacker gåva ni ger honom :!:

Och hemfall nu inte bägge två (eller någon :shock: :lol: ) åt suck och stön över hur "jobbigt" allting är / har varit - tänk på vad ni hade att välja mellan.
Vad är elva "jobbiga" nätter mot elvahundra :?: :!: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "