ikväll ska vi börja - några frågor

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
samimaje

ikväll ska vi börja - några frågor

Inlägg av samimaje »

Nu har vi läst, läst och läst och tror att vi förstått.
Jesper, 13 månader, skall ikväll bli kvitt sin napp och börja resan mot fantastisk nattsöm! Min sambo och jag är nervösa, förväntansfulla och trötta.
Jag har tagit ledigt från jobbet, stora syster får sova borta ... ikväll tar vi oss an detta problem som jagat oss i över ett år nu.

Fråga 1, Jesper är snorig och hängig (ingen hög feber), kan man köra ändå?
Fråga 2, schemat ... han börjar på dagis om en månad - ska vi redan nu försöka anpassa hans sovtider till de som dagis har? I såfall blir det natt kl 19.30 till 07.00 och middagslur kl 11.00 till 12.30. Just nu tror vi inte att han orkar resten av dagen om han sover så tidigt - utan vill dela upp luren till två lurar ... ge oss råd!
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och väkommen hit :!:

Ni verkar så pålässta och förberedda, så det här kommer helt säkert att gå jättebra!!!

Till dina frågor:
1) Ja! Inga problem! Ni kan alltid gå in och pyssla om honom när han sovit i tio minuter, för att göra er själva lugna!

2) Ni har tretton timmar på sömnschemat, ni SKULLE kunna erbjuda en ½-timme till, men då det inte är ett naturligt sömnrytmpass, kanske ni kunde erbjuda honom en 20-minutare på em? Annars tror jag det bästa är att ha samma tider som dagis...

Hoppas du blev lite klokare :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
samimaje

Inlägg av samimaje »

Undebart med så snabb respons! :D
Det är ju så - man vill ha svar NU!! när man ställer sina frågor!
En stor stor stor eloge för detta.
Känns tryggt också inför kommande dygn.
Vi smygstartade igårkväll ... körde allt utom nappen (det är den som är vårt problem tror vi. Han vaknar till på nätterna men somnar snällt om - om han får sin napp - vi har inga problem med att han är vaken långa stunder.) Han somnade vid 21 - efter mycket knölande från 20 och behövde hjälp att komma till ro några gånger fram till 23.30 - sen gnydde han till flera gånger utan att vi behövde gå in eller ens ramsa för den delen. Vaknade vid 07 ...
Gud vad jag hoppas att det ska funka!! :!:
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Det KOMMER att funka!
Så de så :wink:
:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
samimaje

Inlägg av samimaje »

Du är fantastisk!!
Sitter å pratar med min sambo i telefon - som är helt slut.
Vi är som sagt nervösa inför natten / nätterna som kommer.
Finns det någon Hotline ... mail-ledes eller telefonledes ... om oron övergår till desperation ikväll ...
Förstår om det inte gör det - men finns det så vill man ju gärna veta!

Har du som jobb att svara på dessa mail - eller är du "bara" fantastisk person som jobbar ideellt?!
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:oops: :lol: :oops:
Men snälla du, så rart du skriver!
Nej, jag är "bara" en helt vanlig forumist, och vi är mååånga, som försöker hjälpa till så gott vi kan, mestadels av egen erfarenhet! Några av oss har blivit utbildade av AW herself, och är nu "kurare".
Det är helt och hållet AW:s forum, men det är så stort nu och så många är här, att vi hjälps åt alla! Snart är det DU som sitter och stöttar och hjälpernån som är mitt uppe i kuren!
Det finns en kontaktlista på oss kurare, men jag tror fullt och fast att ni klarar detta själva, och ha oss här på forumet i bakhuvudet! Alltid är det nån inne som kan svara, ofta snabbt också!
Så ta och surfa runt lite här under dagen, så kommer du säkert att hitta en massa matnyttigt, och har du frågor så hoppas vi att du får svar, så snabbt det bara går!

KRAM!

Mia
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

Miar70 har peppat och hjälpt mig med Leah. Hon är en klippa!

Lycka till med kurandet!

Kram Kram Marie :heart:
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart:
Tack Marie :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu är jag lite nyfiken på hur natten var :oops: :lol:
Berätta gärna om du vill!
Kram Mia
samimaje

Inlägg av samimaje »

Natten, eller nätterna har väl gått över förväntan - det som varit tufft, svårt och jobbigt är morontimmarna från 05 då han tycker sig ha sovit klart. När jag fått honom lugn och går ut bryter han i hop totalt - nästan panikslagen.
I morse kapitulerade vi en smula - han fick välling för att lugna sig - somnade sedan i 30 minuter till.
Han har hostat mycket hela natten och jag har väl kanske varit lite för snabb in - vänt på honom, ramsat och gått ut. Han har inte varit vaken alls mellan 20 och 05 - dock gnytt och grinat till.
Hoppas att jag inte förstört allt med att vara för snabb in??? I dag känns det som att vi inte kommer att lyckas ...
Lurarna i går gick bra och hela dagen var på det stora hela bra.
Hur ska vi göra med morgon timmarna - han vill ju ha sällis?
Inatt får Micke ta över - hoppas att han har mer is i magen och inte går in för snabbt.
Fan ... har jag förstört allt med att gå in för snabbt!
Nappen har han glömt! Jätteskönt!

Nu känner vi oss lite "desperata" och frågande till om vi gör rätt - om vi ska börja om eller fortsätta ...
trötter
samimaje

Inlägg av samimaje »

Natten, eller nätterna har väl gått över förväntan - det som varit tufft, svårt och jobbigt är morontimmarna från 05 då han tycker sig ha sovit klart. När jag fått honom lugn och går ut bryter han i hop totalt - nästan panikslagen.
I morse kapitulerade vi en smula - han fick välling för att lugna sig - somnade sedan i 30 minuter till.
Han har hostat mycket hela natten och jag har väl kanske varit lite för snabb in - vänt på honom, ramsat och gått ut. Han har inte varit vaken alls mellan 20 och 05 - dock gnytt och grinat till.
Hoppas att jag inte förstört allt med att vara för snabb in??? I dag känns det som att vi inte kommer att lyckas ...
Lurarna i går gick bra och hela dagen var på det stora hela bra.
Hur ska vi göra med morgon timmarna - han vill ju ha sällis?
Inatt får Micke ta över - hoppas att han har mer is i magen och inte går in för snabbt.
Fan ... har jag förstört allt med att gå in för snabbt!
Nappen har han glömt! Jätteskönt!

Nu känner vi oss lite "desperata" och frågande till om vi gör rätt - om vi ska börja om eller fortsätta ...
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Tack för rapport!
samimaje skrev:Nu känner vi oss lite "desperata" och frågande till om vi gör rätt - om vi ska börja om eller fortsätta ...
Såklart ska ni fortsätta! Tänk nu på det ni uppnått, inte på de ev fel ni gjort :wink:

Funkar ramsan bra?
Den ska ta över nu, helt och hållet! När du känner att NU jäklar måste jag gå in - DÅ och först då ramsar du!
När det blir totalledset, och gråten stegras, DÅ kan du gå in och solfjädra lugn, sömntung och ut med ramsan!

Här har ni ett "åtgärdsprogram" för vargtimmen (från 4 till morgon) läs igenom det, och fundera på vilken strategi som passar er bäst!

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Och det kommer säkert att gå bra idag! Fram med attityden nu :wink:
Ni har jobbat på jättebra, ju :!:
Kram :heart:
samimaje

Inlägg av samimaje »

Hej igen!
Vi ska försöka.
Men jag kan inte låta bli att känna att jag är roten till det onda. Jag har för brått in till honom.
Igår tog nattningen 30 min - utan större protester egentligen. Sedan sova han gott fram till 00 ca ... hostan började igen (har astma). Jag har några gånger ramsat i dörren - och han somnat. Mestadels har jag vänt på honom, ramsat en-två gånger och sedan gått ut. Sen samma sak med ungerfär en timmes mellanrum.
Han har nog egentligen inte fått säga ifrån på skarpen ...
Han sover i en gamal kökssoffa - med kanter på. Jag är väl lite rädd att han ska ta sig ur. (vet att vi enl. kuren borde ha spjälsäng - men den har vi inte kvar, såld).
Ikväll får Micke ge det hela en ny chans och omgång - med lite skicklighet och kraft så orkar han stå emot längre än jag gjort.
trötter
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ni är ju jätteduktiga!! Nu har ni nästa steg: Nu ska ni tro på hans egen förmåga att somna om. Ramsan ska bara ges vid kris, och utanför dörren. Kris betyder inte hosta, eller att man är vaken, utan att man är ledsen. Detta kommer att gå galant! Det märker du ju!

Om morgonen, är det absolut mörkt ordentligt där han sover? Även grådager ställer till det. Mörklägger ni helt kan det säkert hända att han sover vidare.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
samimaje skrev: När jag fått honom lugn och går ut bryter han ihop totalt - nästan panikslagen.

:D Du sätter själv fingret på problemet :cry: Den myckna trafiken kan inte annat än säga honom att 1) vargen är där, så därför måste han räddas, 2) morgonen har kommit.

Ingetdera är särskilt sant, eller hur :?: :!:

Om lilla barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du och ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.

Till det krävs förtroende för lilla älsklingen och tålamod. Han behöver tid på sig för att samla ihop erfarenheter tillräckligt för att veta sig fredad för vargen och kunna / våga sova lugnt.

Det är smärtsamt för ens fåfänga att inse att man faktiskt STÖR med sin evinnerliga trafik - "nervös" på kuppen :!: Springer man in i tid och otid har man ett helt koppel vargar svansande kring fötterna :shock:

Överlevnadsgaranternas oro betyder fara för livet för små barn :cry:

Förstår du :?:

Det är en konst att låta små barn vara i fred. Lär dig den konsten. Lev dig in i hur du själv skulle vilja ha det när du sover. Ska din mamma komma in och bekymra sig en gång i kvarten :?: :lol:

Gå inte in mera. Du hjälper honom inte genom att störa honom. Lyss till miar 70 :wink: och TorpSara :wink:

:heart:
Senast redigerad av annawahlgren den fre 06 jul 2007, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "