Rädd att hamna i vagningsträsk

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina

Rädd att hamna i vagningsträsk

Inlägg av Lobilina »

Hej
Den här frågan har jag skrivit i en annan tråd, men känner starkt behov av att få svar så snabbt som möjligt, så här kommer samma fråga i ett nytt inlägg med ny rubrik! Hoppas någon har ett klokt svar.

Frågan gäller Elins (7 veckor) dagssömn, som är alldeles för kort. Trots idogt trugande med mat och ödslande med umgänge, social delaktighet, skötsel mm mm mellan sovtiderna, vill mitt lilla hjärta ändå inte sova som hon bör. Min fråga rör vagningen.

Det går bra att lägga Elin vaken i vagnen, ofta somnar hon efter en liten stund. Om hon skriker, vagnar jag tills hon lugnat sig, och sedan får hon somna själv. Men.... det händer allt som oftast att hon vaknar igen, efter några minuter eller längre, och skriker igen. Jag vagnar, hon lugnar sig och somnar. Men vaknar igen och skriker. Jag vagnar, hon tystnar och somnar men vaknar igen, etc. Så min fråga: :?: Är det sunt att vagna hur många gånger som helst? Jag är så rädd att komma in i en ond cirkel, där hon alltid behöver vagnas så fort hon vaknar. Vad är annars alternativet, om det inte är bra att vagna som jag nu gjort?

Kan det vara så, att hon vaknar flera gånger för att hon inte är van att sova så mycket, och att hon också sedan tidigare oftast fått somna i famnen (jag vet, jättedumt :cry: ), och att hon nu känner sig lite otrygg som blir lämnad i vagnen att sova själv?

Blir så tacksam för svar!
/Anna
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hmm, jag är ingen expert...

Men ett råd brukar väl vara att inte-vagna lika länge som du vagnar. Alltså: Vagna i nån minut. Och sen ska vagnen stå stilla nån minut. Sen vagnar du lite kortare och låter vagnen stå stilla lite längre istället! :)

Personligen missförstod jag detta när Kevin var i den åldern. Där stod jag och drog vagnen i timtal, och om jag slutade så vaknade han inom max fem minuter! :shock: :roll: :lol: Jaja, så kan det också gå. Nu, sådär ett år senare, sover han ändå gott i spjälsängen på dagarna, endast med hjälp av en kort ramsa. Så han blev till "folk" ändå, och jag fick faktiskt vansinnigt starka armar av allt vagnande! :lol:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Håll dig till en tråd, annars blir det så rörigt. Jag lovar att du får svar ändå, annars kan du pm:a mig och skälla! :D

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"