Ramsa 4 -månaders...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
indra

Ramsa 4 -månaders...

Inlägg av indra »

Har en pojk på snart 4 månader som jag har gjort standardmodellen på, det går jättebra.. Men nu undrar jag hur jag får in ramsan? Jag säger en ramsa nu när jag lägger honom i hans spjälsäng. Skall jag fortsätta att ramsa fler gånger som man gör vid kuren? Eller räcker det med en gång? Om han skulle vakna på natten någon gång kan jag säga en ramsa från sängen då? :? / indra
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej indra :D

Härligt att det går så fint med standardmodellen, är så glad för dig och din sons skull :D

Jag kan berätta hur vi gjorde med ramsan. Jag "smög" in ramsan då Leia egentligen var för liten för den genom att precis som du säga den en gång till natten. Vi använde då vagning som "krisverktyg" så om Leia vaknade till nattetid vagnade jag och ramsade sedan en gång.

I takt med att Leia blev större och mer säker sovare ersatte jag ofta vagningen med lite "skak i handtaget" istället och därefter ramsa. En natt vågade jag använda enbart ramsan (ramsade då x4) och det fungerade utmärkt :!: :D

Försök till summering:
-ersätt gradvis vagning/buffning med ramsa
-ramsa 1-4 ggr till natten (det som känns naturligast)
-om det behövs påminnas kan du ramsa 4 ggr tycker jag, gå ned i tonen på sista versen
-vid uppvaknande nattetid kan det fungera bra att avvakta om det är före vargtimman eftersom det ofta är lättare för barnet att somna om på egen hand
-i vargtimman kan man vara mer på hugget och vid behov servera en ramsa x4 direkt

Jag har alltid ramsat från min säng nattetid :thumbsup:

Lycka till :!: :D
indra

Tack..

Inlägg av indra »

Tack för all god hjälp, KRAMAR INDRA :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"