Tar av sig blöjan på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
J och Å

Tar av sig blöjan på natten

Inlägg av J och Å »

Ja Kung Karl är ju en rätt stor herre nu.

Trodde pga hans intresse av att vara utan blöja under våren att blöjan skulle ryka under sommare. Men så blidde det inte. Istället fixade han med sina systrar. Han har mkt att göra.

Nu har han börjat ta av sig blöjan på natten. Det har blivit en vana. Vissa gånger har han kissat i sängen andra gånger inte. Vi byter snabbt och sätter på en ny blöja. Vissa mornar är även den av.

Detta är ju egentligen inget problem i sig. Men till saken hör att han inte vill gå på toaletten eller pottan. Och på kvällen efter badet vill han inte ha blöjan. Och han har inte riktigt koll på att han behöver kissa alla gånger, då han springer nakenfis. Hinner inte riktigt med honom heller, det är rätt så full fart här.

:arrow: Tips på var vi kan "läsa på".

:arrow: Ngn med liknande erfarenhet?

Vill ju inte påtvinga honom toan eller så. Vill ju att det ska komma från honom själv. Och intresse av vart det tar vägen har han. Vill gärna titta i blöjan och så.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Presentera pottan på något trevligt ställe, där den får "bo". Med en pappersrulle kanske och en trevlig bok. "HÄR kan man sätta sig och kissa! Det är BARA du som får göra det." Gå, utan att invänta kommentarer, varken bu eller bä.

När pottan är introducerad, är den en den av inredningen och familjelivet. Med lilla barnet i närheten vid tillfälle kan man hälsa på pottan, som man spontant råkar få syn på. "HÄR är pottan, ja. HÄR kan du sätta dig och kissa! Det är bara du som får göra det." Och så går man vidare till sitt.

Det kallas plantering :wink: När man har planterat några gånger (en 50-65) gror lilla fröet så fint. Eventuella invändningar "hör" man inte. Det är mycket som måste planteras här i världen, inför våren, om man säger :lol:

I sängen skulle jag lägga skydd för madrassen, plastad frotté t ex, och lakan ovanpå som fick gå i smutsen med allt annat som man ändå tvättar. Och jag skulle sätta på blöja på kvällen, punkt slut. Men inte förrän han knatat nakenfis och haft trevligt med skrattet-til-go'nattet både länge och väl. Först inför den sakliga läggningen, alltså. Sedan skulle jag inte byta.

Det här går förbi :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

annawahlgren skrev::
Ja pottan har inte stått på samma ställe och så. Vi har inte hejat på den heller. Så här ska planteras :wink:

Vi har skydd i sängen, precis som du tipsar och han är nakenfis länge. Tar och väntar i kväll tills precis innan läggning.

Sedan skulle jag inte byta.

Menar du att om han tagit av sig och kissat ner vid 21.00 så ska vi bara ta ut det blöta och låta honom vara naken?

:wink: :lol:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hoppas du fattar mitt inlägg. Jag är inte så bra på det här att citera. :shock:
J och Å

Inlägg av J och Å »

annawahlgren skrev::Sedan skulle jag inte byta.

:wink: :lol:
det var ju bara detta jag citerade. Blev det rätt nu tro?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, det blev lite märkligt :roll: Men jag ska ingenting säga, jag lärde mig inte citera förrän efter ett och ett halvt år. Typ :shock:

Ska du ändå in och byta lakan, så sätter du förstås på honom en ny blöja i samma svep.

Helst ska du förstås komma därhän att du inte behöver gå in alls och störa.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja det är ju så vi har gjort.

I går kväll hade kungen tagit av sig pyjamas och blöja, och sedan satt på sig pyjamasen igen :D

Ser att min inlägg hamnat fel, han är ju inte direkt liten och späd :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"