Våran lille Victor är 4 1/2 månad. Alltid sovit på mage och är gärna på mage även dagtid. Är stark i nacken sedan födseln och kunde innan 4 mån rulla från rygg till mage i ett nafs, dock enbart från vänster sida. Rullar ännu inte från mage till rygg. Dessutom vill han gärna sitta upp just nu. Sover 11 timmar natt och tre lurar varje dag.
Det han däremot inte gör, det är att jollra. Har bara hört honom säga "gao" en gång och vid ett tillfälle när han skulle somna en kväll då han låg och småjollrade för sig själv i 3 minuter. Annars bluddrar han gärna med sina läppar, så det dregglas en del
Jag vet att man kanske inte ska oroa sig, man hör ju att barn är olika och utvecklas i olika takt etc. Men jag kan inte undgå att bli just orolig. Det står ju överrallt att "nu när barnet är 2 månader jollrar det", "prata till barnet så får du svar" och "nu vid 4-5 månader hörs vokaljud". Men inget av detta stämmer. Jag pratar mycket med honom och vi sjunger och vi kan dansa. Får till nära möte och ögonkontakt i samband med varje blöjbyte. Men det är sällan som man får hans uppmärksamhet genom att prata till honom eller att sjunga till honom. Om jag däremot gör ett brummljud med läpparna (pluddrar) då regarera han och tittar med stora ögon, koncentrerat.Man kan se hur han gärna vill göra likadant. Jag har varit tyst och inväntat "svar" men inget ljud kommer, bara tystnad.
Nu känns det som om jag väntat länge nog för att ställa frågan. Vad kan jag göra för att underlätta för honom? Borde jag stänga av radion på dagarna för att inte ge honom så mycket röster hela tiden? Eller finns det något annat knep. Jag längtar så mycket efter att få mer respons än de härliga leendena.
Till råga på allt har jag en syster med en son som är en månad yngre än min och han jollrar konstant, vilket min mor inte är sen att påtala varje gång vi talas vid. Jag vet att man inte ska jämföra, Victor kan ju annat, men ändå, det gör ont i mammahjärtat
Kanske ställer jag min fråga på fel forum, kanske borde jag inte vara orolig alls, men jag vet inte vad jag borde förvänta mig.
Stor kram
Yvonne