åka bil m 4-veckors bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kristin

åka bil m 4-veckors bebis?

Inlägg av Kristin »

Hej :D !

Vet någon om det finns några rekommendationer/"regler" för hur länge en 4-veckors bebis får/bör/kan sitta i bilstol? Vi planerar en biltur på 33 mil när lillen är en månad, men vi är inte säkra på om vi kan åka just för att han är så liten.

Vad gäller? Någon som vet :-k ?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Jag har ingen aning om olika rek, men vi åkte nästan 100 mil med Vega när hon var två månader. Vi delade upp bilresan på flera dagar så klart. Som mest körde vi 50 mil. Vi stannade när det var matdags + lite vakentid. Då la vi ut henne på en filt på gräset ( går kanske inte nu) så hon fick sträcka på ryggen ordentligt. Men baksätet går säkert lika bra. Vi körde inte längre än två timmar i sträck, dvs under sovtiden.

Vega var en riktig tröttis så vi stannade ca en timme, körde två och det fungerade bra. Men hur bra det är för lilla ryggen vet jag inte :? :oops:

Hoppas du får svar från någon som kanske vet bättre

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Från någonstans har jag hört 45 minuter, sedan paus för att sträcka på sig. Pratade med BVC om detta, och vår sköterska menade att bebis säger till om han är trött i ryggen. När vi reste ca 30 mil, när Anton var 5 veckor, så gjorde vi stopp på halva vägen och lät honom sträcka ut sig.

Jag tror defintivt att ni kan åka, men se till att ha god tid på er och planera in minst ett stopp på vägen. Och starta med en mätt bebis!

Trevlig resa!

Kram Jenny
kokos

Inlägg av kokos »

Vi körde bil på standardmodelltiderna. Körde 2 timmar (lillebror sov som en stock). Väckte och tog en ganska lång paus (skönt även för storebror) på ca 2 timmar (åtminstone 1.5). Och sedan köra 2 timmar igen. Då borde ni vara framme! :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ska man åka långt och inte vill ha den lilla sittandes så länge så kan man ev. investera i ett särskilt bilnät att ha över vagnen som låser fast vagnen och som ska vara lika säkert som bilbarnstol. På så vis kan den lilla både sova och ligga och kika på kul prylar under resan. Brukar finnas begagnat på Blocket.
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tack kära forumister för snabba svar!

Skall prata med maken om att kanske åka ändå.... Han är lite orolig...

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Såna där nät (babyvagga tror jag det heter) är inte lika säkra enligt NTF. De används bara till prematurer som inte kan sitta i babyskyddet har jag fått lära mig. Kolla upp det innan ni lägger bebisar i en sån!

(Men gud vad praktiskt det hade varit!! :D )
Ewa

Inlägg av Ewa »

:oops: Ojdå! Har själv inte använt men fick det tipset - och Babyproffsen påstod att de var lika säkra :cry: :? , men borde förstås anat oråd, för annars skulle man väl se dem överallt :!:
Ber om ursäkt :!:
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ewa - :D :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

När Emil var 4 v åkte vi till Farmor i Stockholm, en resa på 51 mil enkel resa. Vi stannade bara en gång och ammade lite och bytte vilket räckte. Emil låg i en speciell plastbalja med säkerhetsbälten på honom och sen bilens vanliga bälten runt baljan. Var man får tag på denna eminenta balja vet jag inte men goda vänner till mig har den och den lånas ut till alla små skräp som ska ut på långturer i bil. Emil sov gott, visserligen på rygg, hela resan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"