Med risk för att få bannor från många håll så vågar jag mig ändå på att fråga...
Har kört standardmodellen sedan dotterns ankomst i april men hoppat över det där viktiga med nattsömnen med min "egen" version.
Jaha, vad är problemet då? Jo, jag har behållt ett nattmål hela tiden, och detta har infallit efter 8 timmar varje natt. Hon har glufsat i sig snabbt och sedan raskt somnat om igen. Har haft schema på dagarna (som ibland har fallerat på kvällarna men inte farligt) men hon har själv fått "styra" lite (fel jag vet) beroende på när hon somnat på kvällarna. Hon har alltså sedan länge (typ 2 månader) hela tiden "velat" sova 12 timmar natt bara hon fått ett nattmål efter 8 timmar.
Nu när sommaren är över och sambon återgått till jobbet så måste vi upp på mornarna och jag har tider att passa med bla lite dagis för storebror. Det håller inte längre att skruttan får styra lite själv.
De senaste nätterna har (kommer väl som ett brev på posten eftersom man inte gjort standardmodellen fullt ut med att öka nätterna
Jag vänder tillbaka henne när jag hör att hon vaknat (innan hon hojtar) och hon vänder sig tillbaka till rygg. Så där håller vi på tills jag ger upp (pga hennes alltför ihärdiga frågor) och ger henne sitt nattmål. (Inatt blev det 2 nattmål, har inte hänt sedan hon var ny här i världen)
Jag har kört vagning och ramsa på dagtid men aldrig behövt göra något nattetid innan och nu står jag lite handfallen. Hon har somnat om gott tidigare efter sitt nattmål men inte längre -alltså dags för förändring från min sida
Med risk för att ha blivit långrandig - hur gör jag nu
Hon sover i sin spjälis i vårt sovrum på natten och alla lurar i vagnen på dagen.
Ska jag köra ett par nätter med vagn på natten och vagna resp ramsa eller tar jag sängen och buffar
Vill ju ha henne i sängen sedan nattetid men vagningen känns mer effektiv -den kan vi nu båda två. Får man liksom börja om sedan när man flyttar över dem och det sitter tro? Och kan hon ligga i samma rum som oss ff eller skall hon ut i eget under dessa "kurnätter"?
Och kör jag med 11 -12 timmars natt från början eller ska jag köra 10 först och ge ett nattmål och sedan 12. Hon är ju 4 månader nu och skall väl klara 12 på en gång egentligen om hon bara fått i sig tillräckligt under dagen?
Ja, det blev långt men jag ville ge lite bakgrund till det hela. Hoppas att någon kanske har någon input till mig.
Mvh mamman som just blivit påmind om hur jobbigt det är att inte få sova.....Zzzzzzzzzzzzzz