Hjälp att komma på spåret igen...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kokos

Hjälp att komma på spåret igen...

Inlägg av kokos »

Även solskenshistorior har fläckar... :cry: Om ni undrar vart jag och Edvin tog vägen så åkte vi till Sundsvalls sjukhus i ambulans natten mot torsdag. Jag fick jätteont i magen och det visade sig vara blindtarmen som var inflammerad och fick opereras bort. Eftersom min man var i USA var lille Edvin tvungen att följa med mig till sjukhuset - och eftersom jag inte var i form att ta hand om honom själv fick han tillbringa ett par dygn på barnkliniken. Tack och lov var mamma hos mig och kunde vara kvar hemma med 2-åringen. Som ni förstår har både schema och amning och sömn blivit ett stort virr-varr.

Nåja - vi fick åka hem igår och då kom min man hem från USA igen och vi lade en trött bebis för natten att sova kl 22 igår. Han har ätit två gånger i natt (1.20 och 5.20) och fick morgon kl 8 imorse (en oerhört trött pojke fick då väckas...). Han har inte behövt vagnas alls i natt. Alltså en helt ok natt med tanke på omständigheterna.

:?: Nu har ju amningen kommit av sig så för att få igång den behöver jag väl amma oftare än var fjärde timme?

:?: Ska vi köra på standardmodellen så gott det går i några dagar och se om vi hamnar på rätt köl igen? Eller ska vi bara hoppa på schemat och försöka komma tillbaka på spåret?

:?: Har ni några andra supertips att komma med för att komma på spåret igen?

Jag känner mig lite sjukdomsförföljd, jag hade ju två månaders njurproblem och en massa nätter på sjukhus innan den lille skrutten kom ut ur magen. Men jag ska försöka hitta lite kraft att komma igen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, kära nån så TRÅKIGT :cry: Du har verkligen fått din dos sjukhus, nu får vi hoppas att du får hålla dig frisk hädanefter :!:

Har själv aldrig varit i din sits, med sjuhusvistelse och bebis, men helt spontant tycker jag nog att det bästa verkar vara att köra igång med standarmodellen så fort som möjligt, och märker du att din bröstmjölk minskar, så korta ner till t ex 1,5+,15... Anpassa dig till behovet :wink:

Eftersom standardmodellen funkat så bra, tror jag det är det bästa :lol:
Kanske någon med egen erfarenhet av liknande vet bättre :!:

Skickar en styrkekram till dig, hoppas du blir återställd snart :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Maria :!:

(svarar här också)

Ibland tror man att "no news is good news" men så var ju inte fallet här :(

Tycker verkligen att du fick din beskärda del av sjukdom under graviditeten.

:arrow: Gällande amning har jag så lite erfarenhet men jag tror att det finns många här som kan råda och hjälpa där :!:

:arrow: I övrigt tycker jag att du efter bästa förmåga (ork efter operationen) skall styra in på schemat igen. Bekymra dig inte ifall det tar lite tid. Du vetju hur du skall göra eller hur :?: :heart:

:arrow: Supertips... nja inga mer än att se varje ordentligt mål med efterföljande sömnpass som ett steg i rätt riktning och ifall det blir "knas" lägga det bakom sig och ta nya tag nästa mål. Ge er alla tid att hämta er och stötta varandra alla fyra så fint som ni redan gör :heart: Edvin anammade ju tidigare "standardmodellslivet" så snabbt så han kommer att göra det igen :!: :D

Varm kram och med hopp om snart tillfrisknande,
Nancy
kokos

Inlägg av kokos »

Än så länge går det skapligt för dagen. Han äter ungefär hela vakenpassen - jag har så lite mjölk - så eventuellt behöver jag väl fylla på med ersättning. Ska göra det till kvällen åtminstone.

Ja han gillar ju sina 2-timmarslurar så det gör ju att det är förhållandevis enkelt att komma på spåret. Frågan är nog mest hur han ska få i sig tillräckligt mycket mat. Jag får ha lite tålamod helt enkelt.

Tack för stödet tjejer. Edvin fixar ju det här, det vet jag ju innerst inne. Han är ju en superkille.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Milde herre :shock: Så förfärligt :cry: Tack alla goda gudar att det gick väl :!: Hoppas du återhämtar dig någorlunda snart och slipper allt fortsatt elände i riktning sjukhuset :roll: Tappra människa, nu frambesvärjer jag Goda Makter (och sköter de sig inte ska jag personligen beslå dem med pest).

Jag tycker absolut du ska styra in det hela så som det var förut. Brösten "kommer sig" men det tar ju några dygn efter allt som varit. Bedövning och operation och rena bröstchocken - förstås, också :evil: Amma honom först och låt honom suga på så länge han orkar så brösten fattar att det är dags att leverera mera. (Vilket alltså tar en tre dygn, skulle jag tro.) ´Ta paus och gör allt annat, i ca 20 min. Ge nästa bröst (det andra). Och fyll sedan på med tillägg :idea:

Att amma tätare, oftare, gör enligt vad jag lärt inte susen alls. Brösten behöver tid på sig mellan varven för att kunna producera, precis det mesta här i världen :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kokos!

Jag vill skicka styrkekramar :heart: till dig och hela familjen från mig. Låt det ta den tid det tar, både du och Edvin vet ju hur det "ska" vara. Vila upp dig och ta hand om dig och familjen.

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kokos

Inlägg av kokos »

Nu ligger vi ungefär 1.5 timme "efter" i schemat idag så läggning blir nog inte förrän runt 22. Men det har varit amning drygt var fjärde timme och lite påfyllning på toppen. Han har fått sova lite extra marginalkvartar eftersom han verkar helt slut efter sjukhusvistelsen (han är i och för sig rätt så slut i normala fall också men ändå 8) ...).

Jag känner mig i alla fall otroligt mycket mindre orolig nu för jag märker att han inte måste amma oftare - bara längre tid - och få lite extra på toppen. Och han har varit väldigt nöjd sina vakna stunder. Så imorgon är vi nog på spåret igen om bara natten blir skaplig. Och det blir den nog för jag ska låsa in mig i ett eget rum och pappa tar hand om alla 17 bebisar. (nåja vi har ju bara 2 små herrar varav den ene sköter sig själv, men man kan ju alltid låtsas :lol: ).

Bra att få veta det där med att man inte behöver amma oftare - på sjukhuset sa dom åt mig att pumpa mellan amningarna men det har jag inte gjort för då känns det inte som att det blir någonting kvar alls i brösten tills det är dags för killen att äta. :? Så jag kör på normal standardmodell men inte mer än 20 minuters sugande per bröst åt gången.

Måste bara berätta att sjuksyrrorna sa att Edvin inte hade somnat förrän kl 3 en av nätterna på sjukhuset. :shock: Hur dom lyckades hålla honom vaken så länge har jag ingen aning om. Stackars barn. Men när han rullades in till mig på morgonen så låg han åtminstone på mage och sov i vagnen. Alltid nåt :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kokos skrev: Måste bara berätta att sjuksyrrorna sa att Edvin inte hade somnat förrän kl 3 en av nätterna på sjukhuset. :shock: Hur dom lyckades hålla honom vaken så länge har jag ingen aning om. :lol:
De skulle vi ha haft inhyrda i Gastsjön på dagarna, när mr E vägrade öppna ögonen :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis :!: Hur bär de sig åt :?: :shock:
kokos

Inlägg av kokos »

Åh mitt skräp är världens duktigaste. Vill bara säga det. Jag återkommer med förtydliganden om framstegen om några dagar då vi helt säkert har en liten kille som sover förbi 1-målet självmant igen. Vi har en bra plan nu som vi följer för att ALLT ska landa inklusive amning.

Denna natt gick mycket bra - och denna dag har varit en DRÖM med en skrattande bebis. Jag smälter :heart:
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Åh vad skönt att ni är på spåret igen! :D

Läste igår att du blivit sjuk och vill också skicka många krya-på-dig kramar från mig och Filippis :heart: Usch vad jobbigt och vilken otur. Men han är ju verkligen så duktig lilla Edvin :P och du också förstås! Vad kul att höra att han redan är piggare och så glad! Hoppas ni haft en bra natt och du också mår bra.

Kram kram från Jenny :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Elle

Inlägg av Elle »

Stora killen :heart: , vilken underbar läsning Maria :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kokos

Inlägg av kokos »

Nu ska jag berätta lite hur det går här på Edvin-fronten. I och med hemkomsten från sjukhuset bestämde vi oss för att gå igenom alla anteckningar de senaste veckorna och se hur Edvins sömntendenser såg ut och göra ett schema utifrån det (och storebrors schema). Vi kom fram till följande:

7.00 Mat 1
8.30-10.30 Sova 2 h
10.30 Mat 2
12.30-14.30 Sova 2 h
14.30 Mat 3
16.30-18.00 Sova 1.5 h
18.00 Mat 4 + bad
20.00 - 4 Sova 8 h
(22.00 Påfyllning sovandes)
4 Nattmål
4.30-7 Sova 2.5 h

Kvällen var tvungen att ändras, tyckte vi. Edvin har visat länge att han vill ha natt tidigare än 21. Vi försökte tidigare att ge honom ett 45-minuters sovpass på kvällen och försena läggningen till 22 men det gick inte bra alls. Lille Edvin bara gnällde sista vakenpasset och ville inte alls vara med efter sista luren.

Nu får han tidig kväll och nattslurk vid 22. Han får många timmar natt och älskar det! Han hjälper verkligen till själv i denna process.

Natt 1 var han vaken och var rätt arg mellan 1.45 - 2.15 men i övrigt sov han hela natten.

Natt 2 var han lite sur runt 20.45 och ett par svängar runt 2 men då svarade han snabbt på vagningen.

Efter 4-målet har han inte ens varit i närheten av att stöka.

Så vi har bara lite lite kvar runt 2 att jobba på men pappa Danne sköter ruljansen fint. Jag har inte ens hört aktiviteterna som har skett på nedervåningen. :lol: Jag har fått sova uppe och tycker väl kanske att jag är värd det efter allt som har varit... 8)

Tack gode gud att dagarna också fungerar så bra, jag har ju massor av timmar jag kan ta igen mig på och så behöver jag nästan inte lyfta något eftersom Edvin trivs så bra att ligga på filt.

Om AW har rätt så har vi bara en natt kvar innan han sover prickfritt! :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Rapport från pappa såg ut så här efter Natt 3:
20.00-22.00 Sover som en sten
22 Påfyllning - måttligt intresserad - sover
01.30-02.15 Några vagningsomgångar med en REJÄL protest
03.00 Ännu en fråga - vagnar kort
04.00 Väcks - ammas
06.35 Vaknar lite tidigt - vagnas i ett par omgångar - somnar om
07.00 Väcks

Tycker att det går ganska bra - även om jag trodde det skulle ha varit helt lugnt denna natt. Trodde inte den där rejäla protesten skulle komma men ack vad jag bedrog mig... :shock:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"