Glömt hur man gör!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rica

Glömt hur man gör!!

Inlägg av Rica »

Hej alla kloka! :D Har en aldeles underbar liten Olle på 1 månad :D och har lite frågor på vägen.........Har liksom glömt hur man gör med att få honom att sova själv :? osv.
Har två härliga killar till :D med stort hopp emellan och med dem känner jag att jag haft mer tid med var och en nu är det bara 2 år mellan de sista så dagarna går i ett rasande tempo :D . Det finns liksom inte tid att tänka och strukturera upp tillvaron känns det som :( utan det blir liksom lite olika sovtider och mattider varje dag. Tvååringen har ju sina rutiner men det är med lillkillen jag menar att det blir så ólika hela tiden :shock: .
Mina bägge andra killar har varit "ehändiga "ch altid sovit i sina egna sängar, somnat själva och snabbt sovit över nattmålen. Lilleman sover med mej i min säng och sömnen blir nog sisådär för oss bägge :D men det är så praktiskt att kunna slumra när man ammar eftersom lilla tvååringen vaknar och kvittrar på morgonkvisten och då vill jag inte vara förbi av trötthet :shock: (plus att det är ju mysigt oxå :wink: ). Nu har det blivit så att lillkillen inte vill sova själv ute i vagnen om inte den rullar, han har svårt att somna in om han inte ligger i min eller pappas famn och vaknar så fort vi lägger ner honom i vagnsinsatsen :!: :roll:
Han sover vissa dagar bara i korta intevaller coh vaknar och är hysteriskt ledsenoch vill ligga vid bröstet. :? Tror inte alltid att han är hungrig utan vill ligga nära . I famnen kan han sova djupt och skönt känns det som. Detta blir ju svårt eller rättare sagt omöjligt att sitta och amma eller bara hålla när man har en busig tvååring :!: :roll: . Jag vet liksom inte hur jag ska ta tag i det :?: . Det känns som de andra killarna liksom sov rejälare, djupare och längre och vaknade var hungriga och åt. Med lillkillen känns det mer hattigt och utan struktur. Har jag gjort fel såa tt han känner sej otrygg när han är för sej själv(vill alltid vara nära) i och med att han sover med mej eller är det bara att han har en annan personlighet och är mer gosig och lite oroligare än sina bröder :?: :shock: . Om det är ett personlighetsdrag är det nåt annat än om jag gjort fel. Eller är det så att han är för liten att sätt upp några rutiner för? Han växer och äter massor :D coh på nätterna när han ligger hos mej är han lugn och sover skönt- har faktiskt ingen koll på hur han äter då jag nästan i sömnen lägger honom till bröstet när han gnyr och vill äta sen somnar vi om snabbt :wink: .Har oxå börjat använda napp,som ingen av de andra två använt,just för att pappa ska kunna ta honom lite när han är så tuttig. Han varvar liksom upp och blir hysteriskt ledsen så snabbt om han inte får mat när han är hungrig och då är nappen bra att ha om man bara inte kan ge honom mat precis när han vaknar. Massor av frågor och långt men jag vill så gärna få det tydligt. Mamma till tre underbara killar och med det rikast i världen :D :D :D Ps, ibland sover han länge och skönt ute i vagnen utan att den rullar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Du får börja med att bestämma hur du vill ha det. För små barn gör som vi lär dem.

Det är inte så att han snuttar på nätterna för att han "vill" det eller har svårt för att sova i vagnen om den inte rullar för att han "vill" att den ska rulla eller att han sover i famnen på er för att han "vill" sova i famnen. Han gör som ni lär honom. Trots allt kan han ju inte själv ombestyra något av allt det där utan ni gör det åt honom, eller hur :lol:

Och antingen är man då nöjd med sakernas ordning, som man själv har infört, eller också förändrar man dem.

Barn är olika till sin personlighet, det är definitivt inte tu tal om den saken, och det leder aldrig till något bra att jämföra barn inbördes. Eller ens ett och samma barn med den (underbara) versionen av sig själv förra året, eller förra veckan, eller igår.

Oavsett vad för mer eller mindre märkvärdiga, unika personligheter vi har, vi människor, behöver vi fortfarande äta på dagarna och sova på nätterna, ha kläder på kroppen och tak över huvudet och en familj, ett sammanhang, att höra hemma i. Små spädbarn utgör inga undantag. De är gjorda av detsamma som vi.

Tycker du att saker och ting är lite ohållbara och verkligen vill få ordning på rutinerna (och annat som möjligen gör dog osäker) vill jag varmt rekommendera Barnaboken. Helst då senaste och sista, uppdaterade versionen (BonnierCarlsen 2004).

Lycka till och grattis till den lille :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rica

Inlägg av Rica »

Tack snälla Anna för svaret :D . Din Barnabok i den gamla upplagan har varit min bibel till mina två första killar och de är som jag skrev trygga och har ätit och sovit exemplariskt. :D Ska skaffa nya upplagan så fort jag får råd!!!!!!!!!!! Vill så gärna fostra Olle i samma underbara anda men har liksom kommit av mej då jag känner att jag inte vet i vilken ände jag ska börja och hur jag ska få till Olles rutiner så att det passar med storebrors- utesovning, när dagen ska börja, när dagen ska sluta etc. :( :(

Vill så gärna att han ska få tillräckligt med sömn och att han ska kunna somna själv i sin säng på kvällen. Vill att han ska bli lika trygg som de andra två. Därmed inte sagt att jag upplever honom som otrygg nu men jag tror precis som du att rutiner, att kunna förutse sin dag är bra för både stor och liten. :!:

Tycker du Anna att det är fel att ge napp?? Du skriver att överlevnadsångesten måste lindras omedelbart men om man omöjligt kan ge mat precis på stört när lillen vaknar och skriker så är nappen ett sätt för honom att lugna sej något fram tills att jag kan amma. Som jag skrev så varvar hanupp jättesnabbt och skriker så att han nästan tappar andan innan jag hunnit ta upp, sätta mej och lägga till bröstet och kan jag då inte göra detta på stört så har vi börjat ta till nappen- fast jag bestämt att inte använda napp :cry: .

Jag är ju själv hemma med småkillarna om dagarna och ibland måste lillebror vänta om jag håller på med storebror- känner mej otillräcklig och vill inte förstärka lillens överlevnadsångest :( . Hur göra!!?? Har man bara en liten känns det så lätt att följa din underbara standardmodell men jag har svårt att få till det på ett bra sätt med en liten kille till som pockar på min uppmärksamhet och behöver min hjälp och uppmärksamhet....Vi brukar skoja och säga jag och min sambo att vi är för gamla för småbarn :lol: :lol: . Vi har bägge stora barn sen tidigare och börjar närma oss fyrtio :wink: .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara att ge napp, nu, men du blir ändå tvungen att ta bort den förr eller senare och det är en onödig historia att pådyvla honom. (kära nån - du tror väl inte att nappen lindrar överlevnadsångesten :?: :!: Som f ö borde ha lagt sig vid det här laget.)

Du resonerar så fint och förståeligt och jag tänker på min gamle förläggare (död nu) som sa. "Det kommer författare här och talar om varför de inte har kunnat skriva någon bok, och allt går att förstå mycket bra. Det är bara det att det blir ingen bok :shock: och det är vad som intresserar MIG."

Så jag säger igen - fundera och bestäm dig!

Det gäller att ta ledningen över sin egen tillvaro. Den friheten och möjligheten har vi trots allt fortfarande - om vi bara ger oss den :wink:

Även i gamla Barnaboken har du Standardmodellen beskriven - det enda "fel" jag verkligen skrivit där att man ska vagna barnen till sömns. Det ska man INTE. Du kan titta på vagningen här i Verktygslådan.

Och du har "Bekymmer? Sömn" i femte delen.

Damma av det gamla eländet och läs :lol:

För gamla för småbarn :?: Vet du vad :!: När jag var i din ålder hade jag tre mycket små.

Det är väldigt mycket en fråga om organisation. Om att tänka efter - före. Själv kände jag mig som om jag hade kunnat ta över Volvo vilken dag som helst :lol:
Rica

Inlägg av Rica »

Hej igen( med risk för att bli tjatig) :lol:Kan modellen 2 timmar vaken och två timmar sova vara nåt för vår lille Olle (1 mån) dagtid och när ska han i så fall äta sitt/sina nattmål :?: . Om dagen börjar vid sju?

Han är ju tagvis svår att få att sova i vagnen när den står still och vaknar och nöjer sej inte med mindre än bröstet men är det så att med den här modellen kommer han att sova utan rull av sej självt av pur trötthet och mättnad eller ska alla dina verktyg såsom solfjädern, tillrättaläggande, ramsande etc. användas?

Ingen utav mina "stora" pojkar har sovit inomhus i säng dagtid utan de har alltid sovit ute ivagn :D . Spjälsängen har bara använts på natten och vid sjukdom. Vill även ha det så nu :D . Hur gör jag när/ om han vaknar ideligen och skriker samt hur nattar jag kväll?? Ska han somna själv eller ska han somna vid bröstet och sedan läggas ?Nu somnar Olle sällan med mindre än att vi vyssjar och gosar i famn eller sitter vid sängen och håller kvar nappen som trattar ut med jämna mellanrum och han har så svårt att komma till ro. Tuttar(på bröstet) lång tid innan sänggåendet men ålar sej i famnen och kräks och blir arg och ledsen och vill tutta igen, somnar in och vaknar när vi lägger ner och vill tutta igen etc. Vill och har bestämt att lilla älsklingen ska få lite mer ordning på sin tillvaro och äta och sova mer rejält när han väl gör det. kram :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära söta du! Läs och begrunda mina svar :D

Du får sluta med att jämföra och se tillbaka. Nu har du en ny liten älskling att ta hand om. Och hur olika han än är till sin personlighet (och det är han säkert) än de andra två, så har det ingenting med saken att göra. Rutinerna behöver han i vilket fall. Det gör vi alla :wink: '

Läs på i Barnaboken (helst 2004 års sista utgåva) om Standardmodellen och se varken bakåt eller åt sidorna! "Bara" framåt. För just den här lille pojken.

..."vaknar och nöjer sej inte med mindre än bröstet" skriver du. Du nåste föstå att det inte är han som ger sig bröstet. Det är du som ger honom bröstet.

Små barn gör som vi lär dem.
Rica

Inlägg av Rica »

Hej igen!! :D Nu har vi bestämt oss- jag har hållit långa föreläsningar för sambon om standardmodellen etc och han är med på det hela!! :lol: :wink:

Det jag undrar över är hur jag /vi ska göra när unge herrn är så stuptrött vid amningen att han ideligen somnar, trots 2 timmars sömn innan :?: . Han tuttar och somnar och så får jag väcka och så suger han några tag och somnar och vid den sociala delen- som pappa tagit i helgen- är det nästan lögn att få honomvaken - ögonen åker igen trots hög musik, bus med storebror och annat :( . Sen när jag ska ge sista slurken inför sömnen är han så trött att jag på förhand vet att han inte på långens väg fått i sej tillräckligt för nästa sömnpass :( .

Mycket riktigt så vaknade han efter kort stund igen och trots idog vagning gav han sej inte utan jag tog upp och gav mat igen och så blir det det här snuttandet igen....skulle vi kört hela standardmodellen igen då eller?? Kan det vara så att han har sån sömnskuld sen tidigare eftersom han varit vaken i pass om flera flera timmar och inte kommit till ro då utan velat äta hela tiden och sen av pur utmattning sovit en längre stund.

Dagpassen idag med vagning utomhus har funkat bra och han har sovit och varit vaken däremellan och ätit bra :D , det var nu på kvällskvisten det var så strängeligen omöjligt att hålla honom vaken utan han dåsade till så fort man blinkade :wink: .

Var får man tag på andningslarm ?? Använder alla som har sina barn sovandes på mage sånt?? Har aldrig hört talas om det men det beror väl på att de flesta har sina barn på rygg. Kan tillägga att våra Olle sover på sida eller rygg fortfarande- förstör det införandet av modellen eller? Törs inte ha honom på mage utan sånt där larm, är jag larvig eller? kram
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här blir fint :wink: Pris och beröm för den glada ambitionen :lol:

Man får beväpna sig med lite ( :shock: ) tålamod. Det tar en liten "kur" på ca 4 dygn att etablera Standardmodellen. Man måste vända steken rätt och börja som ni gjorde: verkligen hålla barnet vaket den tid det handlar om och sedan hjälpa i ro, dvs ge förutsättningarna att sova - och då är det, som du förstår, ingen bra idé att ta upp igen mitt i alltihop och ge mat. Då är man ju tillbaks där man började.

Han dör inte av att inte ha fått i sig tillräckligt en enda omgång; han kanske inte sover så bra på det men som sagt, någonstans måste man börja, och då kan både matintag och sömn få stryka på foten en smula innan man fått ordning på torpet. Det är inte fel eller farligt att samla på sig lite hunger mellan varven :!:

Så fortsätt hålla honom vaken när han "ska" vara vaken, med alla tricks och knep ni kan hitta på (läs gärna på "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" i introduktiosblomman "SHN - så här kan det gå till" :wink: ) och öva sedan upp vagningstekniken - se Verktygslådan - så att ni verkligen kan få honom tyst på direkten. Ett tu tre vänder det så fint och han blir sin egen lilla klocka.

Andningslarm måste ni ha i vilket fall :!: Rygg- respektive sidoläge är verkligen ingen garanti för att det inte händer som inte får hända. På förstastidan av hemsidan finns tre förslag; det sista är det billigaste. Man kan hyra eller köpa.

Du kommer att känna dig oändligt mycket lugnare med ett larm som läser av den trygga andningen åt dig, och lilla älsklingen kommer att sova som en glad liten gris på mage :lol: Bättre, längre och skönare.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"