Tack för hjälpen.... buff i rumpan och en liten ramsa och jag har inte ens behövt gå in och påminna min lille kille. Det tog en kväll. Det ska bli spännande att se när ramsan gör att han lägger sig ner och kopplar av. Kan inte någon som har erfarenhet av det berätta lite, det verkar så "häftigt".
Är det buff, solfjädern och ramsan som kallas verktygen?
Men jag har fortfarande svårt att få honom att somna på dagarna. Hur ska jag göra för att det ska bli lika enkelt?
kram
Tina
10 månader och börjar komma till rätta
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kolla Verktygslådan här i introduktionerna (med blommor), så har du alltsammans
Bra jobbat med lilla barnet, förstår jag i alla fall
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Tina, Bra jobbat!
Ja det är dessa saker som är verktygen.
Du ska inte få honom att sova - du ska ge honom förutsättningarna att kunna somna och sova själv.
DET gör du på samma sätt som på natten. Lika långa sovpass, samma tider varje dag. En kvarts marginal åt båda håll är ok.
/LO
Ja det är dessa saker som är verktygen.
Du ska inte få honom att sova - du ska ge honom förutsättningarna att kunna somna och sova själv.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Kan ju bara berätta om en kul grej som hände häromdagen, apropå att reagera på ramsan.
Pappa och Vera busade i köket. Jag låg på kökssoffan och tittade på
. Vera frågade om jag sov och pappa frågade om hon (också) ville sova och la henne på min mage. Vi busade en liten stund, men så sa pappa helt plötsligt "gonatt Vera nu ska du sova", släckte lampan i köket (det var ganska ljust ute) och gick ut.
Jag kände hur hela lilla stora barnkroppen slappnade av på min mage. I två sekunder, innan hon kopplade att det var på bus, det också och pappa kom tillbaka. Men reflexen var SÅÅÅ tydlig.
/LO
Pappa och Vera busade i köket. Jag låg på kökssoffan och tittade på
Jag kände hur hela lilla stora barnkroppen slappnade av på min mage. I två sekunder, innan hon kopplade att det var på bus, det också och pappa kom tillbaka. Men reflexen var SÅÅÅ tydlig.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hjälp...
.... Sigge skriker och skriker och inga ramsor i världen hjälper....
Han kräks snart....
Vi har busat och lekt och skrattat....
Dessutom har han jättesvårt att somna på dagarna.... STÖTTA MIG för jag tänker inte ge upp. Jag har en attityd av stål!!!
Förlåt att jag startade ny tråd - nu vet jag bättre!
Han kräks snart....
Vi har busat och lekt och skrattat....
Dessutom har han jättesvårt att somna på dagarna.... STÖTTA MIG för jag tänker inte ge upp. Jag har en attityd av stål!!!
Förlåt att jag startade ny tråd - nu vet jag bättre!
Måste bara lägga till
att nu skriker han så fort han ser sängen och så fort
jag börjar ramsa..... jag blir galen. Jag måste göra
något väldigt fel. Men vad?
jag börjar ramsa..... jag blir galen. Jag måste göra
något väldigt fel. Men vad?
Hej Tina,
Steg ett är att inte bli galen
. Ta dig samman och gör på samma sätt när du lägger sonen som du alltid har gjort.
Han kollar läget med dig, om du verkligen är säker på att det här är det bästa för honom - därav hojtandet och skrikandet.
Se till att han får ett riktigt skratt innan läggdags
, bär honom sen vänd ifrån dig in till sängen, lägg ner honom och gör som du gjort tidigare (vi gör alltid en snabb solfjäder över Emil) och sen ramsar du dig ut ur rummet utan att vända dig om. Blir han som jättearg ramsar du bar om det känns som om du skulle vilja gå in till honom. Ramsan kan faktiskt störa också och ibland måste de små reda ut situationen själva, du finns ju i närheten.
Så odla mer av den berömda ATTITYDEN - var självsäker, vackla inte när sonen frågar, "tala" om att så här ska det vara, detta är bra för dig min son.
Pepp, Pepp, Pepp, Pepp x massor.
Kram Susan
Steg ett är att inte bli galen
Han kollar läget med dig, om du verkligen är säker på att det här är det bästa för honom - därav hojtandet och skrikandet.
Se till att han får ett riktigt skratt innan läggdags
Pepp, Pepp, Pepp, Pepp x massor.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tack för ditt PEPP-mail - det hjälpte mej!
Men hur gör jag på dagen. Sigge sover 12.30-14.00, men flera dagar har han inte ens somnat vid 14.... Jag tar inte upp honom från vagnen, ibland vill han upp ibland inte, men jag står fast vid att han ska ligga där. Hur gör jag då? Den lille stackaren kan ju inte vara vaken till 19 då då det är natt... Nattningen är halvkul också, han somnar efter en stunds ramsande. Men han ILLSKRIKER så fort han fattar att vi busat klart och är på väg in till spjälsängen. Jag vill ju att han ska tycka att det är mysigt att lägga sig och sova.......javascript:emoticon('
')
Men hur gör jag på dagen. Sigge sover 12.30-14.00, men flera dagar har han inte ens somnat vid 14.... Jag tar inte upp honom från vagnen, ibland vill han upp ibland inte, men jag står fast vid att han ska ligga där. Hur gör jag då? Den lille stackaren kan ju inte vara vaken till 19 då då det är natt... Nattningen är halvkul också, han somnar efter en stunds ramsande. Men han ILLSKRIKER så fort han fattar att vi busat klart och är på väg in till spjälsängen. Jag vill ju att han ska tycka att det är mysigt att lägga sig och sova.......javascript:emoticon('